بازار سرسام آور 300 میلیارد دلاری کالاهای زیبایی

11:42 - 1401/03/24
بازار این محصولات در آمریکای شمالی به دلیل قدرت خرید بیشتر مردم و افزایش تقاضا برای کالاهای لوکس و گران‌بها، شاهد رشد مثبت بوده است.

در سال 2019 میزان خرید و فروش کالاهای زیبایی در جهان، 180.2 میلیارد دلار بوده و پیش ‌بینی شده که تا سال 2027 به 463.5 میلیارد دلار خواهد رسید و نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) آن از سال 2021 تا سال 2027، 5.3% خواهد بود. امروزه کالاهای زیبایی جزء جدایی ناپذیر سبک زندگی مدرن هستند.

علاوه بر این، پرداختن و توجه به زیبایی ظاهری به جای استعدادهای درونی فرد عامل مهمی برای روی آوردن به استفاده از کالاهای زیبایی در جهان است. اخیراً علاوه بر خانم‌ ها، آقایان هم در برنامه‌ روزانه‌ خود از محصولات زیبایی استفاده می ‌کنند که باعث افزایش تقاضا در بازار کالاهای زیبایی در جهان خواهد شد. در نتیجه این تغییرات مربوط به سبک زندگی، باعث رشد بازار جهانی کالاهای زیبایی شده است.

تولید کنندگان در حال تغییر برندها و تبلیغات محصولاتشان هستند تا بتوانند فروش بیشتر و بهتری در کشورهای مختلف داشته باشند. کارخانه‌ های تولید کننده، استراتژی ‌های خلاقانه مانند ارائه‌ محصولات جدید ساخته شده از مواد طبیعی و بسته ‌بندی جذاب را به کار گرفته‌ اند تا فروش محصولات زیبایی‌ شان بیشتر شود.

چون کالاهای زیبایی بخشی از زندگی افراد شده‌ اند، مصرف‌کنندگان، مخصوصاً خانم‌ ها، ترجیح می‌ دهند از محصولاتی استفاده کنند که کاربردی هستند و می‌ توان در مسافرت و قرارهای روزانه آن ‌ها را به همراه داشت. به علاوه، استفاده از مواد طبیعی در تولید محصولات آرایشی و زیبایی، که عوارضی برای پوست ندارند، روشی است که اکثر تولیدکنندگان برای جذب مشتری بیشتر از آن استفاده می‌ کنند.

همچنین این کار باعث افزایش شهرت کارخانه‌ هایی که در این صنعت کار می‌ کنند خواهد شد. در کل، تمام روش ‌های مورد استفاده‌ تولیدکنندگان، روی بازار جهانی کالاهای زیبایی تأثیرگذار خواهند بود. به هر حال، مواد شیمیایی استفاده شده در تولید لوازم آرایشی و زیبایی، می ‌توانند باعث آسیب به پوست یا اعضای دیگر بدن فرد شوند و علاوه بر این مصرف کالاهای زیبایی به صورت روزانه، می‌ تواند برای پوست خطرناک باشد.

مواد شیمیایی موجود در ترکیبات کالاهای زیبایی می ‌توانند برای پوست عوارض داشته باشند. استفاده‌ طولانی مدت و مداوم از شامپوها، سرم‌ها و نرم‌کننده ‌هایی که مواد شیمیایی دارند، باعث مشکلات ریزش موی شدید خواهند شد. علاوه بر این استفاده‌ مداوم از محصولات رنگی برای چشم ‌ها و لب‌ ها نیز می‌ تواند منجر به بیماری‌ های پوستی مختلف شده و سلامت فرد را به خطر بیندازد. در نتیجه آگاهی از عوارض جانبی احتمالی لوازم آرایشی و زیبایی و مشکلات پوستی در بین مصرف‌کنندگان، عوامل مهمی هستند که رشد این بازار را محدود می‌ کنند.

فروش محصولات در دوران کووید-19 به دلیل بسته بودن فروشگاه‌ ها، کاهش یافت.

بازار سرسام آور 300 میلیارد دلاری کالاهای زیبایی5

صنعت کالاهای زیبایی تحت تأثیر بحران کووید-19 قرار گرفت و میزان تقاضای لوازم آرایشی و زیبایی در این دوران بسیار کاهش یافت. علاوه بر این الگوی خرید خریداران محصولات مراقبت شخصی و کالاهای زیبایی، به دلیل بسته بودن فروشگاه‌ها در نیمه‌ی اول سال 2020 با تغییرات زیادی همراه بود.

اکثر خرده فروش‌هایی که محصولات کارخانه‌ها را می ‌فروختند، در مناطق درگیر، مانند: آمریکا و اروپا، خاورمیانه و آفریقا، مجبور شدند که از نیمه‌های تابستان 2020 تعطیل باشند. به خاطر این بحران، میزان خسارت برخی از شرکت‌ ها در دوران همه‌ گیری کرونا 26.6% افزایش یافت.

در نتیجه کسانی که در بازار کالاهای زیبایی نقش دارند، سعی می‌کنند تا با فروش محصولاتشان به صورت آنلاین، جریان ارائه‌ی محصولات خود را در طول دوران همه‌گیری حفظ کنند. از طرف دیگر باز شدن مجدد مغازه‌ها در آینده‌ای نزدیک باعث رونق فروش محصولات خواهد شد.

شیوه‌های جدید

رشد تجارت الکترونیک

کارکنان مختلف این بازار در حال شروع استفاده از استراتژی‌ های تجارت الکترونیک، آماده کردن تبلیغات تأثیرگذار و تلاش برای حضور محصولاتشان در رسانه ‌های جمعی هستند که احتمالاً باعث افزایش تقاضا خواهد شد. افزایش نقش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت باعث روی آوردن مشتریان به تجارت الکترونیک و خرید آنلاین محصولات مراقبت شخصی شده است.

افزایش محصولات مراقبتی پوست

برخی از شرکت‌ های تولیدکننده، به همکاری با متخصصین پوست روی آورده‌ اند تا بتوانند محصولاتی تولید کنند که باعث رفع سیاهی دور چشم شده و همانند تزریق ژل و بوتاکس باعث جوانی صورت می‌ شوند. این بازار آنقدر طرفدار داشته است که امروزه روش های گوناگونی برای رفع سیاهی دور چشم با استفاده از محصولات مراقبتی به متقاضیان آنها ارائه می شود.

علاوه بر این موارد برای جوانسازی و رفع چین و چروک و خط خنده؛ انواع ژل های تزریقی وارد بازار شدند که ماندگاری بالای آنها که بین 6 تا 18 ماه است باعث شد تا عده زیادی از تزریق ژل برای جوانسازی واژن، رفع قوز بینی و رفع چین و چروک استفاده نمایند.

 دلیل این کار افزایش روی آوردن مردم جهان به مراقبت از پوست است. خریداران بسیاری می‌خواهند که صورت زیبا و متقارنی داشته باشند و به دنبال روش‌های غیرجراحی زاویه‌ سازی صورت هستند. این امر باعث همکاری شرکت‌ ها و متخصصین پوست شده است.

عوامل تأثیرگذار

افزایش آگاهی و اطلاعات مربوط به سلامت، بهداشت و تمیزی عاملی برای افزایش تقاضا

توجه به بدن و سلامت، به دلیل پرمشغله بودن، تغییر در عادات، عادات غذایی و نامنظمی خواب روز به روز بیشتر می‌شود. کالاهای زیبایی می‌توانند باعث بهبود کیفیت، تمیزی و زیبایی ظاهری بدن شده و در نتیجه می‌توانند کمک کنند فرد سالم‌تر و جذاب‌تر شود. درنتیجه این موارد برخی از عواملی هستند که منجر به افزایش تقاضا در بین جوانان و افراد پیر شده‌اند. به علاوه افزایش استفاده از محصولات ضدآفتاب، کرم‌های ترمیم‌کننده‌ی مخصوص شب، عطرهای خوشبو، رنگ مو و ... نیز می‌تواند باعث افزایش تقاضا شود.

همچنین تولیدکنندگان به منظور افزایش مشتری، به فکر شخصی سازی و دیجیتال کردن محصولات آرایشی و زیبایی هستند.

در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود که افزایش توجه به تمیزی و آراستگی همراه با پیشرفت‌های تکنولوژیک، باعث رشد بازار کالاهای زیبایی در سال‌های آتی خواهد شد.

روی آوردن به محصولات طبیعی و تجدیدپذیر برای افزایش رشد بازار

بازار سرسام آور 300 میلیارد دلاری کالاهای زیبایی12

کالاهایی که در ساختشان از مواد طبیعی استفاده شده است، به دلیل ماهیت ایمن و غیرسمی خود، در حال محبوب‌تر شدن در جهان هستند. پیش‌بینی می‌شود که به زودی تقاضا برای محصولات سازگار با محیط زیست هم به دلیل افزایش آگاهی جامعه از تجدیدپذیری و بازیافت، بیشتر خواهد شد. این امر می‌تواند به دلیل افزایش آگاهی مصرف کنندگان نسبت به عوارض مواد شیمیایی مصنوعی برای سلامتی و طبیعت باشد.

علاوه بر این، مشتریان به استفاده از محصولات وگان (کاملاً گیاهی) که حاوی هیچ ترکیبی که از جانوران گرفته شده باشد نیستند، روی آورده‌اند. همچنین، تولیدکنندگان هم از بسته‌بندی‌های قابل بازیافت، مانند جعبه‌های کاغذی، مواد تجزیه‌پذیر و جعبه‌های قابل پر شدن مجدد، استفاده می‌کنند تا مشتری جذب کنند و در طبیعت هم اثری باقی نگذارند.

عوامل کاهنده

افزایش آگاهی از عوارض جانبی و دسترسی به روش‌های جراحی دلیلی برای کاهش رشد

کالاهای زیبایی حاوی مواد شیمیایی مصنوعی مختلف مانند: نگه‌دارنده‌ها، رنگدانه‌ها و افزودنی‌های دیگر هستند که می‌توانند عوارض جانبی جدی مانند: واکنش آلرژیک، ایجاد لک‌های تیره، آکنه، بی‌رنگ شدن پوست و ... داشته باشند. این عوارض می‌توانند ناشی از باقی ماندن مواد شیمیایی سمی در بدن به دلیل استفاده‌ی طولانی مدت از این محصولات باشد. این عوامل نیز باعث روی آوردن خریداران کالاهای زیبایی به جراحی‌های زیبایی، که می‌توانند تغییرات دائمی در ظاهر فرد ایجاد کنند و در نتیجه فرد روزانه از لوازم آرایش و زیبایی کمتری استفاده کند، خواهند شد.

بنابراین، افزایش آگاهی مصرف کنندگان از عوارض جانبی کالاهای زیبایی، عاملی برای عدم رشد بازار کالاهای زیبایی است.

دسته‌بندی

دسته‌ مراقبت از پوست به دلیل استفاده‌ روزانه توسط افراد زیاد، پرطرفدارتر است.

طبق دسته‌بندی، بازار کالاهای زیبایی به مراقبت از مو، مراقبت از پوست، آرایشی و ... تقسیم می‌شود. اکثر مردم روزانه بیشتر از محصولات مراقبت پوست استفاده می‌کنند تا محصولات مراقبت مو و در نتیجه این گروه از محصولات زیبایی بیشترین سهم را دارند.

گروه دیگر، محصولات عطری و بهداشتی و مراقبت از دهان و دندان هستند و تقاضا برای چنین محصولاتی از جمله: عطرها، کرم‌های سفیدکننده‌ی دندان و خوشبوکننده‌های دهان به دلیل رشد میزان توجه به بهداشت، رو به افزایش است که منجر به رشد سهم این دسته خواهد شد.

عقاید منطقه‌ ای

بازار این محصولات در آمریکای شمالی به دلیل قدرت خرید بیشتر مردم و افزایش تقاضا برای کالاهای لوکس و گران‌بها، شاهد رشد مثبت بوده است. علاوه بر این، افزایش تعداد مغازه‌های فروش کالاهای زیبایی در این منطقه هم یکی از عوامل مهم رشد بازار فروش این مححصولات در دوران پیش‌بینی شده است.

بازار اروپا در دست شرکت‌های پیشرو در صنعت مراقبت شخصی و زیبایی مانند: لورال، بایرسدورف ای جی (Beiersdorf AG)، یونیلیور و ... است. علاوه بر این، عواملی مانند افزایش تعداد سالن‌های زیبایی و افزایش تعداد جوان‌ها در این منطقه هم احتمالاً بر افزایش تقاضای محصولات مختلف زیبایی مؤثر خواهد بود.

منطقه‌ی آسیا پاسیفیک، به دلیل اقتصادهای رو به رشدی مانند چین و هند، 102.55 میلیارد دلار آمریکا در سال 2020 در این بازار سهم خواهد داشت. این امر دلایل مختلفی دارد که عبارتند از افزایش شهرنشینی و استانداردهای زندگی و افزایش تعداد زنان شاغل که به نوبه‌ی خود باعث افزایش تقاضای کالاهای زیبایی خواهند شد. جمعیت سطح متوسط جامعه، احتمالاً با رشد سریع تغییرات تقاضایشان، به سمت خرید کالاهای زیبایی روی خواهند آورد. بنابراین، افزایش جمعیت سطح متوسط در این مناطق عاملی برای افزایش تقاضای کالاهای زیبایی است.