نمادهای پُرمعامله بازار سهام؛

رشد 74 درصدی معاملات خُرد در بورس

11:28 - 1400/12/20
اقتصادنیوز: در سومین هفته کاری اسفند ماه، معاملات خرد سهام رونق گرفت و اوراق بدهی دولتی با رکود نسبی مواجه بود.

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته اخیر شاهد افزایش میانگین ارزش معاملات خرد بورس بودیم. میانگین ارزش معاملات خرد بورس 4 هزار و 729  میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 720 میلیاردی هفته پیشین، رشد 74 درصدی داشته است. 

 

در این هفته کمترین رقم ارزش معاملات خرد به روز سه‌شنبه برمی‌گردد که ارزش معاملات خرد 4 هزار و 95 میلیارد تومان بود و بیشترین رقم هفته نیز در روز دوشنبه ثبت شد که به رقم 5 هزار و 828 میلیارد تومان بالغ شد. این میزان بالاترین رقم ارزش معاملات خرد در 4 ماه اخیر است.

جدول معاملات  

در این هفته سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) صدرنشین جدول معاملات بود و بیشترین حجم معاملات بازار سهام را داشت. شستا در تمامی روزهای هفته بیشترین حجم معاملات را داشت.

سهام میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) نیز صدرنشین جدول ارزش معاملات بود. در سه روز ابتدایی هفته میدکو بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت. اما در دو روز پایانی سهام نمادهای پالایشی مانند شتران، شپنا و شبندر بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

افت معاملات کل بازار سهام

در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 179 هزار و 623 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 41 هزار و 836 تومان بود که نسبت به رقم 49 هزار و 173 میلیاردی هفته پیشین، افت 15 درصدی داشته است.

ارزش معاملات ثانویه اوراق بدهی

در هفته‌ اخیر میانگین ارزش معاملات اوراق بدهی افت نسبی داشت. میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در هفته اخیر 34 هزار و 260 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 23 درصد کاهش داشته است. این هفته به طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 29 درصد بود که نسبت به هفته پیشین کاهش داشته است.

در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق با افت 7 درصدی -نسبت به روز سه‌شنبه- به 863 میلیارد تومان رسید که 12 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.