آیا صدای سهامدار خرد شنیده می‌شود؟

11:24 - 1401/05/18
اکوایران: همه فعالان قدیمی و جدید بازار می‌دانند که بازار دارای ریسک بالایی است و همچنین رفتار بازار را ناشی از عرضه و تقاضا می‌دانند و سال‌هایی همچون سال99 و 92 و سال‌های قبل از آن را در پس ذهن خود دارند. اما خواسته‌هایی حداقلی هم از مدیران و مسئولین دارند.

حمید اسکندری، مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس از راه‌اندازی مرکز ارتباط بازار سرمایه به شماره «۶۳۷۵» و با شعار «می‌شنویم، پاسخ می‌دهیم»، و با ظرفیت سه‌میلیون تماس در سال ‌خبر داد.

 

این یک خبر بسیار خوب برای اهالی بازار است، همچنین می‌تواند نقطه‌ی امیدی برای بررسی و رفع مشکلات ایجاد شده برای سهامدارن تازه وارد و قدیمی بازار باشد.

زمانی در بازار سرمایه با خبر بودن از قیمت‌ها به نوعی رانت اطلاعاتی محسوب می‌شد و معامله‌گران قیمت ها را در روزنامه‌های صبح کشور رصد می‌کردند. حال در این برهه از زمان و با ورود میلیون‌ها سهامدار به بورس به دسترسی و شفافیت‌های بالایی نیاز است.

یکی از بزرگترین مشکلات بازار سهام، عدم آموزش سهامداران قبل از ورود به بازار سرمایه است. در مقابل سازمان بورس، همچون اساتیدی که هنوز درس نداده امتحان می‌گیرند به دنبال برگزاری آزمون‌های اصول بازار سرمایه و... است. 

خیلی از اهالی بازار به عنوان اولین گله از سازمان بورس اوراق بهادار به این موضوع اشاره می‌کنند، که آیا بهتر نبود به جای ساخت ابر ساختمان برای بورس مجتمع آموزشی قوی با همکاری مؤسسات و دانشگاه‌های معتبر کشور راه اندازی می‌شد؟

از دیگر مشکلاتی که برای سهامداران ایجاد شده است اختلال در سامانه‌های معاملاتی است که به گفته فعالان در بسیاری از مواقع (ریزش و یا رشد بازار ) ، این سامانه‌ها از دسترس خارج م‌شوند.

دستکاری در قیمت سهم به دلیل حجم کم معاملات در بازار از دیگر معضلات است که شایعات بسیاری پیرامون آن به گوش می‌رسد. خرید و فروش‌های گروهی و هماهنگ و همچنین سیگنال‌های خرید و فروشی که در فضای مجازی منتشر می‌شود از دیگر مشکلات و معضلات این بازار است .

تنبیه سهامداران به جای مدیریت از دیگر اتفاقات این بازار است. بسته شدن نماد به مدت طولانی و قفل شدن سرمایه سهامداران و یا محدود بودن دامنه نوسان به جهت بازی با صف های خرید و فروش را نباید فراموش کرد، مشکلاتی که برای سهامدارن نمادهایی همچون فاذر و آکنتور و ... که در سالیان پیش افتاده است در حافظه همه فعالان بازار قرار دارد.

وجود کدهای اجاره‌ای حقیقی، دادن اعتبار به مشتریان خاص و هزینه‌های بالای بهره برای دریافت اعتبار به مشتریان معمولی عدم راه اندازی بازار مشتقه ( اختیار خرید و فروش ) در همه کارگزاری‌ها، بسته بودن قراردادهای آتی سکه در بورس کالا ، دلار چند نرخی برای تسعیر ارز شرکت و... از دیگر مشکلاتی است که می‌تواند موضوع تماس با این مرکز باشد.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که این سامانه 4 رقمی با ظرفیت سالانه سه میلیون تماس دریافتی قادر خواهد بود پاسخ گوی اینگونه مشکلات باشد و یا تنها یک اقدام مسکن گونه است؟

آیا نیاز نیست قبل از دعوت به بورس زمینه‌های لازم برای بازار فراهم شود؟ همه فعالان قدیمی و جدید بازار می‌دانند که بازار دارای ریسک بالایی است و همچنین رفتار بازار را ناشی از عرضه و تقاضا می‌دانند و سال‌هایی همچون سال99 و 92 و  سال‌های قبل از آن را در پس ذهن خود دارند. اما خواسته‌هایی حداقلی هم از مدیران و مسئولین دارند.

به هر حال این گونه اقدامات بسیار عالی است و انتظاری که فعالان بازار دارند این است که با شنیدن صدای سهامدار پاسخگوی همه مشکلات ریز و درشت باشند و نتیجه بررسی‌ها را به اطلاع عموم برسد. قدمی برای جلوگیری از تکرار مشکلات برداند، تا دوباره فعلان بازار دست به نامه‌نگاری و جمع کردن امضا و طومار نباشد تا صدایشان به جایی برسد.