سهام دلاری در وضعیت زرد/ترمز دلار پشت خط کشیده شد

14:51 - 1401/05/26
انتظارات بهبود درآمد در سهام بزرگ بازار تحت تأثیر ریزش قیمت جهانی کامودیتی ها و کاهش قیمت دلار در صورت توافق قرار گرفته و نزولی شده است زیرا سهام شاخص ساز غالبا دلاری محور هستند و کاهش قیمت دلار در صورت احیای برجام درآمد آن ها را محدود می کند.

در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت ها در بازار ارز کاهشی شدند و دلار هرات به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات های اروپایی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا را سازنده توصیف کرد و همین مسئله موجب کاهش قیمت ها در معاملات پشت خطی  سه شنبه شب شد.  بررسی های اکو ایران نشان میدهد که بازده شاخص هم وزن در بازار سرمایه بیشتر از شاخص کل است. اکوایران در این گزارش بازارهای معاملاتی روز سه شنبه را بررسی میکند.

 

در بازار سرمایه شرایط تغییر کرده است از هفته دوم مردادماه بازار سرمایه یک حرکت رو به بالا را تجربه کرده که در این مدت شاخص هم وزن از نظر بازدهی وضعیت بهتری را نسبت به شاخص کل کسب کرده است، در موج صعودی فعلی گروه خودرویی به عنوان لیدر سهام کوچکتر بازار عمل کرده و شاخص هم وزن از هفته دوم مرداد تا کنون حدود ۵ درصد بازدهی کسب کرده است که بیشتر از بازدهی حدود ۲.۵ درصدی شاخص کل در مدت زمان مشابه است.

انتظارات بهبود درآمد در سهام بزرگ بازار تحت تأثیر ریزش قیمت جهانی کامودیتی ها و کاهش قیمت دلار در صورت توافق قرار گرفته و نزولی شده است زیرا سهام شاخص ساز غالبا دلاری محور هستند و کاهش قیمت دلار در صورت احیای برجام درآمد آن ها را محدود می کند و شرایط این شرکت ها را که به خاطر کاهش قیمت جهانی کامودیتی ها تحت فشار بودند را سخت تر می کند‌‌ تحلیلگران بارها گوشزد کرده اند که رشد قیمتی دلار نیما و نزدیکی آن با دلار آزاد، می تواند شرایط را برای سهام شاخص ساز و دلاری محور بهتر کند.

در معاملات روز قبل  شاخص هم وزن و شاخص کل در جهت خلاف یکدیگر حرکت کردند و شاخص کل در شرایطی که شاخص هم وزن بازدهی مثبت کسب کرد کاهش یافت، برخی تحلیلگران تکنیکالی علت کاهش شاخص کل را پولبک به حمایت محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی می دانند که باید منتظر ماند و بررسی کرد که این فرضیه می تواند درست باشد یا خیر.

بلاتکلیفی انتظارات بازار از نگاه درهم

ریسک و هیجانات سیاسی اخبار برجامی عامل اصلی اثر گذار بر شرایط بازار ارز است. ناآرامی بازار ارز را از بررسی حباب درهم به خوبی می توان فهمید، حباب درهم معمولا در طول یک روند افزایشی یا کاهشی می شود و هیجانات صعودی و نزولی بازار ارز را منعکس می کند، تحلیلگران نرخ درهم و حباب آن را مهم ترین عامل بررسی های بازار ارز می دانند و در بررسی های خود حتما این دو عامل را لحاظ می کنند، حباب درهم پس از افزایش خوش بینی های برجامی و مذاکرات وین نوسانات نامعمولی را تجربه کرده است که نشان میدهد موقعیت کنونی شرایط تصمیم گیری برای بازیگران اصلی بازار ارز را نیز سخت تر کرده است.

حباب درهم این روزها محدوده مشخصی ندارد و از حدود ۱۷۰ تومان تا بالای ۷۰۰ تومان در تغییر بوده است، بررسی میزان حباب درهم نشان می دهد که روند مشخصی ندارد و نمیتوان از روی میزان حباب درهم جهت انتظارات بازار را پیش بینی کرد.

در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت ها کاهشی شدند و دلار هرات به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات های اروپایی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا را سازنده توصیف کرد و همین مسئله موجب کاهش قیمت ها در معاملات پشت خطی شب قبل شد.

غلبه انتظارات کاهشی در بازار سکه

قیمت سکه امامی اما روند معقول تری دارد سکه امامی در معاملات روز قبل یک پله بالا آمد و در محدوده ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان معامله شد بررسی ها نشان می دهد حباب سکه نیز از سقف خود بیش از پنج درصد کاهش یافته است، در این شرایط  سکه رفاه بیش از ۲۰۰ هزار تومان کمتر از بازار طلا معامله می شود، حجم کم معاملات سکه رفاه و قیمت کمتر آن نسبت به بازار آزاد نشان می دهد جهت انتظارات در بازار سکه در شیب نزولی قرار گرفته و بازیگران این بازار نسبت به آینده بازار بلاتکلیف نیستند.