پیش بینی بورس هفته / دو سناریو پیش پای بازار سهام

14:51 - 1401/05/07
اکوایران: تحلیل‌گران خوشبین و بدبین هر یک با تکیه بر داده‌های متفاوتی دو سناریوی متفاوت را برای روندهای آتی بورس تهران پیش بینی می‌کنند.

به گزارش اکوایران، در اولین هفته معاملاتی مرداد، شاخص‌های بورس تهران نزولی بودند و برای ششمین هفته متوالی شاخص کل تنزل کرد. 

 

 در پایان هفته پیشین شاخص به مرز یک میلیون و 470 هزار واحد رسیده بود. در اولین روز کاری هفته هزار و 599 واحد رشد کرد اما پس از آن در سه روز متوالی نزول کرد و تنها در روز چهارشنبه سبزپوش شد. بدین ترتیب شاخص کل در پایان هفته پائین‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 28 هزار و 185 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.9 درصد شد که بیشترین نزول در 5 هفته اخیر است. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 14 هزار و 308 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 3.5 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته / دو سناریو پیش پای بازار سهام3

پیش بینی بورس هفته

پس از سه روز نزولی متوالی، در پایان معاملات چهارشنبه شاخص رشد کرد و 5 هزار واحد بالا آمد. در این روز پس از سه روز کاری متوالی بازار با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش صف‌های خرید به 23 میلیارد تومان بالغ شد. 

با این حال روند خروج پول حقیقی از بورس ادامه داشت و شاهد افزایش آن نسبت به هفته پیشین بودیم. در مجموع کل هفته هزار و 479 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 296 میلیارد تومان بود. میانگین سرمایه خروجی از بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین رشد 3.5 درصدی داشت.  

افت شاخص و خروج پول در شرایطی ادامه داشت که حجم معاملات بازار همچنان در سطح پائینی قرار دارد. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 2 هزار و 561 میلیارد تومان بود. 

همچنین در این هفته شاخص پس از سه ماه از نیمه کانال 1.4 میلیونی پائین آمد. با این وصف چشم انداز بازار در هفته پیش رو چندان روشن به نظر نمی‌رسد. اما تحلیل‌گران خوشبین معتقدند که قیمت‌ها در بازار در سطوح ارزنده‌ای قرار دارند و در میان مدت بازار رشد خواهد کرد. این تحلیل‌گران می‌گویند که آثار منفی اخبار سیاسی در بازار تخلیه شده و با توجه به عقب افتادن قیمت‌های بازاری از ارزش ذاتی، بورس در هفته‌های آینده رشد خواهد کرد. 

در مقابل تحلیل‌گران بدبین معتقدند بازار دچار کمبود تقاضا است و تا زمانی که خروج پول از بورس متوقف نشود شاخص صعود نخواهد کرد. این تحلیل‌گران به اختلاف نظرها درباره نرخ بهره به عنوان نمودی از بی‌توجهی سیاست‌گذار به بازار سرمایه استناد می‌کنند و معتقدند سیاست‌گذاری دولت در جهتی است که موجب ریزش بازار خواهد بود. 

در چنین شرایطی در روزهای گذشته شاهد فعال شدن طرفین مذاکرات برجامی بودیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز نوشت: «من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌اند. لازم است برای مغتنم شمردن این فرصت برای موفقیت، تصمیم‌های لازم گرفته‌شوند.»

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران نیز در پاسخ به مقاله جوزپ بورل گفت: «هماهنگ کننده، ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه کرده، ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.»

طرفین به نوعی بر مواضع پیشین خود تأکید کرده‌ و اتمام حجت کرده‌اند. مواضعی که امیدواری چندانی برای احیای برجام ایجاد نکرده است. مواضعی که سیگنال منفی به بازارها است. 

پیش بینی بورس هفته / دو سناریو پیش پای بازار سهام17