اشتباهات متداول در طراحی بیزینس پلن

08:09 - 1401/08/18
فرقی نمی‌کند که ما قصد راه‌اندازی یک کسب و کار را داریم یا یک پروژه تحقیقاتی و یا حتی یک برنامه‌ریزی شخصی. زمانی که می‌خواهیم برای رسیدن به یک هدف خاص از نقطه شروع به سمت نقطه پایان حرکت کنیم قطعا نیاز داریم که یک برنامه عالی و حرفه‌ای تدوین کنیم. فاکتورهای مهمی وجود دارد تا ما بتوانیم یک بیزینس پلن موفق را برای رسیدن به اهداف خود بنویسیم. اما در کنار آن اشتباهاتی است که باید مراقب باشیم آن‌ها را انجام ندهیم زیرا ممکن است به شکست پروژه ما منجر شود.

در این مطلب قصد داریم به این بخش از بیزینس پلن بپردازیم. یعنی اشتباهاتی که در بسیاری از پروژه‌های شکست خورده مشترک بوده‌اند را با یکدیگر مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم. زمانی که آگاه باشیم در معرض چه اشتباهاتی هستیم می‌توانیم بیزینس پلنی طراحی کنیم که به مراتب کم‌نقص‌تر باشد. در ادامه به رایج‌ترین اشتباهاتی که ممکن است در نوشتن هر بیزینس پلنی روی دهد اشاره می‌کنیم.

به تاخیر انداختن و جدی نگرفتن بیزینس پلن

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که مدیران و صاحبان کسب و کار در اکثر پروژه‌های شکست خورده در آن مشترک هستند جدی نگرفتن بیزینس پلن مدون و چارچوب‌مند است. معمولا مدیران و کسانی که قصد راه‌اندازی یک پروژه را دارند تا زمانی که مجبور نشوند مکتوب کردن و شفاف سازی کامل بیزینس پلن خود را به تاخیر می‌اندازد.

آن‌ها با بهانه این که برنامه بسیار شلوغی دارند و فرصت نمی‌کنند این کار را به تعویق می‌اندازند. در صورتی که اگر واقعا یک فرد در این حد دچار کمبود وقت است به برنامه‌ریزی بیشتری نیاز دارد و باید آن را جدی بگیرد. نداشتن یک بیزینس پلن مکتوب و مشخص‌ می‌تواند از اصلی‌ترین عوامل دفع سرمایه‌گذاران نسبت به پروژه شما باشد.

اهداف مبهم

حتی اگر شما ناب‌ترین ایده را داشته باشید و تمام امکانات لازم نیز در اختیارتان باشد ولی ندانید که دقیقا از آینده کسب و کارتان چه می‌خواهید موفق نخواهید شد. به یاد داشته باشید که اصلا نیازی به بلندپروازی‌های عجیب و غریب نیست. شما می‌توانید برای شروع کار به جای اهداف چند ساله، اهداف ماهانه و هفتگی تعیین کنید. زیرا وقتی دقیقا بدانیم که این ماه برای چه هدفی تلاش می‌کنیم مطمئنا می‌توانیم انرژی، سرمایه و وقت خودمان را بهتر مدیریت کنیم. بنابراین مراقب این اشتباه باشید تا تمام امکانات و تلاش‌هایتان را از بین نبرید.

اهمیت بیش از حد به ایده برای شروع کار

قطعا شنیدن و دیدن یک ایده جدید و کاملا نو در هر زمینه شغلی می‌تواند جذاب و قابل‌توجه باشد. اما مطمئنا نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای شروع راه موفقیت در یک بیزینس خاص محسوب شود. شما نباید تمام تمرکز خود را روی ایده‌های بکر قرار دهید. زیرا شما برای بقا و ماندگاری در کسب و کارتان به کسب سود و موفقیت هر چند با ایده‌های تکراری نیاز دارید.

یادتان باشد که هدف اصلی سرمایه‌گذاران برای سرمایهگذاری روی پلن شما سود خودشان است. خریداران محصول یا خدمات درکی از ایده‌های نو و جدید که تا الان وجود نداشته ندارند و معمولا فقط کیفیت بهتر و سطح بالاتر همان خدمات همیشگی جذبشان می‌کند.

برای بررسی انواع اشتباهات متداول در طراحی بیزینس مدل، کلیک کنید.

اشتباهات متداول در طراحی بیزینس پلن11

هزینه کردن زیاد برای تهیه بیزینس پلن

گاهی ممکن است ما به دلیل گستردگی کار و کم بودن زمان بخواهیم برای تهیه یک بیزینس پلن از شرکت‌هایی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیریم. برخی از این شرکت‌ها ممکن است برای انجام این کار از شما رقم‌های بسیار هنگفتی را درخواست کنند و شما باید قطعا درخواست آن‌ها را رد کنید.

شما در ابتدای راه هستید و هنوز هیچ سودی برای شما اتفاق نیفتاده است. بنابر‌این باید کاملا توجه کنید که تا می‌توانید سرمایه‌های خود را مدیریت کنید. شرکت‌های حرفه‌ای بسیاری نیز هستند که با هزینه‌های کاملا منطقی این کار را برای شما انجام می‌دهند و کافیست با اندکی جستجو آن‌ها را پیدا کنید.

هدر دادن فرصت با پرداختن به موارد غیر ضروری

گاهی ما برای این که کامل‌ترین بیزینس پلن ممکن را به سرمایه‌گذاران، حامیان مالی و به طور کلی اشخاص موردنظرمان ارائه دهیم باید ریزترین جزئیات آن را نیز ذکر کنیم. در صورتی که این کار فقط به عقب افتادن رشد شما منجر خواهد شد. یک مدیر توانا و حرفه‌ای خیلی سریع باید اصول کار و اجزای حذف نشدنی و تعیین‌کننده آن را تشخیص دهد. سپس با شناسایی عوامل غیرضروری هم سریعتر به سمت هدف نزدیک شود و هم این که از هدر رفتن وقت، انرژی و پول جلوگیری کند.

انتخاب افراد اشتباه

شاید بتوانیم لقب ویران‌کننده‌ترین اشتباه در یک کسب و کار را به انتخاب افراد اشتباه نسبت دهیم. گاهی ما مسیر را اصولی و حرفه‌ای شروع کرده‌ایم و تمام ابعاد بیزینس پلن به صورت واضح آینده روشنی را به ما نشان می‌دهد. اما نداشتن مهارت در انتخاب افراد شایسته برای انجام وظایف تعریف شده می‌تواند همه چیز را خراب کند. شما باید حتی قبل از شروع نوشتن بیزینس پلن در مورد ایده خود در انتخاب افراد اصلح کاملا حرفه‌ای شوید و سپس کار خود را شروع کنید. اگر به هر دلیلی این مهارت را ندارید در این بخش از بیزینس پلن خود از افراد حرفه‌ای و باسابقه کمک بگیرید تا بتوانید بهترین تیم ممکن را جمع آوری کنید.

 

نا امیدی

حقیقتی در مورد کارآفرینی و شروع یک کسب و کار وجود دارد که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را کتمان کرد. لحظه‌ها و نقاط بسیار زیادی در راه شما وجود دارند که می‌توانند باعث رشد یا عدم رشد شما در کسب و کارتان باشند. در حالی که شما اصلا نمی‌توانید از الان آن‌ها را پیش‌بینی کنید. بنابراین با یک نگاه بسیار واقع‌بینانه به آینده بیزینس پلن خود نگاه کنید. البته نباید کلمه واقع‌بینانه را در اینجا به معنای ناامیدی تلقی کنید.

تمام قدم‌های خود را با آهستگی و پیوستگی بردارید و به تمام نکاتی که گفتیم توجه کنید و بیزینس پلن خود را کامل کنید. به هیچ عنوان از آینده نترسید زیرا قرار است با هر چالش شما با تجربه‌تر و یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر شوید.

بسیاری از افراد خوش فکر و توانا بوده‌اند که ایده‌های بسیار عالی برای کسب و کارهای مختلف ارائه کرده‌اند. اما این افراد به دلیل ترس از آینده و ناامیدی که ممکن است ریشه در خودشان یا اطرافیانشان داشته هیچ‌گاه آن مسیر را آغاز نکرده و موفقیت ایدهشان نصیب دیگران شده است.