قیمت درمان واریس چقدر است؟ چه عواملی در هزینه‌های درمان آن تاثیر می گذارد؟

14:49 - 1401/05/13
بیش از 30% بزرگسالان و 7%  انسان‌ها در تمامی رده‌های سنی سالانه دچار واریس می گردند.

اکثر مبتلایان این بیماری را نادیده می گیرند و فکر می‌کنند که درمان آن گران است. با این حال، در واقعیت، می توانید درمان پیشرفته با قیمت معقولی را برای رفع واریس حتی در بیمارستان ها و کلینیک های مطرح شهر خود دریافت کنید.

در صورتی که در دو پای خود مبتلا به واریس هستید، هزینه کلی درمان نسبت به وقتی که در یک پا واریس دارید، دو برابر خواهد شد. برای همین بهتر است متخصص واریس را ملاقات کرده و در مورد این بیماری در اولین فرصت مشورت کنید تا درمان آن را از همان ابتدا شروع نمایید. هر چه این کار را بیشتر به تاخیر بیندازید، درمان بیماری سخت تر شده و منجر به ایجاد هزینه های بیشتری می گردد.

عواملی که روی هزینه درمان واریس تاثیر می گذارند.

قیمت درمان واریس چقدر است؟ چه عواملی در هزینه‌های درمان آن تاثیر می گذارد؟4

چندین عامل روی هزینه جراحی واریس تاثیر می گذارند. بنابراین زمانی که به دنبال درمان هستید، باید دانش مناسبی در مورد این عوامل و تاثیر آنها روی هزینه داشته باشید. این عوامل عبارتند از:

هزینه پزشک:اگر از یک جراع قلب و عروق کاملا با تجربه مشورت بگیرید و توسط او درمان شوید، شکی نیست که مشاوره و هزینه جراحی او بالاتر از جراح بی تجربه یا کم تجربه است. بنابراین، هزینه درمان افزایش می یابد.

آزمایشات تشخیصی:برای تعیین شدت بیماری، پزشک توصیه می کند که برخی آزمایشات تشخیصی را انجام دهید. هر آزمایش برای یک پا نسبت به دو پا کمتر می شود و ممکن است یک سری آزمایشات برای تشخیص آسیب و نقص عملکردی وریدها توصیه گردد.

انتخاب بیمارستان:در صورتی که بیمارستان یا کلینیک فوق تخصصی را برای درمان واریس انتخاب کنید، قطعا هزینه ها بیشتر از زمانی می شود که یک مرکز پزشکی چند تخصصی را انتخاب می کنید.

هزینه های بستری: زمانی که درمان واریس را دریافت می کنید، بسته به نوع درمانی که پزشک پیشنهاد می دهد، ممکن است 24 ساعت یا بیشتر بستری شوید. در طی این دوره، مجبورید برای پذیرش، ترخیص و تخت بیمارستان هزینه ای پرداخت کنید. هزینه بسته به اینکه بخش خصوصی، اشتراکی یا عمومی را انتخاب می کنید، تغییر می کند.

شدت، خطرات، عوارض: اگر بیماری به مرحله مزمن رسید و لخته خون داخل وریدها شروع به شکل گیری کرد، یعنی خطر بیشتری در انجام جراحی برای درمان واریس وجود خواهد داشت. این امر احتمال بروز عوارض پس از جراحی را نیز افزایش می دهد. برای کاهش تمامی این خطرات و انجام جراحی بی خطر، جراح باید در طی درمان بیشتر دقت کند. تمام این موارد هزینه جراحی را افزایش می دهد.

داروهای قبل و بعد از جراحی:داروهایی که پزشک قبل و بعد از جراحی تجویز می کند روی افزایش هزینه کل درمان واریس تاثیر می گذارد.

مراقبت و پشتیبانی بعد از جراحی:اگر نیاز به مراقبت و پشتیبانی بعد از جراحی دارید، مثلا نیاز به جوراب واریس و وسایل دیگر دارید نیز هزینه درمان افزایش می یابد.

وقتی به پزشک برای مشاوره اولیه مراجعه می کنید، هرگز تخمینی برای هزینه درمان را به شما ارائه نمی دهد. در ابتدا، پزشک برخی آزمایشات را پیشنهاد می دهد و نتایج را بررسی می کند. سپس روش درمانی مناسب بر اساس سلامتی کلی شما و شدت بیماری پیشنهاد می دهد. فقط در این موقعیت پزشک تخمین می زند که هزینه کل درمان واریس چقدر خواهد بود.

نوع درمان پیشنهاد شده

بعد از تشخیص درست، پزشک گزینه درمانی را محدود کرده و معقول‌ترین روش درمانی را پیشنهاد می دهد. در اینجا برخی از مرسوم ترین روش‌های درمانی واریس آورده شده است:

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی از طریق تزریق محلولی (اسکلروسنت) با سوزن های بسیار نازک به داخل وریدهای درگیر انجام می گیرد و باعث می شود بدن ورید مورد نظر را منقبض و مسدود کند تا کاملا ناپدید گردد. این درمان معمولا برای وریدهای بزرگ (مخصوصا در پاها) و کوچک کاربردی است و از بدتر شدن واریس جلوگیری می کند.

دو نوع اسکلروتراپی وجود دارد – در یکی از مایع اسکلروسنت و در دیگری از فوم اسکلروسنت استفاده می شود. معمولا فوم اسکلروتراپی گزینه درمانی مورد توجهی است، زیرا محلول کمتری برای رسیدن به نتایج عالی نیاز می باشد، با سونوگرافی قابل مشاهده می باشد که این  امر تحت نظر گرفتن روند درمان را آسانتر می کند و معمولا، بعد از درمان، منجر به بروز درد کم و ترمیم سریع تری می شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی گزینه دیگری است که در درمان رگ های عنکبوتی روی صورت و بینی موثر است. می توان از آن برای درمان وریدهای کوچک و عنکبوتی بدن و پاها نیز استفاده کرد. ولی فقط برای بیمارانی که پوست روشنی دارند موثر می باشد. در زمان درمان، نور لیزر به داخل خون وریدها جذب می شود، سپس به گرما تبدیل شده ومنجر به کوچکتر شدن وریدها می گردد. این درمان نیازی به پانسمان با جوراب واریس برای کمک به بهبودی ندارد.

لیزر درمانی ابلیشن داخل وریدی (EVLT)

قیمت درمان واریس چقدر است؟ چه عواملی در هزینه‌های درمان آن تاثیر می گذارد؟4

EVLT با وارد کردن یک پروب فیبر نوری به داخل ورید واریسی انجام می شود و از نور لیزر برای ایجاد گرما استفاده می کند که باعث می شود ورید مورد نظر کوچک شده و بسته گردد. گزینه موثر درمانی برای وریدهای بزرگتر، مانند وریدهای صافن بزرگ و کوچک، است. EVLT را می توان در تابستان و زمستان انجام داد و بیماران ریکاوری سریعی دارند. این درمان یکی از موثرترین و پرهزینه ترین درمان ها برای واریس می باشد.

جراحی واریس

دو نوع جراحی واریس وجود داد: فلبکتومی سرپایی و جراحی سنتی وریدها.

فلبکتومی سرپایی جراحی است که در آن وریدهای مشکل دار از طریق برش های بسیار کوچکی خارج می شوند و برای بیمار ریکاوری نسبتا سریعی را به همراه دارد. معمولا داخل کلینیک و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود.

اگر فلبکتومی سرپایی ممکن نباشد، شاید جراحی سنتی وریدی کارآمد باشد. این درمان برای وریدهای بزرگتر که نیاز به بستن و احتمالا جدا کردن و برداشتن دارند، مناسب می باشد. این درمان معمولا در بیمارستان و تحت بی هوشی کامل انجام می شود.

آیا هزینه درمان واریس توسط بیمه پوشش داده می شود؟

بله، خوشبختانه، واریس در گروه بیماری هایی است که درمانشان از نظر پزشکی ضروری می باشد. بنابراین، بیمار می تواند هزینه درمان واریس را با بیمه درمانی خود پرداخت کند. هر شرکت بیمه پوشش زیادی برای هزینه درمان قرار می دهد. می توانید یک درخواست بنویسید یا از بیمه بازپرداخت دریافت کنید. معمولا، با چالش های زیادی در استفاده از بیمه برای پرداخت هزینه درمان روبرو خواهید شد.

درمان واریس چقدر هزینه دارد؟

از آنجایی که هر پزشک و متخصص واریس نیازهای متفاوتی را در بیماران مشاهده می کنند، قیمت استانداردی برای درمان واریس وجود ندارد. بهترین روش برای فهمیدن هزینه این درمان شرکت در یک جلسه مشاوره خصوصی با پزشک باتجربه می باشد. پزشک شرایط خاص شما را ارزیابی کرده و مناسب ترین گزینه درمانی را برای بیمار ایجاد می کند. این نکته را بخاطر داشته باشید که برای درمان واریس، از هزینه‌ها صرف نظر کنید و سعی کنید در صورت مشاهده رگ‌های واریسی در هر قسمت از بدن خود فورا به یک متخصص واریس مراجعه نمایید زیرا عدم درمان این رگ‌ها، می تواند عوارض جانبی بسیاری را برای شما به همراه داشته باشند.