شرح وظایف و مسئولیت های اساسی رئیس حسابداری

16:40 - 1401/02/14
یکی از مشاغلی که فرصت ارتقای شغلی در آن به‌راحتی امکان‌پذیر است، حسابداری است.

امروزه کمتر کسب‌وکاری را می‌توان یافت که در مسیر رشد حرفه‌ای خود، نیازی به سروسامان دادن به وضعیت امور مالی نداشته باشد. به همین دلیل است که گاه سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف با استخدام چندین حسابدار و انتخاب فردی به‌عنوان رئیس حسابداری یا مدیر حسابداری، تهیه و بررسی گزارش‌های مالی را به شیوه‌ای اصولی انجام می‌دهند.

طبیعتا برای تصدی شغل رئیس حسابداری، کارجویان نیازمند کسب تجربه کاری فراوان و اخذ مدارک دانشگاهی مرتبط با این رشته هستند؛ اما شما تا چه اندازه با شرح وظایف و مسئولیت های اساسی رئیس حسابداری آشنا هستید؟ آیا می‌دانید مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های یک رئیس حسابداری چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

تعریف حسابداری

تمامی کسب‌وکارها برای خرید و فروش محصولات و محاسبه بهای تمام شده، ناگزیر به انجام امور مالی مرتبط با آن فعالیت هستند. به شکلی که ثبت رویدادهای مالی، تجزیه‌وتحلیل و بررسی معاملات مالی انجام‌شده در یک شرکت یا سازمان، دارای اهمیت بسیار بالایی برای صاحبان کسب‌وکارهای مختلف است.

حسابداری را می‌توان علم ثبت و بررسی رویدادهای مالی یک شرکت یا سازمان دانست که با ارائه گزارش‌های مالی به مدیران سازمان، کارفرمایان و سهامداران را در اخذ تصمیمات آتی شرکت یاری می‌کند. از انواع حسابداری نیز می‌توان به حسابداری دولتی، حسابداری مالیاتی، حسابداری مالی، حسابرسی و حسابداری مدیریت اشاره کرد.

اما در صورت انتخاب حرفه حسابداری به‌عنوان شغل موردنظر خود، می‌توانید در جایگاه‌های شغلی مختلفی مشغول به کار شوید. کمک حسابدار، حسابدار مالی، حسابدار ارشد، رئیس حسابداری، مدیر مالی، حسابرس داخلی و خارجی، برخی از عنوان‌های شغلی در رشته حسابداری هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر برای این موقعیت شغلی، می‌توانید به لینک مورداشاره مراجعه کنید.

رئیس حسابداری کیست؟

رئیس حسابداری را می‌توان فردی دانست که بر کلیه فعالیت‌ها و امور مالی یک شرکت مانند گردش وجوه نقد، تمام دریافت و پرداخت‌های مالی و سرمایه ‌گذاری‌ها، نظارت داشته و معاملات مالی کسب‌وکار را کنترل می‌کند.

به‌طورکلی وظیفه بررسی، نظارت، کنترل و تأیید کلیه اسناد و صورت‌های مالی یک شرکت بر عهده رئیس حسابداری است. در ادامه این مطلب با ارائه جزئیاتی بیشتر از شرح وظایف و مسئولیت ‌های اساسی رئیس حسابداری، اطلاعات بیشتری درباره این موقعیت شغلی خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

شرح وظایف و مسئولیت‌های رئیس حسابداری

در بخش قبلی به‌طورکلی به شرح وظایف و مسئولیت ‌های اساسی رئیس حسابداری اشاره کردیم. در این قسمت قصد داریم تا با ارائه جزئیاتی بیشتر از این وظایف، با جنبه‌های مختلف وظایف رئیس حسابداری آشنا شویم. بررسی اسناد حسابداری، تأیید پرداختی‌ها و اطمینان از صحت بستن حساب‌ها در پایان یک سال مالی، برخی از مهم‌ترین وظایف یک رئیس حسابداری هستند. در ادامه به ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

بررسی اسناد حسابداری

صدور اسناد حسابداری به‌وسیله حسابدار و کمک حسابدار در یک شرکت انجام می‌شود. در حقیقت ثبت و نگهداری اسنادی مانند دفتر روزنامه، فاکتورهای خرید و فروش، صورت‌وضعیت‌ها و اسناد و اظهارنامه مالیاتی، تنها برخی از اسناد حسابداری هستند که باید کاملا دقیق و به‌موقع تهیه شوند. یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس حسابداری، بررسی این اسناد حسابداری و تأیید نمودن آن‌ها است.

تأیید دریافت و پرداخت‌ها

از طرف دیگر شرکت‌ها یا سازمان‌ها برای تهیه مواردی مانند مواد اولیه، خدمات و کالاهای موردنیاز خود، پرداخت‌های مختلفی دارند. این پرداخت‌ها باید بر اساس مجموعه‌ای از قوانین، آئین ‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد تأیید سازمان باشند. یک رئیس حسابداری با بررسی و تأیید فهرست پرداختی‌های یک شرکت‌ یا سازمان، نقش مهمی در ایجاد شفافیت مالی سازمان دارد.

اطمینان از صحت بستن حساب‌ها در پایان یک سال مالی

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال تعیین تکلیف آن هستند، بستن تمامی حساب‌های شرکت در پایان یک سال مالی است. با توجه به این موضوع که انواع حساب‌ها در دفتر کل را می‌توان به یکی از اشکال حساب‌های دائمی، حساب‌های موقت و حساب‌های مختلط تقسیم‌بندی نمود، این حساب‌ها در پایان سال مالی باید به یکی از اشکال حساب‌های موقت یا دائمی جمع‌بندی شوند.

این در حالی است که در پایان یک سال مالی و بعد از ارائه صورت سود و زیان شرکت، حساب‌های موقت نیز بسته می‌شوند. درآمدها و هزینه‌های یک کسب‌وکار، حساب‌های موقت یک شرکت یا سازمان را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل یکی از وظایف رئیس حسابداری، بررسی و نظارت دقیق بر بستن حساب‌های شرکت در پایان یک سال مالی است.

مشارکت در تهیه صورت‌های مالی

تهیه صورت‌های مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملیات حسابداری است. صورت‌هایی مانند صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد، برخی از صورت‌ های مالی هستند که برای بررسی و ره‌گیری فعالیت‌های مالی یک کسب‌وکار موردتوجه مدیران شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

چراکه موارد بسیار مهمی از امور مالی شرکت مانند جزئیات میزان فروش، هزینه‌ها، بدهی‌ها و انواع دارایی‌ها، تنها از طریق این صورت ‌های مالی قابل‌شناسایی و ره‌گیری هستند. به دلیل اهمیت صورت‌های مالی برای یک کسب‌وکار، یک رئیس حسابداری باید با همکاری با سایر اعضای بخش حسابداری شرکت، نقش خود را در تهیه صورت‌های مالی ایفا نماید.

نظارت بر کارکنان امور مالی شرکت

شرکت‌های بزرگ برای انجام به‌موقع عملیات حسابداری، معمولا از چندین حسابدار و کمک حسابدار استفاده می‌کنند. کمک حسابداران و حسابداران ممکن است در انجام وظایفی مانند ثبت اسناد حسابداری و بایگانی آن‌ها، مستندسازی گزارش‌‌های مالی و صورت معاملات فصلی، آماده‌سازی گزارش‌های ماهانه حسابداری، تهیه لیست حقوق و دستمزد، لیست بیمه تامین اجتماعی و تعیین مبالغ تسویه‌حساب، دچار خطاهای محاسباتی شوند.

نظارت بر کارکنان امور مالی شرکت اعم از کمک حسابدار یا حسابدار به‌منظور اطمینان‌ یافتن از انجام درست امور محوله، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف یک رئیس حسابداری است. مهارت‌های ارتباطی، رهبری و جزئی‌نگری، ازجمله مهارت‌هایی هستند که داشتن آن‌ها می‌تواند به رئیسان حسابداری در انجام این نوع از وظایف، کمک فراوانی نماید.

کمک به ارتقای سطح علمی و مهارتی کارکنان سازمان

یکی دیگر از مسئولیت‌های رئیس حسابداری، فراهم نمودن فرصت‌هایی برای رشد حسابداران و کارکنان واحد امور مالی شرکت است. پیشنهاد برگزاری کلاس‌های آموزشی مناسب و راهنمایی کارکنان واحد حسابداری شرکت در انجام هرچه بهتر وظایف، می‌تواند رئیس حسابداری را به یک نیروی انسانی بسیار با ارزش در هر شرکتی تبدیل نماید.

همچنین یک رئیس حسابداری می‌تواند در تشخیص فرصت‌های استخدامی در واحد حسابداری شرکت، نقش مهمی داشته باشد. به شکلی که با شناسایی فرصت‌های شغلی در امور مالی و انجام برنامه ریزی‌های مربوطه، می‌تواند پیشنهاد استخدام نیروی جدید را در واحد حسابداری به مدیر امور مالی ارائه دهد.

مهارت‌های موردنیاز برای شغل رئیس حسابداری

برای تصدی جایگاه شغلی رئیس حسابداری، داشتن مهارت‌ها و توانمندی‌های زیر ضروری است:

-    تسلط به نرم افزار حسابداری
-    آشنایی با فناوری اطلاعات
-    تسلط به قانون کار، تامین اجتماعی و قوانین مالیاتی
-    جزئی‌نگری
-    مدیریت زمان
-    اعتمادبه‌نفس

جمع‌بندی

برای انتخاب یک مسیر شغلی مناسب، بررسی وظایف و مسئولیت‌های رده‌های مختلف سازمانی در یک شغل می‌تواند چشم‌انداز روشنی را از فعالیت و پیشرفت در یک حوزه کاری ترسیم نماید. به همین دلیل در این مقاله ضمن معرفی شغل حسابداری، تعریفی از جایگاه شغلی رئیس حسابداری نیز بیان نمودیم.

همچنین با ارائه فهرستی از شرح وظایف و مسئولیت های اساسی رئیس حسابداری، کوشیدیم تا شما را با این فرصت شغلی بیشتر آشنا کنیم. امیدواریم با اطلاع از شرح وظایف و مسئولیت های اساسی رئیس حسابداری، بتوانید هم‌اکنون گام بلندی برای استخدام در این جایگاه شغلی بردارید.