۲ عامل جهت دهنده به بازار سهام؛

پیش بینی بورس در آخرین هفته سال / آینده بازار با نفت بالای 100 دلار

15:10 - 1400/12/20
اکوایران: نبض بازار هماهنگ با دو عامل بیرونی می‌زند، مذاکرات و قیمت نفت. مذاکرات احیای برجام در وین و قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها دو عاملی هستند که به روندهای قیمتی در بازار سهام تهران جهت می‌دهند.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند صعودی داشت. در سه روز ابتدایی هفته صعودی کرد، روز سه‌شنبه نزول کرد اما در روز چهارشنبه دوباره رشد کرد. اولین روز هفته شاخص کل 17 هزار و 627 واحد صعود کرد و روز یکشنبه افزایش 23 هزار و 835 واحدی را پشت سر گذاشت. روز دوشنبه شاخص 20 هزار و 327 واحد بالا آمد و روز سه‌شنبه افت 6 هزار و 263 واحدی را پشت سر گذاشت. روز چهارشنبه در آخرین روز کاری هفته شاخص 11 هزار و 779 واحد رشد کرد و در نهایت بالا‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

 

پیش بینی بورس در آخرین هفته سال / آینده بازار با نفت بالای 100 دلار15

بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 67 هزار و 158 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس مثبت 5.2 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 8 هزار و 529 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 2.5 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس در آخرین هفته سال / آینده بازار با نفت بالای 100 دلار14

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، بازدهی بورس پس از یک هفته وقفه مثبت شد و شاهد 4 روز صعودی بودیم و رکورد 3 روز ورود سرمایه حقیقی ثبت شد. در مجموع کل هفته 132 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 26 میلیارد تومان بود.

علاوه بر آن ارزش معاملات خرد افزایش یافت و بازار با رونق معاملاتی مواجه بود. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 4 هزار و 729 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 720 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 74 درصدی داشته است.

در تمامی روزهای هفته معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. ارزش مازاد تقاضا در پایان معاملات روز شنبه 194 میلیارد تومان و در روز یکشنبه 313 میلیارد تومان بود. روز دوشنبه بازار با مازد تقاضای 123 میلیارد تومانی بسته شد و روز سه‌شنبه نیز 97 میلیارد تومان ارزش داشت. روز چهارشنبه نیز بازار با مازاد تقاضای 132 میلیارد تومانی بسته شد.

بنابراین در هفته اخیر وضعیت کلی بازار مثبت بود، رشد شاخص هم وزن در 6 روز متوالی و ورود پول حقیقی نشانه‌هایی مثبت برای سهامداران بودند. با این حال نبض بازار هماهنگ با دو عامل بیرونی می‌زند، مذاکرات وین و قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها دو عاملی هستند که به روندهای قیمتی در بازار سهام تهران جهت می‌دهند. در هفته‌های اخیر سیگنال‌های مثبت از وین سهم‌های ریالی را سبز کرده و رشد قیمت نفت نمادهای پالایشی و شیمیایی را بالا کشیده است. نوسان قیمت نفت بالاتر از بشکه‌ای صد دلار متغیر مهمی برای پیش بینی بورس تهران است، فعلا بازار به نفت اهمیت بیشتری نسبت به مذاکرات می‌دهد، خصوصا پس از اخبار ضد و نقیض فراوانی که درباره توافق منتشر شده است. اگر نفت در محدوده فعلی باقی بماند بازار در میان مدت صعودی خواهد بود. اما توافق در وین یا آتش بس در کیف می‌تواند معادلات را بر هم بزند.

پیش بینی بورس در آخرین هفته سال / آینده بازار با نفت بالای 100 دلار2