توقف روند نزولی بورس؛

بازدهی بورس در هفته اول اسفند / رونق نسبی بازار سهام

11:14 - 1400/12/06
اکوایران: در هفته اخیر شاخص کل بورس روند صعودی داشت و در پایان هفته در بالاترین سطح در سه هفته اخیر صعود کرد. شاخص کل 5 هزار و 926 واحد بالا‌تر از سطح هفته قبل ایستاد.

به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته اول اسفند ماه نزول کرد تا پس از دو هفته بازدهی مثبت داشته باشد. پس از آن که هفته پیش شاخص افت 14 صدم درصدی را پشت سر گذاشت، روز شنبه شاخص 279 واحد پائین آمد. روز یکشنبه نیز افت شاخص بیشتر شد و 7 هزار 785 واحد نزول کرد. اما روز دوشنبه شاخص تغییر مسیر داد و با افزایش 7 هزار و 218 واحدی مواجه شد. روز سه‌شنبه شاخص 3 هزار و 211 واحد رشد کرد و روز چهار‌شنبه سومین روز صعودی را ثبت کرد و 3 هزار و 461 واحد بالا آمد تا هفته‌ای صعودی را پشت سر بگذارد.  

بازدهی هفته

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 5 هزار و 926 واحد بالا‌‌تر ایستاد تا پس از 2 هفته بازدهی بورس مثبت شود. بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 46 صدم (0.46) درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 35 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 1.5 درصدی را ثبت کرد. 

بازدهی بورس در هفته اول اسفند / رونق نسبی بازار سهام16

رونق نسبی معاملات سهام 

در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 169 هزار و 511 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 40 هزار و 341 تومان بود که نسبت به رقم 42 هزار و 524 میلیاردی هفته پیشین، افت 5 درصدی داشته است.

در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات خرد به 3 هزار و 179 میلیارد تومان رسید. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 3 هزار و 180 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 767 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 15 درصدی داشته است. رشد ارزش معاملات خرد سهام که به معنی رونق نسبی معاملات بازار است.

افت میانگین هفتگی ارزش صف‌های فروش

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 52 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 32 میلیارد تومان کمتر بود و افت 38 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 93 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز دوشنبه برمی‌گردد که 25 میلیارد تومان بود.

کاهش میانگین هفتگی ارزش صف‌های خرید

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 148 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 3 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 2 درصد کاهشش یافته است. بالاترین رقم هفته 305 میلیارد تومان بود و در روز دوشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که 58 میلیارد تومان بود.

کاهش خروج سرمایه حقیقی

در هفته اخیر، پس از 15 روز کاری متوالی، روند خروج پول حقیقی در روز دوشنبه قطع شد و در این روز شاهد ورود 48 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار بودیم. با اینکه روند صعودی شاخص در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ادامه داشت اما در این دو روز باز هم ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود. 

در مجموع کل هفته 862 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 172 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 38 درصدی داشته است. بیشترین رقم خروج نقدینگی به روز شنبه برمی‌گردد که ارزش آن بالغ بر 431 میلیارد تومان بود. کمترین رقم نیز به روز چهارشنبه اختصاص داشت که 60 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.