روند شاخص ۱۵ صنعت بزرگ بورس تهران در سه ماه ابتدایی سال جاری؛

بازدهی صنایع بورسی در بهار 1401

11:17 - 1401/04/11
اکوایران: صنایع بزرگ بورس تهران در فصل اول 1401 رشدی متناسب با شاخص کل بورس داشته اند و در بین این صنایع ، تأمین آب و برق و سیمانی‌ها رشدی بیشتر از 40 درصد را تجربه کردند در حالی که بانک‌ها، خودرویی‌ها و سرمایه گذاری‌ها کمتر از 4 درصد رشد داشتند.

به گزارش اکوایران، در سه ماهه اول امسال 15 صنعت بزرگ بورس با رشد شاخص همراه بوده‌اند. در فرودین و اردیبهشت 1401 اغلب صنایع رشد شاخص خوبی را تجربه کردند که این مسئله همسو با شرایط شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران است. در خردادماه ، عکس این قضیه صادق بوده و اکثر صنایع و شاخص کل بازار افت محسوسی داشته اند.

 

در فروردین ماه صنایع سیمان، فرآورده های نفتی، محصولات غذایی و محصولات شیمیای به ترتیب با بیشترین رشد و صنایع کانی‌های فلزی، سرمایه گذاری ها، فلزات اساسی و بانک ها به ترتیب با کمترین رشد شاخص همراه بوده اند

اردیبهشت 1401 صنایع محصولات غذایی، تامین آب و برق، انبوه سازی و سیمان به ترتیب با رشد بیشتری وارد ماه اخر بهار شدند.همزمان صنایع بانک ها، خودرو، سرمایه گذاری ها، اداره بازارهای مالی با رشدی کمتر از 2 درصد اردیبهشت ماه را به پایان رساندند.

ماه آخر بهار شاخص کل بورس با افت 46 هزار واحدی همراه بود و تنها صنایع تامین آب و سیمان رشد محسوسی داشتند و اکثر صنایع ماه را همراه با افت سپری کرده اند و در بین صنایع بزرگ ؛ خودرو، محصولات فلزی، اداره بازار های مالی، انبوه سازی، بیمه و بانک ها افت بیشتری را متحمل شدند.

تأمین آب و برق و سیمانی‌ها؛ برترین صنایع فصل بهار

در سه ماهه اول امسال گروه تامین آب و برق و گاز با رشد 59.8 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بزرگ بازار داشته است که در ماه خرداد با 23.3 درصد رشد بهترین ماه خود را در سال جاری داشته است. سیمانی ها نیز با 40.5 درصد رشد دومین گروه 15 صنعت بزرگ بورس تهران هستند که رشد چشمگیری در فصل بهار داشتند. گروه سیمانی در فروردین با 20.4 درصد رشد، موثر ترین ماه فصل بهار را برای خود رقم زدند.

سه صنعت اصلی ترمزهای شاخص کل

در بین صنایع بزرگ بورس سه صنعت بانک ها، خودرویی ها و سرمایه گذاری ها همواره از توجه بالایی برخوردار بوده که یکی از دلایل آن حجم زیاد معاملات و حجم مبنای زیاد این سه صنعت در بورس تهران است.

در شرایط معمول بازار همواره این صنایع از نوسانات سبک تری به خاطر وزن زیادشان در بازار نسبت به باقی صنایع برخوردارند با این وجود بازدهی این صنایع کمتر از دیگر صنایع بزرگ بازار در فصل اول 1401 بوده . بانک ها و سرمایه گذاری ها 3.3 درصد و خودرویی ها 2.5 درصد رشد در بهار امسال داشته اند و هر سه صنعت فروردین و اردیبهشت را با رشد شاخص و خرداد ماه را با نزول سپری کردند.

 

بازدهی صنایع بورسی در بهار 140114