پیش بینی بورس هفته / شکست حتمی اقتصاد بدون مردم

16:51 - 1401/08/27
اکوایران: ریسک‌های سیاسی افزایش یافته است. التهابات سیاسی، اعتراضات خیابانی، قطعنامه شورای حکام و تحریم‌های جدید به رشد نااطمینانی در بازارها منجر شده است. در شرایطی که نارضایتی به سطوح هشدارآمیز و بحرانی رسیده، جذب سرمایه و رونق خرید و فروش سهام غیرممکن است.

به گزارش اکوایران، روند بورس تهران پس از دو هفته صعود چشمگیر، در هفته اخیر تعدیل شد. در ابتدای هفته شاخص صعود 11 هزار و 739 واحدی داشت. اما پس از آن برای دو روز متوالی نزول کرد. در دومین روز کاری هفته شاخص 6 هزار و 937 واحد منفی شد و روز دو‌شنبه نیز شاهد ریزش 10 هزار و 968 واحدی شاخص کل بودیم. 

 

روز سه‎‌شنبه شاخص تغییر جهت داد و 2 هزار و 281 واحد صعود کرد و روز چهارشنبه نیز شاخص 3 هزار و 149 واحد بالا آمد تا شاخص کل در آخرین روز کاری هفته تنها 783 واحد پائین‌تر از هفته پیش بایستد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 6 صدم (0.06) درصد شود. 

شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 902 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت یک درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته / شکست حتمی اقتصاد بدون مردم5

اما در مجموع این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در تمامی روزهای کار هفته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و در مجموع کل هفته هزار و 502 میلیارد تومان خارج شد. 

در این هفته ارزش معاملات خرد نیز افت کرد و میانگین روزانه آن نسبت به هفته پیشین 29 درصد کاهش یافت. علاوه بر این برای 6 روز پی در پی تغییرات ارزش معاملات خرد سهام نزولی بود. 

بنابراین روند بازار با هفته‌های پیش متفاوت بود. برخی از کارشناسان تعدیل قیمت‌ها پس از دو هفته صعودی را پیش بینی کرده بودند. اما برخی نیز نسبت به صعود شاخص در روهای آتی تردید دارند، عواملی که این دسته از تحلیلگران به آن اتکا دارند را می‌توان با عنوان ریسک‌های سیاسی صورت بندی کرد. اتهام تأمین تسلیحاتی روسیه از سوی ایران در جنگ اوکراین، حمله پهپادی به یک نفتکش، تحریم‌های جدید کشورهای اروپایی و ایالات متحده، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی هسته‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران و اعتراضات خیابانی در دو ماه اخیر از این جمله است. التهابات سیاسی و اعتراضات خیابانی به رشد نااطمینانی در بازارها منجر می‌شود. سرمایه نیز که از نااطمینانی و ریسک‌های غیرقابل پیش بینی گریزان است تصمیم به خروج از بازار می‌گیرد. از سوی دیگر، یکی از بروزهای رشد ریسک‌های اقتصاد ایران در بازار ارز است. رشد قیمت دلار معلول افزایش ریسک‌ها است اما می‌تواند آثار مثبتی بر بازار سهام داشته باشد. درباره اثر رشد قیمت دلار بر بورس میان تحلیلگران اختلاف نظر وجود دارد، با این حال می‌توان در گزارش‌های مالی آبان ماه آثار و نتایج رشد قیمت دلار را در وضعیت مالی شرکت‌ها دید. 

در چنین شرایطی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده در صورت عدم کاهش مصرف گاز خانگی و تجاری احتمال قطع گاز صنایع و اعمال محدودیت بیشتر برای نیروگاه‌های کشور وجود دارد. خبری که سیگنال منفی مهمی برای صنایع بورسی است. بنابراین به نظر نمی‌رسد در هفته پیش رو شاهد ورود سرمایه به بورس و رونق معاملات در بازار باشیم. به عبارت دیگر در شرایطی که نارضایتی به سطوح هشدارآمیز و بحرانی رسیده، جذب سرمایه و رونق خرید و فروش سهام غیرممکن است. 

پیش بینی بورس هفته / شکست حتمی اقتصاد بدون مردم18