احتمال حصول نتیجه در مذاکرات احیای برجام به کاهش رونق در بازار فیزیکی بورس کالا انجامید؛

نه به شمش گران در بورس کالا

11:49 - 1401/06/01
انتظار بازگشت قیمتی در بازارهای کالایی با سیگنال‌های ارزی باعث شد تا بازار فیزیکی بورس کالای ایران در رینگ صنعتی و بخش قابل توجهی از محصولات پلیمری از رونق بیوفتد؛ اما رینگ سیمان از این قاعده مستثنی بود و متقاضیان از اغلب عرضه‌های سیمان استقبال نسبتا خوبی داشتند.

به گزارش اکوایران، عقبگرد بهای ارز در بازار آزاد و احتمال حصول نتیجه در توافقات برجامی به کاهش رونق در معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران منجر شد. روز دوشنبه 31 مرداد ماه بازار فیزیکی بورس کالای ایران میزبان عرضه بیلت فولاد، تختال و ورق رنگی در رینگ صنعتی، انواع محصولات پلیمری در رینگ پتروشیمی و سیمان بود.

 

نه به شمش گران

فولادسازان در روز پایانی مرداد ماه بالغ بر 196 هزار تن شمش فولاد را با قیمت پایه 12 هزار و 300 تومان تا 12 هزار و 800 تومان روانه بازار فیزیکی بورس کالای ایران کردند. کف قیمت اعلامی برای عرضه نسبت به قیمت پایه در هفته قبل کمتر بود اما سقف قیمت حدود 100 تومان نسبت به سقف قیمت اعلامی در هفته قبل کاهش داشت.

اگرچه سقف نرخ تعیین شده برای عرضه شمش در رینگ صنعتی بورس کالا نسبت به سقف قیمت پایه در هفته قبل کمتر بود، اما متقاضیان از عرضه فولاد در این روز استقبال نکردند. به این ترتیب در حالی که 196 هزار تن شمش فولاد روانه بازار فیزیکی بورس کالا شده بود، در بازار اولیه تنها 7 هزار تن شمش معامله و مابقی عرضه‌ها رهسپار بازار مچینگ شد. البته متقاضیان از شمش عرضه شده در بازار مچینگ نیز استقبال خوبی نداشتند و در نهایت 10 هزار و 700 تن از عرضه‌ها در بازار اولیه و مچینگ به فروش رفت. 

عدم استقبال خریداران از شمش فولاد باعث می‌شود تا قیمت پایه این محصل باری عرضه در هفته آینده 3 درصد کاهش داشته باشد. البته با توجه به روند رو به کاهش بهای شمش فولاد در بازار جهانی، همچنان قیمت‌های پایه محاسبه شده با این فرمول بالاتر از قیمت صادراتی شمش فولاد ایران فوب خلیج فارس خواهد بود.

میانگین بهای شمش فولاد صادراتی ایران به گزارش متال‌بولتن به 435 دلار به ازای هر تن رسیده است، با احتساب نرخ ارز نیمایی و فرمول پیشین تعیین قیمت پایه، یعنی 95 درصد نرخ شمش فولاد صادراتی فوب خلیج فارس امروز باید شمش با نرخی حدود 11 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم روانه بورس کالا می‌شد. به این ترتیب نوردکاران از سویی به شمش گران نه گفته و از سوی دیگر در نامه‌ای رسمی خواهان استفاده از فرمول قبلی و قیمت جهانی در تعیین قیمت پایه شدند.

معاملات سیمان پررونق ماند

مطابق مصوبه بورس کالا از این هفته شیوه تعیین قمیت پایه برای عرضه سیمان در بورس کالا تغییر و بر مبنای مشارکت خواهد بود. درصورتی که بیش از 50 درصد یک عرضه معامله شود، عرضه‌کننده می‌تواند قیمت پایه عرضه بعدی را 3 درصد افزایش دهد و در صورتی که کمتر از 50 درصد معامله شود، باید قیمت پایه در عرضه بعدی 3 درصد کاهش یابد. این تغییر روش تعیین نرخ پایه، به استقبال متقاضیان از عرضه‌های سیمان منجر شد، چرا که متقاضی پیش‌بینی می‌کند که احتمال رشد قیمت در عرضه بعد وجود داشته و بنابراین خرید حتی با رقابتا را به تعویق خرید ترجیح می‌دهد.

فروش 80 درصدی پتروشیمی‌ها
روز دوشنبه 31 مرداد، بالغ بر 28 هزار و 393 تن محصول پتروشیمی روانه بازار فیزیکی بورس کالای ایران شد که از این میزان 22 هزار و 900 تن معادل 80 درصد کل عرضه‌ها به فروش رفت. قیمت پایه اغلب محصولات نسبت به نرخ پایه در هفته قبل متاثر از افت قیمت جهانی کاهش داشت. این افت نرخ بر تمایل متقاضیان برای خرید افزود.