روند شاخص فرابورس و ارزش معاملات در بازار سرمایه؛

تغییر مسیر پول‌ها در بازار سرمایه / بورسی‌ها چه اوراقی می‌خرند؟

17:06 - 1401/05/04
شاخص کل فرابورس در تیرماه 1401 با کاهش هزار و 130 واحدی به عدد 19 هزار و 540 واحد رسید که نشان دهنده بازدهی منفی 5.5 درصدی این بازار بود. این شاخص در 13 روز از 19 روز معاملاتی تیر ماه نزولی بود. ارزش معاملات فرابورس در این ماه به 660 هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش اکوایران؛ با اتمام تیرماه و افت شاخص کل بورس و فرابورس در این ماه شاهد خروج هر روزه پول حقیقی از بازار بوده‌ایم. در شرایط تورمی اقتصاد ایران، بازدهی کم و حتی منفی بورس تهران باعث شده تا فعالان بازار سرمایه نسبت به این بازار بی اعتماد باشند. این در حالی است که دولت تلاش دارد تا از وجوه راکد مردم در احیای صنایع استفاده کند و سرمایه مردم را از بازار ارز و سکه خارج کند. با این اوصاف شرایط بورس اوراق بهادار طوری نیست که اعتماد سرمایه گذاران جلب شود.

 

در 4 ماه اخیر شاخص فرابورس و بورس تهران با رشد همراه بوده است که این رشد بیشتر مربوط به فروردین و اردیبهشت 1401 است. در خرداد ماه و تیر امسال هر دو شاخص با افت چشم گیری همراه بوده اند و تاثیر این نزول شاخص به طوری است که در اکثر روز های این دو ماه با خروج پول حقیقی از بازار مواجه بوده ایم.

روند نزولی فرابورس در تیرماه

بورس اوراق بهادار تهران در تیرماه 19 روز معاملاتی داشت که در 13 روز آن شاخص کل فرابورس نزولی بود. در روز اول تیرماه شاخص فرابورس 20هزار و 670 واحد بود اما در روز 29 تیرماه این شاخص با افت هزار و 130 واحدی به عدد 19 هزار و 540 واحد رسید که بازدهی فرابورس در این ماه را به منفی 5.5 درصد رساند.در این مدت سرمایه‌گذاران بازارهای فرابورس بیش از 72 میلیارد و 733 میلیون برگه انواع دارایی مالی را مورد دادوستد قراردادند. ارزش این معاملات فراتر از 660 هزار میلیارد تومان بود و در 3 میلیون و 870 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. جریان پول حقیقی فرابورس تهران در تیرماه تماما به جز روز آخر تیر منفی بود و با خروج حجم زیادی از پول حقیقی در این ماه مواجه بودیم. لازم به ذکر است که این جریان در بازار بورس نیز در تمام روز های تیر با شدت بیشتری نسبت به فرابورس منفی بود.

تغییر مسیر پول‌ها در بازار سرمایه / بورسی‌ها چه اوراقی می‌خرند؟1میانگین روزانه معاملات فرابورس تهران در تیر ماه به 3 میلیارد و 800 میلیون ورقه با ارزش بیش از 35 هزار میلیارد تومان رسید. بخش عمده از معاملات روزانه متعلق به اوراق مالی اسلامی بوده که در این بخش هم سهم عملیات بازار باز بانک مرکزی بیشتر از سایر ابزارها بوده است. به‌ این‌ ترتیب میانگین روزانه معاملات اوراق مالی اسلامی در 19 روز کاری ماه گذشته 363 میلیون ورقه به ارزش 33 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید.

صنایع فرابورس در چهارمین ماه سال

بازار دوم فرابورس با ارزش بازاری 870 هزار میلیارد تومان و تعداد سهام نزدیک به 750 میلیارد برگه، 47 درصد از سهم کل ارزش بازار را دارا است. پس از آن بازار پایه 20 درصد از سهم ارزش بازار را در اختیار دارد. بازار اوراق مالی اسلامی نیز با سهمی 19 درصدی از کل ارزش بازار و فاصله‌ای اندک از بازار پایه، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.ارزش کل بازار به تفکیک صنایع نیز نشان می‌دهد 21 درصد ارزش کل بازار فرابورس در اختیار گروه محصولات شیمیایی است و پس از آن گروه اوراق تأمین مالی 19 درصد ارزش کل بازار فرابورس را در اختیاردارند. رتبه سوم نیز با فاصله قابل‌توجه به گروه بیمه و صندوق بازنشستگی با سهم 10 درصدی می‌رسد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت در ماه گذشته نشان می‌دهد گروه سرمایه‌گذاری‌ها طی ماه گذشته پراقبال بودند. نمادهای این گروه باارزش معاملات خرد حدود 17 هزار و 800 میلیارد ریالی، 10 درصد از کل ارزش معاملات خرد بازار را در اختیار داشتند. پس‌ از این گروه، نمادهای محصولات شیمیایی، بانکی‌ها، خودرویی‌ها، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط و فلزات اساسی بیشترین سهم را از معاملات خرد بازار سهام در اختیار داشتند. به‌این‌ترتیب که این 6 گروه نزدیک به 50 درصد از ارزش معاملات 186 هزار و 432 میلیارد ریالی معاملات خرد سهام را به خود اختصاص دادند.

شاخص فرابورس در 4 ماهه ابتدایی سال

در مجموع 4 ماهه ابتدایی 1401 شاخص کل فرابورس 6.3 درصد رشد داشت و ارزش بازار فرابورس نیز 7 درصد بیشتر از ابتدای امسال شد. حجم معاملات این 4 ماهه نسبت به مدت مشابه در سال قبل 156 درصد افزایش یافته و ارزش معاملات نیز 290 درصد رشد داشته است. طی 4 ماهه امسال ارزش معاملات بازار اول فرابورس با عددی نزدیک به 45 هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 93 درصد رشد داشته، همچنین ارزش معاملات بازار دوم هم 35 هزار میلیارد تومان بوده و رشدی 6 درصدی را به ثبت رسانده است. در بازار پایه فرابورس هم با رشد 130 درصدی ارزش معاملات نسبت به 4 ماهه ابتدایی سال گذشته مواجه هستیم.

تغییر مسیر پول‌ها در بازار سرمایه / بورسی‌ها چه اوراقی می‌خرند؟0در این مدت بیش از هزار و 683 میلیارد تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن دادوستد شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 226 درصدی داشته است. همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم با رشد قابل‌توجه 115 درصدی نسبت به 4 ماه سال 1400 در عددی فراتر از 62 هزار میلیارد تومان قرار دارد.

دلیل اصلی این افزایش معاملات در فرابورس را می توان نا امیدی فعالان بازار سرمایه از سهام دانست که باعث روی آوری به سمت اوراق بدهی ، گواهی تسهیلات مسکن و صندوق های قابل معامله شده است.