افت تقاضا در بازار؛

نزول شاخص بورس در رکودی‌ترین روز بازار سهام

18:21 - 1401/03/25
اقتصادنیوز: در روزی که ارزش معاملات خرد سهام به کمترین سطح در هفته اخیر رسید، تمامی شاخص‌های بازار سهام ریزش کردند.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه بیست و پنجم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با نزول 9 هزار و 737 واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 564 هزار و 328 واحد رسید. 

 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 999 واحدی در سطح 428 هزار و 931 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 132 واحد پائین آمد و در سطح 21 هزار و 349 واحد قرار گرفت. 

نمادهای مؤثر بر شاخص‌‌ها

امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «مبین»، «بفجر» و «وبملت» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «ودی» و «بمپنا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، شگویا و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام 30 درصد افت کرد و به رقم 7 هزار و 206 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و یک میلیارد تومان بود که 28 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 29 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 503 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در هفته اخیر است. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 91 درصد افزایش یافت و 21 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 26 درصد افت کرد و در رقم 80 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد خزامیا (شرکت زامیاد) با صف‌ خرید 12 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خزامیا، نمادهای خمحور (شرکت تولید محور خودرو) و افق (فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) تعلق داشت که ارزش آن 14 میلیارد تومان بود. پس از انرژی1، نمادهای غدام، زملارد، ولکار و سنیر بیشترین صف فروش داشتند. 

نزول شاخص بورس در رکودی‌ترین روز بازار سهام10