پیش بینی بورس هفته / امید به کدام دولت؟

13:26 - 1401/07/08
اکوایران: تحلیلگران خوشبین کاهش عرضه حقوقی‌ها و نامه رئیس سازمان بورس به معاون رئیس جمهور را نشان از اراده سیاست‌گذار برای حمایت از بازار می‌دانند. این گروه فارغ از تایید یا عدم تایید اصل مداخله دولت، آن را سیگنالی برای تداوم روند صعودی روزهای اخیر قلمداد می‌کنند. با این حال برای ارزیابی اراده دولت برای حمایت از بازار سرمایه باید تا ارائه لایحه بودجه صبر کنیم.

به گزارش اکوایران، شاخص بورس در هفته نیمه تعطیل ابتدای مهرماه در دو روز متوالی دوشنبه و چهارشنبه رشد کرد اما نتوانست ریزش روز شنبه را جبران کند. 

 

علاوه بر شاخص کل بورس تهران، شاخص‌ کل هم وزن نیز افت کرد. شاخص کل بیش از 8 هزار و احد و شاخص هم وزن بیش از 3 هزار واحد پائین آمدند. 

در ابتدای هفته شاخص ریزش 27 هزار واحدی داشت. در دومین روز کاری هفته -دوشنبه شاخص 6 هزار واحد مثبت شد و روز چهار‌شنبه نیز شاهد رشد 12 هزار واحدی شاخص کل بودیم.

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته در رقم یک میلیون و 346 هزار واحد ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.64 درصد شد. 

شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 180 واحد پائین‌‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.8 درصدی را ثبت کرد.

پس از رشد شاخص‌ها، در روز چهارشنبه شاهد ورود پول حقیقی بودیم. در این هفته ارزش معاملات خرد نیز همچنان پائین بود اما میانگین روزانه آن نسبت به هفته پیشین اندکی رشد کرد. 

در این میان تحلیلگران معتقدند اعلام رسمی بن‌بست در مذاکرات احیای برجام سیگنال منفی مهمی است. به علاوه تحریم‌های جدید ایالات متحده که گفته می‌شود فروش نفت ایران را هدف قرار می‌دهد عاملی است که می‌تواند به ارزش بازاری صنایع نفتی در بورس تهران ضربه بزند. 

تحلیلگران بدبین انتشار این اخبار را عامل ریزش بازار در هفته پیش رو می‌دانند. اما تحلیلگران خوشبین کاهش عرضه حقوقی‌ها و نامه رئیس سازمان بورس به معاون رئیس جمهور را نشان از اراده سیاست‌گذار برای حمایت از بازار می‌دانند. این گروه فارغ از تایید یا عدم تایید اصل مداخله دولت، آن را سیگنالی برای تداوم روند صعودی روزهای اخیر قلمداد می‌کنند. 

با این حال برای ارزیابی اراده دولت برای حمایت از بازار سرمایه باید تا ارائه لایحه بودجه صبر کنیم. در یک سال گذشته میان ادعاهای دولت و مداخلاتش در بازارها تناقضات بسیاری دیده شده است. در واقع دولتی که بورسی‌ها در انتظار حمایت آن هستند خط مشی مشخص و روشنی نداشته و در بزنگاه‌ها دست به اقدامات غیرقابل پیش بینی زده است. همین پیش بینی ناپذیری یکی از ریسک‌های بازار سهام است. 

پیش بینی بورس هفته / امید به کدام دولت؟5