پیش بینی بورس هفته / اثرات اقتصادی یک تصمیم سیاسی

14:43 - 1401/05/21
اکوایران: همزمان باتعلیق مذاکرات احیای برجام، معاملات بازارها نیز وارد رکود نسبی شد. فعالان اقتصادی و معامله گران در انتظار اعلام تصمیم دولت درباره پیشنهاد طرف غربی هستند. آیا برجام احیا می‌شود؟ رد پیشنهاد اروپائی‌ها چه اثری بر بازارها خواهد گذاشت؟

به گزارش اکوایران، در سومین هفته معاملاتی مرداد، شاخص‌های بورس تهران رشد کردند و شاهد بهبود روندهای بازار سهام بودیم. در این هفته شاخص به مرز یک میلیون و 500 هزار واحد رسید. در اولین روز کاری هفته 11 هزار و 109 واحد رشد کرد و روز سه‌شنبه –پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا- شاخص با رشد 3 هزار واحدی توانست از نیمه کانال 1.4 میلیونی بالا بیاید. 

 

اما در روز چهارشنبه شاخص قرمزپوش شد و 3 هزار واحد تنزل کرد. در عین حال شاخص کل در پایان هفته بالا‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 11 هزار و 109 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.77 درصد شد که اولین هفته صعودی بورس در 2 ماه اخیر است. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 548 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 1.4 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته / اثرات اقتصادی یک تصمیم سیاسی12

پیش بینی بورس هفته

روز شنبه همزمان با رشد 26 درصدی ارزش معاملات و ورود پول حقیقی، شاخص کل بورس نیز رشد قابل توجهی داشت.

اما نرخ رشد شاخص در روز سه‌شنبه افت کرد و روز چهارشنبه نیز شاخص ریزش داشت. در این دو روز ارزش معاملات خرد سهام روند نزولی داشت و روند خروج پول حقیقی نیز از سر گرفته شد.

در مجموع کل هفته 261 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 87 میلیارد تومان بود. میانگین سرمایه خروجی از بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین افت 69 درصدی داشت. 

در سه روز کاری هفته اخیر، معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد اما میزان آن در روز شنبه بسیار بیشتر از دو روز دیگر بود.  

بنابراین وضعیت بازار نسبت به هفته پیش بهبود داشته است. اما نزول شاخص‌ها در روز چهارشنبه نشان داد که معامله‌گران انتظارات متفاوت و متناقضی دارند. سرگردانی و تردید در بازار موج می‌زند که یکی از عوامل آن اخبار متناقض از مذاکرات برجام است. 

در حالی که گزارشات 3 ماهه اغلب شرکت‌ها مثبت بوده و نرخ‌های جهانی نیز بهبود داشته و به ثبات نسبی رسیده اما بورس تهران واکنش مثبت محسوسی نداشته است. اخبار ضد و نقیض موجب نوسان قیمتی در بازار شد و در نهایت مذاکرات احیای برجام وارد وضعیت تعلیق شد. تحلیلگران افت ارزش معاملات را نیز به تعلیق مذاکرات مرتبط می‌دانند. بنابراین بسیاری از معامله گران و سهامداران در انتظار تصمیم نظام درباره پیشنهاد طرف‌های غربی است. پذیرش احیای برجام سیگنال مثبت بزرگی برای بازار سهام خواهد بود و در صورت نرسیدن طرفین به توافق بازارها دچار نوسانات بزرگ‌تر خواهند شد. 

پیش بینی بورس هفته / اثرات اقتصادی یک تصمیم سیاسی18