فارس و نوری پیشران بازار؛

سومین روز صعودی شاخص بورس /رشد پتروشیمی‌ها در بازار سهام

17:10 - 1401/01/28
اقتصادنیوز: امروز نمادهای پتروشیمی بیشترین تأثیر را در رشد شاخص بورس داشتند و بیش از 40 درصد از رشد شاخص به دو نماد بزرگ پتروشیمی اختصاص داشت.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز یکشنبه، بیست و هشتم فروردین 1401، شاخص کل بورس تهران با صعود 7 هزار و 410 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 475 هزار و 55 واحد رسید. 

 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 3 هزار و 345 واحدی در سطح 390 هزار و 992 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 147 واحد بالا آمد و در سطح 20 هزار و 390 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 333 نماد رشد قیمت داشتند و 144 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 70 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 29 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

نمادهای مؤثر بر شاخص‌‌ها

نمادهای «فارس»، «نوری» و «وغدیر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. نکته جالب توجه اینکه فارس به تنهایی هزار و 964 واحد شاخص را بالا کشید. به عبارت دیگر 26 درصد از رشد شاخص به فارس اختصاص دارد. نوری نیز هزار و 78 واحد شاخص را بالا کشید تا سهم این دو نماد پتروشیمی از رشد شاخص در مجموع بیش از 40 درصد باشد.  

در مقابل نمادهای «خودرو»، «کچاد» و «ومعادن» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «شگویا» و «مارون» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وسپهر»، «کگهر» و «کوثر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خگستر و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه سبز بازار 

در دومین روز کاری هفته اغلب نمادهای پتروشیمی و شیمیایی رشد قیمت داشتند و گروه «محصولات شیمیایی» سبزترین گروه بازار بود.

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 263 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 315 میلیارد تومان بود که 29 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 911 میلیارد تومان رسید.

سومین روز صعودی شاخص بورس /رشد پتروشیمی‌ها در بازار سهام2