پیش بینی بورس امروز 19 مهر 1401 / ترومای دسته جمعی در بازار سهام

10:52 - 1401/07/19
اکوایران: در حالی که اخبار مثبتی به بازار سهام مخابره شده بود و تحلیلگران در انتظار رشد بازار بودند. دیروز باز هم شاخص‌ها قرمزپوش شدند. به نظر می‌رسد معامله‌گران انتظارات مثبتی نسبت به آینده ندارند.

به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه علی رغم بهبود تقاضا، شاخص کل بورس افت کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 19 مهر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل ریزش هزار و 156 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 320 واحد افت کرد. شاخص کل فرابورس نیز 50 واحد پائین آمد. 

 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 311 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 339 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

دیروز در بورس شرکت‌ بیمه دانا (دانا)، شرکت‌ سالمین (غسالم) و شرکت کویر تایر (پکویر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، شرکت لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) و شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای کطبس (شرکت زغال سنگ نگین طبس)، بسویچ (شرکت پارس سویچ) و سکرد (شرکت سیمان کردستان) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت رایان هم افزا (رافزا)، شرکت صنعت روی زنگان (زنگان) و شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه 57 نماد صف خرید داشتند و 70 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 33 درصدی به 203 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 27 درصد کاهش یافت و 159 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 28 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 137 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس) با صف‌ خرید 27 میلیارد تومانی برای سومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تپسی، نمادهای زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد تعلق داشت که ارزش آن 11 میلیارد تومان بود. پس از فمراد، نمادهای وآذر، حپترو، گکوثر و غشاذر بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز 

در معاملات روز دوشنبه بازار ابتدا آرایش صعودی به خود گرفت اما خیلی زود سمت عرضه بازار رشد کرد و شاخص‌ها رو به پائین تغییر جهت دادند. 

هرچند در دقایق پایانی نمادهای شاخص ساز رشد کردند اما شاخص‌های اصلی بورس تهران قرمزپوش باقی ماندند. 

شاخص برای هفتمین روز متوالی ریزش کرد و میدکو، وپاسار، فملی، فولاد، شستا، اخابر، مبین، کچاد، پرداخت و اپال بزرگان قرمزپوش بودند. در مقابل شپنا، شتران و شبندر شاخص را بالا کشیدند، پس از این بزرگان پالایشی، نمادهای شفن، نوری، وغدیر، پارسان، حکشتی، وبملت و کگل سبزپوش شدند. 

 از سوی دیگر برای سومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد که ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار 199 میلیارد تومان بود. 

روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به بپاس، شستا، حبندر، میدکو، خاور، وپاسار، فملی، ولشرق، فولاد و شپنا تعلق داشت. 

دیروز ارزش معاملات خرد افت 3 درصدی داشت و به 2 هزار و 215 میلیارد تومان رسید. افت ارزش معاملات و خروج پول در روزی اتفاق افتاد که چند خبر مثبت به بازار مخابره شده بود. انتظار می‌رفت با رشد نرخ نیمایی، تکذیب افزایش نرخ خوراک و خبرهایی مبنی بر تزریق پول به بازار شاهد سبز شدن شاخص‌ها باشیم اما خریداران کم رمق‌تر از آن بودند که قیمت‌ها را بالا بکشند. بنابراین به نظر نمی‌رسد امروز هم شاهد رشد قابل توجهی در بازار باشیم.