اعداد جادویی در بورس

11:07 - 1401/08/11
شما هم ممکن است با فعالیت در بازار سرمایه اسم اعداد جادویی در بورس را شنیده باشید این اعداد در بورس بسیار مهم هستند و تحلیلگران روی این اعداد جادویی برنامه ریزی میکنند. در این مقاله اعداد جادویی بورس را توضیح میدهیم با ما همراه باشید.

اعداد عجیب بورسی؛ خرافات و شیادی؟ یا واقعیت؟

در سال‌های اخیر که بورس در کانون توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت، مدام صحبت‌های میان بورسی‌ها را می‌شنیدیم، چه پای تلفن، چه در جمع‌های دوستانه و حتی در نشست‌های تلویزیونی. همواره در میان صحبت‌های آنان می‌شنیدیم که ارقامی را بیان می‌کردند و طبق آن‌ها اهدافی را برای حرکت بورس در آینده مشخص می‌کردند. مثلاً می‌گفتند شاخص کل به سطح فلان درصد خورده و از این‌جا برخواهد گشت. یا می‌گفتند اگر شاخص سطح فلان درصد را بشکند، خواهد توانست رشد زیادی را تجربه کند. اعداد عجیب و غریبی که ما را یاد رمل و اسطرلاب و جادوگری می‌اندخت! 38.2، 61.8 و ... . حتی زمانی که رئیس دفتر رئیس جمهور در تلویزیون در مورد بورس صحبت می‌کرد، اشاه کرد که شاخص 1.600.000 بسیار مهم است و احتمالاً ریزش بورس در این عدد متوقف خواهد شد!

بسیاری مواقع پیش می‌آمد که می‌دیدیم حرف آن‌ها تا حدودی درست از آب در آمده و شاخص کل در آن سطوح واکنش‌های جالب و خاصی نشان داده. گویی این اعداد نشان‌دهنده‌ی یک سد بزرگ بود که نمودار پس از شکستن آن‌ها، سرریز می‌شد و با قدرت بیشتری حرکت می‌کرد. یا مثلاً می‌گفتند فلان سهام در قیمت 1000 تومان مقاومت مهمی پیش روی دارد که عبور از آن بسیار سخت است. در کمال تعجب می‌دیدیم که آن سهام پس از رسیدن به آن قیمت، متوقف شده و دیگر نمی‌توانست رشد کند!

اعداد جادویی در بورس9

اما این تمام واقعیت نبود. گاهی هم پیش می‌آمد که شاخص (یا یک سهامی) هیچ واکنش خاصی به آن درصدی که مثلاً خیلی مهم بوده، نشان نداد و خم به ابرو نیاورده و به راحتی از آن گذر کرده است. مثلاً می‌گفتند سهم دیگر از این قیمت پایین‌تر نخواهد آمد و می‌دیدیم که پایین‌تر از آن هم می‌آمد. حتا عدد 1.600.000 واحد هم که رئیس دفتر رئیس جمهور گفت شاخص از آن پایین‌تر نمی‌آید، شکسته شد و بورس تا 1.100.000 واحد هم ریخت!

اما ماجرای این اعداد چیست؟ این نسبت‌ها و اعداد از کجا آمده است؟ آیا واقعاً این‌ها کاربرد دارند؟ یا این‌که صرفاً یک بازی روانی است که بورسی‌ها توسط آن صحبت‌های‌شان را پیچیده کنند و مردم را فریب بدهند؟ در ادامه سعی می‌کنیم در توضیحی کوتاه، جوابی به این موضوع بدهیم.

اعداد جادویی در بورس4

تحلیل‌های بورسی معمولاً 3 شاخه دارند: تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و روان‌شناسی بازار. هر کدام از این‌ها دارای زیرشاخه‌ها و موضوعات جداگانه‌ای هستند، اما موضوع اصلی و اعداد مرموزی که مدام بیان می‌شوند، مربوط به تحلیل تکنیکال است. خلاصه‌ی فلسفه‌ی تحلیل تکنیکال در این نکته است که: "تمام عوامل تأثیرگذار در هر سهم، در قیمت آن نمودار است". به همین دلیل است که تکنیکالیست‌ها نمودار می‌کشند و با اعداد و نسبت‌ها بسیار سر و کار دارند. آن‌ها بر روی نمودار با تحلیل‌هایی که انجام می‌دهند اعلام می‌کنند که به عنوان مثال فلان سهام در این نقطه احتمالاً واکنش خاص و مهمی نشان خواهد داد، یا مثلاً این سهم در سطح 61.8% مقاومت دارد و مثال‌هایی از این دست، که مطمئناً همه‌مان مانند این حرف‌ها را این سال‌ها شنیده‌ایم.

اعداد جادویی در بورس19

یکی از موضوعات تحلیل تکنیکال که اعداد و درصدهای زیادی در آن مطرح می‌شود، بحث جنجالی اعداد فیبوناچی است. عده‌ی زیادی به این سبک اعتقاد دارند و عده‌ای هم با آن مخالفند و آن را ناشی از توهم و خرافه می‌دانند.

متأسفانه در مبحث فیبوناچی موارد سلیقه‌ای زیادی گنجانده شده و بعضاً دیده می‌شود که از اصالت خود انحرافاتی پیدا کرده است. افراد مختلفی را این سال‌ها دیده‌ایم که نمودارهای بسیار شلوغی رسم می‌کنند و سطوح زیاد و رنگارنگی در آن می‌گذارند و مدام برای هر خط تفسیر و پیش‌بینی می‌کنند. معمولاً این قِسم افراد یا با قطعیت بسیار زیادی روی نمودارهای‌شان حرف می‌زنند، یا با شک و ابهام‌های بیش از حد و غیرقابل اتکا، که هردوی این موارد غلط و بی‌فایده است. بسیاری از این افراد بعضاً اعداد و درصدهایی از فیبوناچی بیان و روی آن استدلال می‌کنند، که هیچ اعتبار و اساسی ندارد و کاملاً من‌درآوردی است!

اساس فعالیت ما در فردانامه، تکیه بر دانش اصیل و تجربه است. ما قصد داریم آموزش‌های‌مان کاملاً علمی و صحیح، به دور از هیاهو و رفتار سلیقه‌ای و بر مبنای اصول کتب و مقالات اصیل و بنیادی باشد. اتکای ما بر تجربه‌ی چندین سال فعالیت در بورس ایران، فارکس و رمزارزها با کارنامه‌ی مثبتِ شفاف و قابل ارائه و مطالعات هر روزه‌مان است.

در فردانامه می‌توانید از مقالات آموزشی و تحلیل‌های کاملاً رایگان ما استفاده کنید. مقالات زیادی درباره‌ی اصول، تاریخچه و اعتبار فیبوناچی، نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از آن و هم‌چنین پاسخ به سؤالات و ابهامات مربوط به آن، در سایت فردانامه موجود می‌باشد. هم‌چنین می‌توانید از گروه مشاوره و سبدگردانی دارای مجوز ما کمک بگیرید و بدون استرس و هیاهو، از سود بلندمدت بازار بهره‌مند شوید و آینده‌ی مالی خود را تضمین کنید.