بهشت ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران

11:51 - 1401/07/29
اکوایران:‌ اعضای شورای شهر هشدار می دهند سودجویان شبانه روز در حال ساخت و ساز غیرمجازهستند ودر اوضاع و احوال این روزها فعالیت هایشان را مضاعف کردند.

قهرمان مبارزه فساد شهرداری تهران را خاطرتان می آید ، همان که سر و صورت خونی اش را بعد از مبارزه متخلفان ساختمانی منتشر کردند . شهردار تهران و برخی از اعضای شورای شهر تهران هم  به دیدارش رفتند . اما بعد ها مشخص شد روایت رسمی با واقعیت همخوانی ندارد ، شهردار تهران قول شفاف سازی و پیگیری داد اما سکوت کرد تا چهره قهرمان و داستانش یادمان برود . حالا در همان ناحیه 3 منطقه 19  ساخت و سازهای غیر مجاز سرعت گرفته است . شهرداری دیواری را خراب می کند و فردا دوباره همان دیوار بالا می رود .

 

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران به اکو ایران می گوید: ساخت و ساز غیرمجاز ،موضوعی است که از قدیم درگیر آن هستیم ،بخشی درمناطق جنوبی است و بخشی هم در مناطق شمالی که این محلات معروف هم هستند و بارها درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز دراین محلات تذکر و هشدار داده شده است .

 او ادامه می دهد : اخیرا در پناه حوادثی که در تهران اتفاق افتاده و مدیران شهری را متمرکز خود کرده ، سبب شده سودجویانی که ساخت و سازهای غیرمجاز را در این مناطق دنبال می کردند فعالیت هایشان را مضاعف کرده و به طور مثال در منطقه 19 به صورت شبانه روزی درحال ساخت و ساز غیرمجاز هستند .

امانی ادامه می دهد: وظیفه اولیه شهرداری تهران است که از ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری کند و اگر نیاز داشت از سایر سازمان های کمک بگیرد اما حالا  کار به جایی رسیده که به جای آن که ما سر و صدا کنیم و از دیگران کمک بگیریم ، دیگران که ما باید از آنها کمک بگیریم به این مسائل ورود کردند و می گویند چرا شهرداری فعال نیست و حضور ندارد  و ساز و کاری برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز تعریف نمی کند . مطمئن هستم که  شهردار منطقه همه توان خود  را در این حوزه گذاشته است  اما مقابله با این سودجویان از دست شهردار منطقه خارج است و ظرفیت همه شهرداری تهران را می خواهد .

 او درخصوص این که تغییر مدیریت در این منطقه از شهرداری در افزایش تخلفات تاثیر گذار بوده است هم می گوید : در یک سال 3 شهردار در این منطقه فعالیت کردند   شهردار جدید این منطقه  هم توانمندی اش در حوزه شهرسازی است .

ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرتهران سازماندهی و پشت پرده عجیب و غریبی دارد و حتما تغییر مدیریت ها در جری کردن متخلفان تاثیر گذار بوده و امیدواریم بعد از یک سال با ثبات مدیریت جلوی  این ساخت و ساز  غیر مجاز  گرفته شود .  

مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم  درخصوص افزایش تخلفات ساختمانی در برخی از محلات تهران  می گوید :‌متاسفانه شاهد هستیم در یکی از نواحی منطقه 19 شهرداری تهران شرایط بسیار بغرنجی در حوزه ساخت‌وساز اتفاق می‌افتد. به‌دلیل گوناگونی در این مدت مدیران متنوعی را در منطقه 19 به عنوان شهردار داشتیم، شاید این جابه‌جایی‌ها کمتر این فرصت را فراهم کرده تا بر روی این موضوع تمرکز شود. مساله مهمی که وجود دارد، برخورد قانونی با این تخلفات نیازمند ورود دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است. با توجه به مشکلاتی که این روزها شاهدش هستیم و این مشکلات باعث شده افرادی که دست به بزه یا خلاف می‌زنند و افرادی که قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند فرصت و مجالی داشته باشند برای قانون‌شکنی و این یکی از تبعات وضعیت موجود است که به صورت درازمدت برای تهران آسیب و چالش ایجاد می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید می کند :‌صدا و سیما و رسانه‌ها به‌صورت جدی به موضوع ورود کرده و دستگاه‌هایی که مرتبط با این موضوع هستند بیش از گذشته عزم و اراده در اصلاح روند کنونی داشته باشند. من و برخی اعضای شورای شهر از این منطقه بازدید و درخصوص آن نیز در صحن شورای شهر تذکر داده‌ایم و منتظر پاسخ عملی شهرداری در این رابطه هستیم.

روز گذشته مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای تهران، درباره ساخت‌وساز غیر‌مجاز در تهران هشدار داد . او می گوید :‌ بارها با مدیران و مسئولان شهرداری در این زمینه تماس گرفته‌ و گفت‌وگو کرده‌ایم که نه‌تنها این مشکل حل نشده، بلکه شرایط به‌مراتب وخیم‌تر شده است.

 با استفاده از وضعیت حاکم بر تهران، عده‌ای سودجو از فرصت پیش‌آمده سوءاستفاده کرده و با تصرف، اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند؛ آنها با این کار برای مدیریت شهری میراثی را از جنس تخریب، ناکارآمدی و آسیب اجتماعی به جای می‌گذارند. در دراز‌مدت نمی‌توان با اینها مواجه شد و آنها را رد کرد. در‌حال‌حاضر پیشگیری به‌مراتب آسان‌تر است.در گذشته شهرداری توفان‌های بسیاری را به خود دیده، اما اجازه ساخت‌وساز نداده است، حالا چه شده که با بادی همه چیز به هم ریخته و ساخت‌وساز آزاد شده است؟

او ادامه می دهد : تقاضای ما این است که شهرداری با بدنه‌ای که در خود دارد، از گسترش این مسئله پیشگیری کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. شهرداری در مناطقی که ساخت‌وساز غیرمجاز صورت گرفته، به‌سرعت نسبت به رفع تصرف از اراضی‌ای که متعلق به همه شهروندان تهرانی است و نیز برخورد با مدیران ناکارآمد، اقدام کند.