تورم کنترل نشده یا رکود دردناک؛

نرخ بهره امریکا تا کجا بالا می‌رود؟ پیش بینی جدید نوستراداموس اقتصاد

12:49 - 1401/05/25
اکوایران: نوریل روبینی اقتصاددان معروف ایرانی الاصل در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: با توجه به تهاجمی ترین سیاست‌های فدرال رزرو در دهه‌های اخیر، برای آینده اقتصادی آمریکا دو گزینه وجود دارد: فرود سخت اقتصادی یا تورم در سطحی دائما بالا.

تورم ایالات متحده در ماه جولای بیشتر از انتظار کاهش یافت و به همین دلیل سرمایه گذاران احساس کردند که فشار فدرال رزرو برای افزایش‌های شدید نرخ بهره کمتر خواهد شد. شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به سال قبل ۸.۵ درصد افزایش یافته که کمتر از رکورد ۹.۱ درصدی چهار دهه اخیر تورم در ماه ژوئن است.

 

شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به ماه قبل نیم درصد کاهش یافته است و در حالیکه بعضی تصور اینکه  شاخص قیمت مصرف کننده ممکن است به اوج رسیده و پس از آن در مسیر کاهش قرار گرفته است را جشن گرفتند نوریل روبینی نگرانی های خود را از وضعیت اقتصادی آمریکا مطرح کرد.

نوریل روبینی اقتصاددان معروف ایرانی الاصل در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: با توجه به تهاجمی ترین سیاست‌های فدرال رزرو در دهه‌های اخیر، برای آینده اقتصادی آمریکا دو گزینه وجود دارد: فرود سخت اقتصادی یا تورم در سطحی دائما بالا.

او می‌گوید برای کاهش تورم تا سطح مورد انتظار، نرخ بهره فدرال رزرو باید بسیار بالاتر از ۴ درصد باشد، به نظر او محدوده ۴.۵ تا ۵ درصد سطح خوبی است تا واقعا تورم را به سطح دو درصدی برساند.

روبینی پیش از بحران مسکن آمریکا در سال ۲۰۰۸، حباب مسکن و بحران پیش رو را در آن زمان پیش بینی کرده بود و با لقب دکتر دووم هم شهرت یافته است، وی گفت: اگر نرخ بهره به محدوده فوق نرسد انتظارات تورمی از تعادل خارج خواهد شد و اگر این اتفاق بیفتد فرود سختی خواهیم داشت، در هر صورت رکود سخت یا تورم خارج از کنترل در انتظار آینده اقتصادی است.

او همچنین اضافه کرد که با نرخ بهره حدود  ۳.۸ درصدی برای یکسال جاری، تورم همچنان بسیار بالاتر از هدف و حدود ۸ درصد است که تنها به تدریج کاهش می یابد.

او انتظارات کاهشی سیاست‌های انقباضی برای اقدامات آتی فدرال رزرو را خوش بینی محض می داند و مدعی است که بازارهایی که انتظار چرخش و کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را در آینده دارند از نظر من توهمی به نظر می رسند.

روبینی با این اظهار نظر به گروهی از اقتصاددانان برجسته از جمله یان هاتزیوس و اقتصاددان ارشد شرکت گلدمن ساکس می پیوندد، که فکر می‌کنند اجتناب از رکود عمیق و دردناک که به فرود سخت نیز معروف است برای بانک مرکزی دشوار خواهد بود.

روبینی گفت هر زمان در ایالات متحده آمریکا تورم بالای ۵ درصد و نرخ بیکاری زیر ۵ درصد بوده، سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو منجر به فرود سخت شده است. بنابر این تصور من یک رکود دردناک است.

تورم ایالات متحده در ماه جولای بیشتر از انتظار کاهش یافت و به همین دلیل سرمایه گذاران احساس کردند که فشار فدرال رزرو برای افزایش های شدید نرخ بهره کمتر خواهد شد. شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به سال قبل ۸.۵ درصد افزایش یافته که کمتر از رکورد ۹.۱ درصدی چهار دهه اخیر تورم در ماه ژوئن است.

 شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به ماه قبل نیم درصد کاهش یافته است و در حالی که بعضی تصور اینکه  شاخص قیمت مصرف کننده ممکن است به اوج رسیده و پس از آن در مسیر کاهش قرار گرفته است را جشن گرفتند روبینی نگرانی های دیگری داشت.

او گفت ممکن است تورم  به اوج خود رسیده باشد ولی سؤال اینجاست که  با چه سرعتی کاهشی می‌شود؟ با توجه به اینکه نرخ‌های واقعی بهره هنوز به شدت منفی است او تصور نمی‌کند که سیاست پولی آنقدر قوی باشد که تورم را  با سرعت کافی به  سمت ۲ درصد برساند علی الخصوص که آمریکا و سایر کشورها در یک محیط تورمی  شدید در سراسر جهان واقع شده‌اند. او اضافه کرد که رویدادهای ژیوپلتیکی ممکن است به افزایش بیشتر تورم کمک کند از جمله سیاست‌های سختگیرانه کوید صفر چین که مقامات را مجبور می‌کند مشاغل را در صورت شیوع گسترده تعطیل و مردم را  قرنطینه کنند. او همچنین گفت جنگ میان روسیه و اوکراین نیز می‌تواند بر قیمت کالاها به ویژه انرژی فشار وارد کند و از احتمال رشد مارپیچ دستمزدها ابراز نگرانی کرد.