نقشه بازار سهام در روز یکشنبه؛

کفه سبز بورس سنگین شد / دو چهره متفاوت بازار سهام

16:14 - 1400/12/08
اکوایران: در روز یکشنیه بازار سهام دو چهره متفاوت داشت. از یک سو تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر بود و شاخص هم وزن رشد کرد و از سوی دیگر شاخص کل نزول کرد. امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «فخوز» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، در معاملات روز یکشنبه، هشتم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با ریزش 3 هزار و 572 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 279 هزار و 298 واحد رسید. 

اما امروز تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر بود و 57 درصد نمادها رشد قیمت داشتند، در نتیجه شاخص هم وزن بورس با رشد هزار و 274 واحدی در سطح 330 هزار و 792 واحدی ایستاد. بدین ترتیب شاخص هم وزن کانال 330 هزار واحدی را پس گرفت.

 شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز 7 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 641 واحد قرار گرفت. 

کاهش خروج نقدینگی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 90 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری قبل 62 درصد کاهش یافته است. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 26 میلیارد تومان بود. پس از فزر، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و افق (شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کفه سبز بورس سنگین شد / دو چهره متفاوت بازار سهام0

نمادهای پیشران بازار سهام

در روز یکشنبه قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی کاهش یافت و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» قرمزترین گروه‌‌‌‌ بازار بود. 

امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «فخوز» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «شفن»، «حکشتی» و «ومعادن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «کزغال»، «تجلی» و «فرابورس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وملل»، «آریا» و «صبا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و فملی و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 859 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 4 هزار و 737 میلیارد تومان بود که 44 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 321 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 29 روز کاری گذشته از 26 دی ماه به این سو است. امروز ارزش معاملات خرد 21 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

افزایش صف‌های خرید پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 86 درصد کاهش یافت و 17 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 107 درصد رشد کرد و در رقم 155 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای 138 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس) با صف‌ خرید 20 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سدبیر، نمادهای ثنوسا (شرکت نوسازی و ساختمان تهران) و خلنت (شرکت لنت ترمز ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 14 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای وتعاون (شرکت بیمه تعاون) و سصفها (شرکت سیمان اصفهان) بیشترین صف فروش داشتند.