افزایش ارزش معاملات خرد سهام؛

شستا، شاخص بورس را پائین کشید +نمودار

14:44 - 1400/12/11
اقتصادنیوز: امروز نماد شستا - شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی- بازگشایی شد و با افت قیمت مواجه شد. شستا به تنهایی هزار و 553 واحد شاخص کل را پائین کشید و بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشت.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه، یازدهم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با کاهش 780 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 281 هزار و 152 واحد رسید. 

 

اما شاخص هم وزن بورس با رشد 208 واحدی در سطح 334 هزار و 156 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 31 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 642 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 242 نماد رشد قیمت داشتند و 403 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

نمادهای مؤثر بر شاخص‌ها

امروز با بازگشایی شستا، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و افزایش سرمایه، قیمت سهام این نماد بزرگ بازار کاهش یافت و به تنهایی هزار و 553 واحد شاخص کل را پائین کشید و بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشت.

پس از شستا، نمادهای «خودرو»، «وبملت» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «کگل»، «وغدیر» و «کچاد» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «وملل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «بساما» و «توسن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و ثشاهد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 123 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 224 میلیارد تومان بود که 20 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و باافزایش 24 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 162 میلیارد تومان رسید که 52 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.