قیمت جراحی دیسک کمر: عوامل موثر و تاثیرگذاری آن

10:53 - 1401/05/26
قبل از اینکه به  بررسی هزینه های جراحی دیسک کمر بپردازیم، اجازه دهید به معنای جراحی دیسک کمر نگاهی بیندازیم.

ممکن است از خود بپرسید که این اصطلاح به چه معناست؟ جراحی دیسک کمر در واقع شامل برداشتن دیسک آسیب دیده بیرون زده از ستون فقرات می باشد. برداشتن دیسک کمر ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست! در این روش جراح به سادگی قسمت‌هایی از بافت بیرون زده یا پاره شده را برمی دارد تا با ایجاد فضای کافی به درمان کمردرد و فشار روی اعصاب مجاور بپردازد. پس نگران انجام این جراحی نباشید. فقط بدانید که بعد از عمل همه چیز بهتر از قبل خواهد شد! اما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با پزشک خود صحبت کنید. جراحان معمولاً اطلاعاتی در مورد عوارض و هزینه های جراحی به شما می دهند.

روش کار به چه شکل است؟

برای اصلاح دیسک آسیب دیده، جراح همه یا بخشی از دیسک پاره شده را برمی دارد تا فشار وارد شده بر نخاع و اعصاب کاهش یابد. برای انجام این جراحی باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید. بنابراین  این عمل  نیاز به حضور متخصص بیهوشی و جراحان دیگر دارد. پس از پایان عمل جراحی، شما را به اتاقتان در بخش منتقل می کنند تا تحت نظر باشید و تا زمان بهبودی داروهای ضد درد تجویز می کنند.

هزینه های جراحی دیسک کمر

قیمت جراحی دیسک کمر: عوامل موثر و تاثیرگذاری آن7

هزینه جراحی دیسک کمر برای افراد مختلف، متفاوت است. زیرا عواملی وجود دارند که ممکن است هزینه کل را افزایش یا کاهش دهند. در ادامه به چند مورد از عواملی که بر هزینه جراحی دیسک کمر تأثیر می گذارند خواهیم پرداخت:

جراح و کارکنان

یک جراح در زمان انجام جراحی به تیمی از افراد متخصص نیاز دارد. این افراد ممکن است شامل یک پرستار، دستیار جراحی و متخصص بیهوشی باشد. علاوه بر آن، بیمار پس از جراحی باید تحت نظر پزشکان متخصص قرار گیرد. تمام این هزینه ها در انتها لحاظ می شود و روی هزینه کل تأثیر می گذارد.

رادیولوژی

باید از ستون فقرات تصویربرداری صورت گیرد تا پزشکان بهترین روش برای انجام جراحی را تعیین کنند. هزینه رادیولوژی یک عامل مؤثر در هزینه کل است.

اتاق عمل و داروهای ارائه شده برای بهبودی

برای انجام عمل جراحی باید اتاق عمل رزرو کنید که با پرداخت هزینه همراه است و بسته به اینکه پروسه درمان شما چقدر طول می کشد، ممکن است هزینه های دیگری نیز برای شما به همراه داشته باشد.

مواد مورد استفاده در طول جراحی

در طول جراحی از وسایلی همچون دستکش، چاقوی جراحی، قیچی، پنس و منقبض کننده استفاده می شود که بر هزینه کل تأثیر می گذارند.

بستری در بیمارستان

هنگامی که در بیمارستان بستری هستید، تحت نظر پزشکان متخصص خواهید بود. آن‌ها شما را معاینه خواهند کرد و میزان بهبود جراحت را بررسی می‌نمایند و بسته به تشخیص آنها یا مرخص خواهید شد یا اینکه درمان های دیگری را انجام خواهند داد. اگر از درد دیسک کمر رنج می برید و درمان های غیر جراحی روی شما تأثیر ندارد، بیمه باید جراحی را پوشش دهد و تعیین کند چه میزان از هزینه جراحی را برعهده می گیرد.

آیا هزینه جراحی دیسک کمر مقرون به صرفه است؟

اگر دیسک کمر دارید، احتمالاً ذهن شما روی از بین بردن هر چه سریعتر درد متمرکز شده است. اما هنگامی که شروع به بررسی درمان‌هایی مانند جراحی می کنید، هزینه جراحی دیسک کمر نیز ممکن است نگران‌کننده شود. خبر خوب این است که اگر بیمه دارید، خیالتان بابت هزینه های جراحی دیسک کمر راحت باشد.

بیمه

مانند هر جراحی دیگری، جراحی دیسک کمر نیز رایگان نیست. اما با استفاده از بیمه، روش های کم تهاجمی مانند دیسککتومی که رایج ترین روش برای درمان دیسک کمر به شمار می رود و به طور کلی  هزینه ها تحت پوشش قرار می گیرند. در این صورت فقط باید هزینه های مربوط به خود را بپردازید که بسته به طرح بیمه متفاوت است اما برای اکثر افراد، بیمه به طور چشمگیری هزینه ها را کاهش می دهد.

چه مدت برای جراحی دیسک کمر مرخصی دارید؟

اکثر بیماران 2 تا 4 هفته پس از جراحی به سر کار خود باز می گردند. با این حال، کسانی که مشاغل سخت تری دارند ممکن است لازم باشد تا 12 هفته استراحت کنند. پزشک شما در این مورد و همچنین سایر محدودیت های فعالیتی در طول ویزیت مطب پس از جراحی با شما صحبت خواهد کرد.

آیا جراحی دیسک کمر ارزشش را دارد؟

قیمت جراحی دیسک کمر: عوامل موثر و تاثیرگذاری آن7

مطالعه‌ای در سال 2018 بر روی افرادی که دارای درد عصب سیاتیک ناشی از دیسک کمر داشتند، انجام شد که نشان داد 3 ماه تا 2 سال بعد از درمان افرادی که از جراحی استفاده کرده بودند علائم کمتری در مقایسه با افرادی که تحت درمان بدون جراحی دیسک کمر قرار گرفتند، داشتند. اما به طور کلی، اکثر افراد با روش‌های بدون جراحی احساس بهتری داشتند.

اگر درد کمرتان قابل تحمل است و علائم دیسک کمر بدتر نمی شود، ممکن است نیازی به جراحی نداشته باشید. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا جراحی یا درمان های غیر جراحی برای شما بهتر است یا خیر.

اگر دیسک کمر شما را از بازی با بچه ها یا وقت گذراندن با همسر، خانواده و دوستانتان باز می دارد یا باعث می شود کارتان را از دست بدهید، باید به جراحی فکر کنید. یک آسیب طولانی مدت می تواند بر سبک زندگی  شما تأثیر بگذارد، زیرا به دلیل درد نمی توانید کارهایی که می خواهید، انجام دهید. همچنین خطر انزوا وجود دارد که می تواند هر گونه احساس افسردگی را تشدید کند. هزینه جراحی دیسک کمر در مقایسه با هزینه های دیگری که به علت دیسک کمر متحمل می شوید کمتر است.

هزینه های عدم درمان به موقع دیسک کمر

اگر به علت ترس یا هزینه، از درمان یا جراحی دیسک کمر خودداری می‌کنید، در نظر داشته باشید تأخیر در درمان می‌تواند چه عواقبی برای بدن شما داشته باشد. بدیهی است که هر چه بیشتر برای درمان صبر کنید، مدت بیشتری درد می کشید. همچنین اگر دیسک کمر به عصب فشار آورد، درد شما می تواند تشدید شود، به خصوص اگر عصب سیاتیک باشد. علائم دردناک سیاتیک از جمله درد شدید در باسن، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پشت، و سوزن سوزن شدن پاها می باشد.

دیسک کمر همچنین می تواند  به موارد نادری مانند سندرم دم اسبی تبدیل شود. سندرم دم اسبی، یک اختلال نادر  است که بر دسته ریشه های عصبی (دم اسبی) در انتهای پایینی (کمری) نخاع تأثیر می گذارد و یک مورد اورژانسی جراحی است. سندرم دم اسبی زمانی رخ می دهد که ریشه های عصبی در ستون فقرات کمر فشرده شده و احساس و حرکت را قطع می کند. ریشه های عصبی که عملکرد مثانه و روده را کنترل می کنند به ویژه در معرض آسیب هستند. اگر بیماران مبتلا به سندرم دم اسبی به دنبال درمان فوری برای کاهش فشار نباشند، این مسئله می تواند منجر به فلج دائمی، اختلال در کنترل مثانه و یا روده، از دست دادن حس جنسی و سایر مشکلات شود.