فرصت کسب سود در بازار دلار

13:01 - 1400/12/27
برخی از معامله گران باور دارند که با باز شدن بیشتر دست بازارساز در سمت منابع ارزی، کار نوسان گیران برای ایجاد تغییرات افزایشی در بازار ارز دشوار خواهد شد.

دلار در هفته انتهایی سال ۱۴۰۰ با نوسانات قابل توجهی رو به رو شد. نوسان گیران توانستند فرصت فروش دلار در محدوده ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان را فراهم کنند و با افت اسکناس آمریکایی به زیر محدوده ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان، ممکن است بار دیگر امکان خرید در کانال ۲۵ هزار تومان محیا شود.

 

با توجه به شدت تغییرات دلار در هفته آخر اسفندماه می توان گفت که نوسان گیران هم چنان از قدرت خاصی در بازار برخودار هستند و می توانند قیمت ها را با استفاده از اخبار و جوسازی های سیاسی جا به جا کنند.  البته‌ گروهی باور دارند بازارساز خود دست به نوسان گیری زده است و سعی داشته است در هفته انتهایی سال، زمینه ساز ضرر سفته بازان ارزی شود. از نگاه این گروه بازارساز با بالا بردن قیمت دلار موجب ایجاد هیجان خرید در میان سفته بازان می شود و بعد با افزایش فروش، سفته بازان را گرفتار دلارهای بالا خرید می کند.

اگر نظریه یاد شده نیز درست باشد، به معنای آن است که بازار هم چنان ظرفیت ورود گاه و بیگاه سفته بازان ارزی را دارد و بازارساز به دلیل اینکه در سمت منابع چندان دست بازی ندارد، ناچار است که با ورود و خروج های با برنامه،‌ دست نوسان گیران ارزی از بازار را کوتاه تر کند. .

در این میان،‌ برخی از  معامله گران باور دارند که با باز شدن بیشتر دست بازارساز در سمت منابع ارزی، کار نوسان گیران برای ایجاد تغییرات افزایشی در بازار ارز دشوار خواهد شد. گفته می شود بالای نیم میلیارد دلار از ذخایر ارزی ایران آزاد شده است و این مساله می تواند قدرت افزایشی های بازار ارز را کاهش دهد.