ارزش گذاری ایران خودرو و سایپا نهایی شد / ایران خودرو به بورس کالا اضافه می‌شود

11:47 - 1401/06/01
ارزش گذاری سهام ایران خودرو و سایپا انجام شده و اعلام جزئیات آن به خود شرکت ها وابسته است. قرار شده تا برای جلوگیری از استقراض این دو مجموعه برای تأمین مالی و خصوصی سازی آن ها، آن بخش از سهام این دو شرکت که به صورت خودسهامداری در اختیار خودشان است واگذار شود. ایران خودرو نیز قرار است تا با عرضه دو خودرو جدید به بورس کالا اضافه شود.

به گزارش اکوایران؛ با انتشار خبر نهایی شدن ارزش گذاری سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا، سهامداران این دو شرکت منتظر اعلام ارزش جدید سهام ایران خودرو و سایپا هستند. ارزش گذاری سهام توسط مرکز امور کارشناسان قوه قضاییه و از طریق ارزیابی سهام ایران خودرو و سایپا تهیه و آماده تحویل به این دو شرکت است. قرار بود هفته گذشته جلسه‌ای در رابطه با تعیین قیمت نهایی برای جزئیات این واگذاری برگزار شود که جلسه منتفی شد، حال باید منتظر برگزاری نخستین مرحله برای تعیین قیمت نهایی ماند. اعلام قیمت در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و وزارت صمت قرار دارد، اما اقدامات مربوط به قیمت گذاری که در حیطه اختیارات سازمان خصوصی سازی بوده، انجام شده است. از طرفی قرار است بعد از اعلام ارزش گذاری، این دو مجموعه بزرگ تولید خودرو آن بخش از سهامی که در اختیار شرکت های تابعه خود قرار داده اند را به صورت بلوکی در بورس کالا عرضه کنند. امروز خبر ورود ایران خودرو نیز به بورس کالا توسط رئیس سازمان بورس اعلام شد و قرار است تا این شرکت با عرضه دو خودرو در بورس کالا کار خود را در این بازار آغاز کند.

 

واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

عرضه خودروها در بورس وقیمت گذاری آنها، ایران خودرو و سایپا را از زیان خارج کرده و به تدریج به سود دهی می رسند. دولت ادعا می کند با واگذاری سهام شرکت های خودروسازی، تصدی گری دولتی حذف شده و تقریبا کار به بخش خصوصی سپرده می شود. نقدینگی خوبی به وسیله عرضه خودرو در بورس کالا به سمت این خودروسازان سرازیر شده و نقدینگی مورد نیاز تولید نیز می تواند تا حد زیادی از طریق این واگذاری سهام فراهم شود.

وزیر صمت درباره این عرضه گفت: سال ۱۴۰۱ این سهام به صورت بلوکی در بورس کالا عرضه خواهد شد که گام بلندی در این راستا است و وزارت صمت از اتهام دولتی بودن خودروسازان خلاص خواهد شد. ما به دنبال آن هستیم تا ۲۵ درصد سهام ایران خودرو و ۴۰ درصد سهام سایپا که در حقیقت خودسهامداری است واگذار و همان طوری که رئیس‌جمهوری اعلام کرد واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا انجام شود. هر کسی که بتواند ۲ صندلی از ایران خودرو یا سایپا را در اختیار بگیرد مدیرعامل این شرکت ها را تعیین خواهد کرد، امروز نیازی نیست که ۱۷ درصد باقی‌مانده سهام سایپا یا ۶.۷ درصد باقی‌مانده سهام ایران‌خودرو را واگذار کنیم، بلکه با حل و فصل مساله خودسهامداری در این شرکت‌ها پول وارد آن ها شده و ساختار سهامداری اصلاح خواهد شد.

امروز ۴۰ درصد سهام سایپا برای خود این شرکت است و اگر پول آن آزاد شود و نقدینگی به شرکت های زیرمجموعه برود بین ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان کمتر به تسهیلات نیاز خواهد داشت و قیمت تمام شده تولید خودرو کاهش خواهد یافت. اما نکته مهم در ارتباط با گفته های وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که برای خلاص شدن دولت از اتهام دولتی بودن خودروسازان نیاز اصلی اصلاح مدیریت این دو مجموعه و خصوصی سازی بخش مدیریت و هدایت است که در هر حال نیاز به نظارت شدید دولتی دارد. هر اندازه که سهام این دو شرکت از دست دولت و یا خودشان خارج شود، تا زمانی که مدیریت مجموعه اصلاح نشود امکان ایجاد فساد هایی همچون اتفاقات اخیرشرکت فولاد مبارکه امکان دارد همانطور که بخشی از درگیری های فساد آمیز فولاد به این دو خودروساز نیز مربوط می شد. در ارتباط با زمان واگذاری سهام نمی توان روز دقیقی را مشخص کرد و باید منتظر اعلام جزئیات دقیق قیمت گذاری سهام این دو شرکت باشم. این سهام مربوط به سازمان خصوصی سازی نیست، بلکه قرار است سه شرکت که سهامدار ایران خودرو و سایپا هستند و به عنوان سهام تودلی این دو شرکت خودروسازی محسوب می شوند، سهام خود را واگذار کنند.