جهش بازارهای آسیایی با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین

بازی بانک خلق چین با بازارهای سهام آسیایی

16:29 - 1401/02/06
شیوع گسترده کرونا در چین و احتمال قرنطینه پکن به قرمزپوشی بازارهای آسیایی در روز دوشنبه 25 آوریل منجر شد، اما این روند افت ارزش در این بازارها تداوم نیافت و اظهار نظر بانک خلق چین در خصوص حمایت از کسب‌وکار و صنایع آسیب‌دیده از کرونا باعث شد تا بازارهای آسیایی روز سه‌شنبه را افزایشی شروع کنند.

به گزارش اکوایران بازار سهام چین پس از ثبت یک روز کاهشی در 25 مارس، دومین روز از هفته پایانی ماه آوریل را افزایشی شروع کرد به این ترتیب در ساعات ابتدایی این روز شاخص کامپوزیت شانگهای نزدیک به یک درصد، شاخص شنژن Shenzhen 1.31 درصد و شاخص  CSI 300 برابر 1.41 درصد رشد کرد. همچنین در این زمان هانگ سنگ هنگ کنگ 1.86 درصد جهش کرد، این در حالی بود که این شاخص در روز قبل افتی 3 درصدی را به ثبت رسانده بود. شاخص تک هنگ‌سنگ نیز در این روز بیش از 5 درصد افزایش یافت.

 

اقتصاد چین پتانسیل رشدی دورن‌زا دارد

اظهار نظر بانک مرکزی چین مهم‌ترین دلیل بازگشت بازار سهام در آسیا به مدار رشد بود. بانک خلق چین در گزارشی گفت: متوجه نوسانات اخیر در بازارهای سهام چین هستیم، اما این نوسانات را عمدتا ماشی از تصمیمات احساسی سرمایه‌گذاران می‌دانیم.

در حال حاضر مبانی اقتصادی چین سالم است و این کشور پتانسیل رشد اقتصادی درون‌زا بالایی دارد؛ در عین حال پیشرفت قابل توجهی در پیشگیری و خنثی کردن ریسک‌های مالی در چین حاصل شده است. بانک خلق چین روز گذشته از افزایش حمایت از اقتصاد، به ویژه برای صنایعی که به شدت تحت تاثیر پاندمیک کرونا قرار گرفته‌اند، خبر داد. این خبر اثرگذاری بالایی بر بازارهای مالی چین و کشورهای آسیایی داشت به نحوی که این بازارها را پس از یک روز قرمزپوشی، سبزپوش کرد.  

نوسان در بازارهای آسیایی

در حالی که بازارهای سهام چین روز سه‌شنبه را افزایشی شروع کردند، وضعیت در سایر بازارهای آسیایی با ترکیبی از کاهش و افزایش همراه بود. شاخص Nikkei 225 ژاپن در این زمان 0.65 درصد رشد کرد، این در حالی بود که شاخصTopix   افزایش 0.37درصدی را ثبت و شاخصKospi  کره‌جنوبی رشدی 0.71 درصدی داشت.

اما وضعیت برای بازار سهام استرالیا متفاوت بود. این بازار در ساعات ابتدایی بازگشایی با سقوط حدود 2 درصدی روبرو شد.