گزارش «اقتصادنیوز» از جریان پول در بازار سهام؛

یک هفته خروج سرمایه از بورس؛ از سه‌شنبه تا سه‌شنبه

23:44 - 1401/03/06
اقتصادنیوز: در مجموع تغییر مالکیت‌های بازار سهام در هفته اخیر شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و میزان آن نسبت به هفته گذشته افزایش 302 درصدی داشت.

به گزارش اقتصادنیوز، در مجموع معاملات اولین هفته کاری خرداد ماه پول حقیقی از بورس خارج شد. در 4 روز ابتدایی هفته شاهد خروج پول حقیقی تداوم داشت و تنها در روز پایانی هفته سرمایه حقیقی به بازار سهام وارد شد. 

 

خروج پول حقیقی از بازار سهام

بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که در هفته پیش شاهد خروج پول حقیقی از بازار سهام بودیم. روز شنبه، روند خروج پول حقیقی برای سومین روز ادامه داشت و 447 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه 212 میلیارد تومان خارج شد. روز دوشنبه نیز پول حقیقی از بورس خارج شد و ارزش آن هزار و 257 میلیارد تومان بود که بیشترین رقم در 3 ماه اخیر است. روز سه‌شنبه برای ششمین روز پی در پی این روند ادامه یافت و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار 455 میلیارد تومان بود. 

روز چهارشنبه این روند متوقف شد و ارزش سرمایه حقیقی ورودی 134 میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته 2 هزار و 237 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 447 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش رشد 4 برابری -معادل 302 درصد- داشته است.  

رکوردداران خروج پول حقیقی

روز شنبه که برای سومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد، بیشترین خروج پول به سهام بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی) اختصاص داشت و پس از آن فوکا، فولاد، شبندر، فملی و شپنا در رتبه‌های بعدی بودند. روز یکشنبه نیز فولاد، شبندر و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. بیشترین خروج پول حقیقی در روز دوشنبه به فولاد، خگستر، فملی، شپنا، شبندر و شتران اختصاص داشت.

روز سه‌شنبه که خروج پول حقیقی برای ششمین روز متوالی ادامه داشت، بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار به نمادهای شبندر، خگستر، فولاد و شتران تعلق داشت و در آخرین روز کاری هفته وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. 

خروج پول از بزرگان

در هفته اخیر نیز همانند هفته پیش گروه‌های بزرگ بازار با خروج پول حقیقی مواجه بودند. روز شنبه گروه‌های«محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فراورده‌های نفتی و کک» بیشترین خروج سرمایه حقیقی را داشتند. روز یکشنبه نیز «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند. 

روز دوشنبه بیشترین خروج پول به «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «خودرو و ساخت قطعات» و «فلزات اساسی» اختصاص داشت.

روز سه‌شنبه نیز «فلزات اساسی»، «فراورده‌های نفتی و کک»، «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات شیمیایی» بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند و در آخرین روز کاری هفته «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» در صدر صنایعی قرار گرفتند که بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند.

یک هفته خروج سرمایه از بورس؛ از سه‌شنبه تا سه‌شنبه20