پیش بینی بورس هفته / تشدید ریسک سیاسی

16:38 - 1401/04/10
اکوایران: فعالان اقتصادی و معامله‌گران نگرانند که عدم توافق و فشار تحریم‌ها، دولت را ناچار به فشار به بنگاه‌های اقتصادی کند. این در حالی است که بی‌اعتمادی به دولت به بالاترین سطح رسیده است.

به گزارش اکوایران، روند بورس تهران در هفته اخیر نزولی بود و شاخص کل در پایان هفته پائین‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

 

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 19 هزار و 676 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.3 درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 811 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.2 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته / تشدید ریسک سیاسی14

پیش بینی بورس هفته

در اولین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس بیش از 13 هزار واحد ریزش کرد، ریزش شاخص در روز یکشنبه بیشتر شد و 18 هزار و 985 واحد تنزل کرد. روز دوشنبه شاخص کل رشد کرد و 2 هزار و 741 واحد بالا آمد. شاخص سه‌شنبه 10 هزار و 360 واحد رشد کرد و چهارشنبه 716 واحد نزول کرد. 

در پایان معاملات چهارشنبه بازار برای سومین روز کاری متوالی با مازاد تقاضا بسته شد اما ارزش مازاد تقاضای بازار در دو روز پایانی هفته روند نزولی داشت و روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید به 69 میلیارد تومان بالغ شد. 

در این هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس و کاهش آن نسبت به هفته پیشین بودیم. در مجموع کل هفته هزار و 882 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 376 میلیارد تومان بود. میانگین سرمایه خروجی از بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین افت 16 درصدی داشت.  

در این هفته شپنا، بپاس، فولاد، شستا، فارس، فملی، خودرو، آسیاتک، شبندر و خزامیا بزرگان بازار سهام هستند که بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند. 

در هفته اخیر بیشترین خروج پول به گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فراورده‌های نفتی و کک» اختصاص داشت.

با این وصف می‌توان گفت روند کلی بازار در هفته اول تابستان کاملا نزولی بود. افت شاخص و خروج پول در هفته اخیر با افت ارزش معاملات سهام همراه بوده است. میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد به 3 هزار و 861 میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیشین افت 7 درصدی داشته است. 

تحلیل‌گران رکود نسبی معاملات را نشانه صبر معامله‌گران برای تعیین نتیجه دور جدید مذاکرات برجامی می‌دانند. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه طرفین ایرانی و امریکایی در دوحه قطر به صورت غیرمستقیم مذاکره کردند که مطابق اخبار منتشر شده نتیجه‌ای در بر نداشته است.

با این حال حضور دو طرف ایرانی و امریکایی در دوحه این امیدواری را ایجاد کرد که نظام به نرمش قهرمانانه‌‌ی دیگری روی آورده باشد. 

از سوی دیگر فعالان اقتصادی و معامله‌گران نگرانند که عدم توافق و فشار تحریم‌ها دولت را ناچار به فشار به بنگاه‌های اقتصادی کند. این در حالی است که بی‌اعتمادی به دولت به بالاترین سطح رسیده است. مطابق نظرسنجی استاتیس محبوبیت ابراهیم رئیسی نصف شده و بسیاری از صنوف و بخش‌های اقتصادی از سیاست‌گذاری دولت ناراضی هستند. بنابراین به نتجیه نرسیدن مذاکرات و عدم احیای برجام برای بورسی‌ها سیگنال منفی محسوب می‌شود. سیگنالی که در میان مدت و بلندمدت اثر منفی بر بازار خواهد داشت. 

پیش بینی بورس هفته / تشدید ریسک سیاسی1