سامان بخشیدن به شرایط بازار خودرو به وسیله قیمت گذاری غیر دستوری؛

خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود

12:02 - 1401/04/24
پس از لغو عرضه خودرو در بورس کالا و تعویق این عرضه تا جلسه شورای عالی بورس؛ امروز در این جلسه با حضور وزیر صنعت و صحبت های کارشناسان درباره شیوه عرضه و روش های جلوگیری از افزایش قیمت خودرو در بورس کالا، با این عرضه موافقت شد.

به گزارش اکوایران، در جلسه شورای عالی بورس مسئله عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد و طی صحبت های کارشناسان درباره‌ی شیوه این عرضه و راهکارهای مقابله با افزایش قیمت خودرو در عرضه و تقاضای بازار قرار شد تا وزارت صنعت موافقت خود را اعلام کند و محدودیت عرضه خودرو را بردارد و به این مسئله کمک کند، همچنین قرار شد سازمان بورس هم شیوه‌نامه عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت تهیه کند که چه تعداد خودرو و در چه زمانی و کدام خودروها با اولویت در بورس عرضه و کشف قیمت شوند.

 

وزیر صمت در حاشیه جلسه شورای عالی بورس از رو به اتمام بودن فرآیند ارزشگذاری دو خودرو ساز خبر داد و اعلام کرد طی هفته‌های آتی این روند توسط کارشناسان رسمی دادگستری به اتمام خواهد رسید و پس از آن دولت سهام خود را به طور کامل واگذار می‌کند.

سود دلالان در جیب تولید کنندگان به وسیله بورس کالا

به گفته عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، با عرضه خودرو در بورس کالا کم‌کم شیوه قرعه‌کشی خودرو از بین می‌رود و نقش دلالان در بازار خودرو کمرنگ می‌شود و دلالی به سمت حذف شدن می‌رود و عرضه خودرو شفاف می‌شود. همچنین قیمت آن از طریق عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود. مهم‌ترین دستاورد عرضه خودرو در بورس کالا این است که دیگر به شیوه قیمت‌گذاری مشخص نمی‌شود بلکه قیمت آن در بازار تعیین می‌شود و این امر کمک به تأمین نقدینگی برای خودروسازان و توسعه خطوط تولیدی شرکت‌های خودروسازی می‌کند. عرضه خودرو در بورس باعث جلوگیری از قیمت دستوری برای خودرو می‌شود همچنین با نقدینگی که در بورس حاصل می‌شود می‌توانند خطوط تولید را توسعه دهند و روزآمد کنند و مردم هم پشت صف برای خرید خودرو معطل نمی‌شوند.

تأثیرات مثبت دیگر این عرضه

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا به سمت تناسب میان عرضه و تقاضای واقعی بازار خودرو با حل مشکل اختلاف قیمتی محصولات حرکت خواهیم کرد و این موضوع به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است، گفت: این مکانیزم موجب کاهش قیمت می‌شود زیرا دونرخی بودن خودرو از بین رفته، تقاضاهای کاذب بازار حذف و تنها مصرف‌کننده واقعی درصدد خرید است. با عرضه خودرو در بورس با شرط مذکور، قیمت این کالا در بورس از بهای آن در بازار بیشتر نخواهد شد بلکه به تدریج کاهشی نیز می‌شود.

وی درباره ممانعت وزارت صمت از عرضه خودرو در بورس نیز گفت: دلیل وزارت صمت از این اقدام، این است که در حال حاضر مابه التفاوت فروش خودرو در بورس کالا و قیمت تعیین شده برای این کالا به جیب تولیدکننده می‌رود بنابراین خودروسازان می‌توانند به منظور کسب سود بیشتر، عرضه را مدیریت کرده و منجر به افزایش قیمت خودرو شوند که این موضوع نیز با راهکاری ارائه شده، رفع خواهد شد.

با تمام این تفاصیل تا زمان عملی شدن این عرضه نمی‌توان تحلیل دقیقی از نتایج عملیاتی شدن آن داشت و تنها امید داریم تا سازمان بورس و وزارت صنعت پیش بینی های لازم برای این عرضه مهم را داشته باشند و بتوانند به اوضاع بازار خودرو سامان بخشند. درعین حال که بورس کالا و به تبع آن کل بازار سرمایه دراین فرایند متأثرند، انتظار می‌رود تا نسبت به اثرات منفی تصمیمات در این عرضه بر بازار سرمایه احتیاط شود.