قیمت خانه سالمندان چقدر است؟ راهکارهای کاهش آن چگونه است؟

14:29 - 1401/04/30
هزینه ای که برای خانه سالمندان پرداخت می‌شود، می تواند یک بار اقتصادی غیرمنتظره برای فرد ایجاد کند و برنامه ریزی برای این موضوع، بهترین راهکار است.

یکی از ابزارهای برنامه ریزی، برخورداری از مزایای ناشی از بیمه های بلندمدت است. ارزیابی سابقه پزشکی اعضای خانواده می تواند یک ابزار کمکی در تعیین احتمال نیاز به مراقبت های آینده در مرکز توانبخشی و مراقبتی سالمندان باشد.

 

هزینه خانه سالمندان در ایران چقدر است؟

قیمت خانه سالمندان در نقاط مختلف ایران به صورت قابل توجهی متفاوت است، اما به طور کلی باید گفت که هزینه خانه سالمندان تقریبا دو برابر نگهداری از سالمندان در خانه است. اما بسیاری از سالمندان می‌خواهند در خانه خود نگهداری شوند یا تمایل دارند در مکان های لاکچری از آنها نگهداری شود در غیر اینصورت دچار افسردگی می‌شوند.

در اینگونه موارد باید به دنبال خانه های سالمندان بسیار عالی و لوکس برای آنها باشید. خدمات خانه سالمندان لوکس شامل مراقبت های درمانی از طرف پرستاران ماهر، استخر، ماساژ طبی، سالن های غذاخوری مجلل، انتخاب منوی غذایی و... است. این نوع ا زخانه های سالمندان با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، هزینه بیشتری نیز دریافت می‌کنند.

از خدمات دیگر این مراکز می توان به مدیریت مصرف دارو، وعده های غذایی، نظافت محل زندگی و کمک به فعالیت های روزمره بیکار اشاره کرد. معمولا ساکنین خانه سالمندان در مقایسه با ساکنین خانه های حمایتی به کمک های بیشتری در انجام فعالیت های خود نیاز دارند: در مطالعه ای که اخیرا روی ساکنین خانه های سالمندان آنجام شد، بیش از نیمی از آنها در پنج فعالیت اصلی روزمره خود – حمام کردن، لباس پوشیدن، استفاده از سرویس بهداشتی، جابجایی و غذا خوردن - به کمک نیاز دارند.

بعضی از عوامل موثر بر هزینه خانه سالمندان

  • هزینه های مازاد: وقتی صحبت از هزینه خانه سالمندان می شود، معمولا تنها به هزینه های پایه مثل اتاق معمولی، غذا و نظافت اشاره می شود. معمولا هزینه های دیگری مثل خدمات اجتماعی و روشهای درمانی مختلف هم به این هزینه ها اضافه می شود.
  • هزینه های متغیر: معمولا هزینه خدمات سالمندان به صورت روزانه محاسبه می شود، اما گاهی بعضی رویدادها و فعالیت های اضافه، هزینه های بیشتری را به همراه خواهند داشت.

چطور از پس هزینه خانه سالمندان بربیایم؟

قیمت خانه سالمندان چقدر است؟ راهکارهای کاهش آن چگونه است؟8

خانه سالمندان چیزی است که شاید خیلی از خانواده ها در نهایت با آن مواجه می شوند. پیشرفت های پزشکی و دارویی باعث شده که متوسط سن افراد بالاتر برود، و بالارفتن سن ذهنی و جسمانی فرد به معنای نیاز به شکلی از زندگی حمایتی است. برآوردها نشان می دهد که یک فرد 65 ساله به احتمال 70 درصد به نوعی از بیمه بلندمدت نیاز پیدا خواهد کرد و 20 درصد افراد هم تا بیش از 5 سال به بیمه بلندمدت نیاز خواهند داشت. این حقایق تکان دهنده باعث شده که بعضی از خانواده به فکر چگونگی برآمدن از پس هزینه های خانه سالمندان بیافتند.

در کنار نگرانی های بسیاری از خانواده ها درباره نحوه پرداخت حق بیمه بلند مدت، باید گفت که متوسط هزینه خانه سالمندان به صورت چشمگیری در حال رشد است.

مفسرین می گویند که هزینه خانه سالمندان به دلیل پارمترهایی مثل موارد زیر افزایش می یابند:

  • کمبود نیروهای کار ماهر
  • حداقل درآمدی بالا
  • تغییرات قوانین چرداختی ساعتی و اضافه کاری
  • سختی پیدا کردن و حفظ کارگران مجرب
  • افزایش نیاز به مراقبت های تخصصی
  • افزایش نرخ وقوع بیماری آلزایمر

چطور هزینه مراقبت از سالمند در خانه سالمندان را پوشش دهم؟

قیمت خانه سالمندان چقدر است؟ راهکارهای کاهش آن چگونه است؟6

برنامه ریزی برای هزینه های خانه سالمندان باید از مدتها قبل انجام شود.

از جمله گزینه هایی که می توان به جبران بخشی از هزینه خانه سالمندان عبارتند از:

  • بیمه بلند مدت
  • طرح بیمه درمانی خصوصی

از قبل برای هزینه خانه سالمندان برنامه ریزی داشته باشید.

معمولا خانواده ها برنامه ای برای ارسال عزیزانشان به خانه سالمندان ندارند و همین موضوع منجر هم به وقوع حوادث ناگواری شود. وقتی یک مشکل سلامتی عمده برای فرد رخ دهد، بسیاری از برنامه های بیمه که به هزینه های مراقبت در خانه سالمندان کمک می کنند، از دسترس خارج می شوند.

گامهایی برای برنامه ریزی

  • پس انداز را از قبل شروع کنید
  • بیماریهایی مانند زوال عقل که سابقه بروز آن در اعضای خانواده وجود را جدی بگیرید.
  • توانایی های خودمراقبتی عزیزانتان را به دقت مورد بررسی قرار دهید – هر افتی که در سطح استقلال آنها مشاهده شود، می تواند نشانه هشداری از نیازهای مراقبتی بیشتر در آینده خواهد بود.

آیا بیمه، هزینه خانه سالمندان را پوشش می دهد؟

افراد بسیاری به اشتباه فکر می کنند که هزینه خانه سالمندان تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، اما متاسفانه این موضوع معمولا درست نیست. متاسفانه کسانی که به خانه سالمندان می روند، تا زمانی که حسابشان خالی می شود، از جیب می خورند. بیمه معمولا تنها هزینه مراقبت های بیمارستانی، خدمات پزشکی یا دارویی را پوشش می دهد. با اینحال شاید گزینه های دیگری برای افراد برای پوشش هزینه های خانه سالمندان وجود داشته باشد.

بیمه بلندمدت

بیمه بلندمدت را باید معمولا قبل آنکه به مراقبت در خانه سالمندان نیازی باشد، تهیه کرد و طرح های آن هم بسیار متفاوت است. بعضی از طرح ها تنها هزینه های خانه سالمندان را پوشش می دهند، در حالیکه بعضی دیگر می تواند پرستاری از سالمندان، خانه های حمایتی، مراکز نگهداری و مراقبتی غیررسمی و بعضی تجهیزات پزشکی را نیز پوشش می دهد. برای کسب اطلاعات دقیقتر درباره طرحهای مختلف شرکت بیمه باید با خودشان در ارتباط باشید.

هزینه مراقبت های خانگی در مقایسه با هزینه خانه سالمندان

تصمیم به ارسال عزیزانتان به خانه سالمندان، یکی از مشکل ترین تصمیماتی است که خیلی ها در زندگی با آن روبرو می شود. همیشه نمی توانید عزیزانتان را در خانه زندانی کنید و ایمنی آنها هم یک عامل بسیار مهم است. 

وقتی صحبت از انتقال عزیزان سالمند به خانه سالمندان می شود، یکی از مهمترین پارامترهای نگهداری از او، هزینه خانه سالمندان است. اما گاهی اوقات حضور یک تیم پرستاری حرفه ای برای مراقبت از عزیزانتان ضروری است. حضور در یک خانه سالمندان با حضور پرستاران ماهر می تواند تنها گزینه باقی مانده برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر باشد که به سطح بالایی از مراقبت های درمانی نیاز دارد و نمی توان آن را در خانه برای سالمندان مهیا کرد.

اذیت و آزار در خانه سالمندان می تواند باعث افزایش هزینه ها شود.

اذیت و آزار ایجاد شده در خانه سالمندان، زمینه پرداخت هزینه های بیشتر را ایجاد می کند. دلایل اذیت و آزار موجود در خانه سالمندان مشخص است و واقعیت غمیگنی است که سالمندان بسیاری با آن مواجه هستند.

اگر اذیت و آزاد سالمندان رخ دهد، می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

  • نیاز به جابجایی عزیزانتان به یک خانه سالمندان ایمن تر و گران تر
  • ناتوانی در پرداخت هزینه های خانه نگهداری

بررسی وضعیت دقیق عزیزان و کسانی که در خانه سالمندان هستند، ضروری است. با افزایش ضعف بدنی سالمندان، امکان انجام فعالیت های اشتباهشان بیشتر خواهد شد. خانواده هایی که به بدرفتاری خانه سالمندان یا غفلت از انجام کارهای مختلف مشکوک باشند، می توانند بخشی از هزینه هایشان را به کمک یک پرونده دادگاهی تامین کنند.

هزینه خانه سالمندان موضوعی است که بسیاری از خانواده ها، دیر یا زود با آن مواجه می شوند، اما می توان هزینه مراقبت در خانه سالمندان را با برنامه ریزی و بررسی تمامی گزینه های ممکن، تا حدی کاهش داد و یا حتی مدیریت کرد.