پیش بینی بورس امروز 23 خرداد 1401 / سهام جذاب می‌شود؟

11:14 - 1401/03/23
اکوایران: برخی از کارشناسان معتقدند انتظارات تورمی قیمت‌ها در بازار سهام را بالا خواهد کشید و رشد شاخص، بازار سهام را نیز همانند دیگر بازارهای دارایی برای معامله‌گران و نوسان‌گیران جذاب خواهد کرد.

به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز گذشته شاخص کل بورس برای دومین روز نزول کرد. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 23 خرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل صعود 14 هزار و 80 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن هزار و 563 واحد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 92 واحد بالا آمد. 

 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 373 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 249 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 60 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 40 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت‌ سرمایه گذاری نیرو (ونیرو)، شرکت‌ کالسیمین (فاسمین) و شرکت افست (چافست) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس)، شرکت ریل سیر کوثر (حسیر) و شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای بموتو (شرکت موتوژن)، دیران (شرکت ایران دارو) و فمراد (شرکت آلومراد) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا) و شرکت داروسازی دانا (ددانا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد تقاضا‌‌ی 99 میلیارد تومانی بسته شد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 78 درصد کاهش یافت و 7 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 100 درصد رشد کرد و در رقم 106 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس امروز 23 خرداد 1401 / سهام جذاب می‌شود؟3

سهم‌های پرتقاضا

دیروز نماد فتوسا (شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان) با صف‌ خرید 26 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فتوسا، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و فخوز (شرکت فولاد خوزستان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد کایزد (شرکت فرانسوز یزد) تعلق داشت که ارزش آن 3 میلیارد تومان بود. پس از کایزد، نمادهای قچار، قپیرا، سنیر و غپونه بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس امروز 

روز یکشنبه شاخص کل بیش از 14 هزار واحد صعود کرد که بالاترین میزان در معاملات خرداد ماه است.  نمادهای بزرگ بازار سبزپوش شدند و شپنا، فولاد، نوری، شبندر، فملی، پارس، شتران، شستا، تاپیکو، فخوز، وغدیر، شبریز، ومعادن، بوعلی، پارسان و فارس نمادهای بزرگ بورس بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

در معاملات دیروز برای ششمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد که ارزش آن 24 میلیارد تومان بود. بدین ترتیب سرمایه حقیقی خروجی کاهش یافت و در کمترین سطح در دو هفته اخیر بود. 

به علاوه کاهش خروج پول با رشد ارزش معاملات خرد همراه بود. دیروز ارزش معاملات خرد با رشد 19 درصدی به 4 هزار و 461 واحد رسید تا پس از یک هفته با بالاتر از 4 هزار میلیارد تومان برسد.

بنابراین دیروز نیروهای نزولی بورس ضعیف شدند و نیروهای صعودی بر بازار غلبه داشتند. بالا آمدن شاخص کل و رشد نزدیک به یک درصدی آن برای سهامداران نشانه مثبتی است اما در شرایطی که رشد قیمت‌ها در دیگر بازارهای دارایی با نرخ بیشتری تداوم دارد، هنوز میل به خروج از بورس وجود دارد. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند انتظارات تورمی قیمت‌ها در بازار سهام را بالا خواهد کشید و رشد شاخص، بازار سهام را نیز همانند دیگر بازارهای دارایی برای معامله‌گران و نوسان‌گیران جذاب خواهد کرد. 

پیش بینی بورس امروز 23 خرداد 1401 / سهام جذاب می‌شود؟0