مارجین (Margin) در فارکس چیست و چگونه محاسبه می شود؟

یکی از مفاهیم پایه و اولیه در فارکس، مارجین یا حاشیه است.

وجود مارجین و ضریب اهرمی یا لوریج، یکی از جذابیت های بازار بین المللی فارکس است. اما  مارجین (Margin) در فارکس چیست و چگونه محاسبه می شود؟ شاید با شنیدن این جمله که با سرمایه ایی بسیار اندک هم می توان به معامله گری در فارکس پرداخت و سودهای زیادی به دست آورد، این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه چنین چیزی ممکن است. در واقع به دلیل وجودِ مفهوم مارجین و حساب هایی که از مارجین استفاده می کنند، این امکان به وجود می آید که شما بتوانید با سرمایه ایی کم، درصد سود بیشتری نسبت به موجودی حساب تان به دست بیاورید.

مارجین (Margin) چیست؟

زمانی که افراد در معاملات خود از ضریب اهرمی یا لوریج استفاده می کنند بروکر مبلغی از حساب آن ها را به عنوان مارجین و برای تضمین نزد خود نگه می دارد. همان طور که می دانید، شما می توانید در بازار فارکس با استفاده از لوریج های مختلف و با سرمایه ایی بیشتر از موجودی حساب معاملاتی خود معامله کنید. مثلا فرض کنید موجودی حساب شما ۲۰۰ دلار است اما می خواهید معامله ای به ارزش ۱۰۰۰ دلار انجام دهید.

اگر در این معامله از لوریج ۱۰ استفاده کنید، بروکر ۱۰۰ دلار از حساب شما را به عنوان ضمانت یا همان مارجین نزد خود نگه می دارد و در عوض ۹۰۰ دلار به شما قرض می دهد تا بتوانید معامله ایی که ارزش آن ۱۰۰۰ دلار است را انجام دهید. در واقع مارجین همانند ودیعه ای است که شما برای گرفتن وام به بانک می سپارید. در مورد بازار فارکس، بروکرها در ازای پولی که به شما قرض می دهند، مبلغی را به عنوان مارجین نزد خود نگه می دارند.

نکته ای که در این جا باید به آن دقت داشته باشید، محاسبه میزان سود و ضرر در این شیوه معامله گری است. زمانی که معامله شما در مثال بالا به اندازه ۵ درصد وارد سود می شود، شما به اندازه ۵۰ دلار سود می کنید در صورتی که اگر با همان ۱۰۰ دلار خود و بدون استفاده از مارجین معامله می کردید با افزایش ۵ درصدی قیمت، سود شما به اندازه ۵ دلار می بود. 

به هنگام استفاده از مارجین باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که اگر  به جای افزایش قیمت با کاهش ۵ درصدی قیمت مواجه شوید، ضرر شما به اندازه ۵۰ دلار خواهد بود. پس به خاطر داشته باشید که با استفاده از مارجین در معاملات، ریسک بالایی را قبول کرده اید.

شرط مارجین (Margin requirement) چیست؟

با شیوه های دیگری به غیر از لوریج نیز می توان از مارجین استفاده کرد. یکی از این روش ها شرط مارجین (Margin requirement) است. شرط مارجین درصدی از میزان کل پوزیشن معاملاتی است که در بروکرهای مختلف، متفاوت است. مثلا اگر در بروکر شما، شرط مارجین برای جفت ارز یورو به دلار (EUR/USD) ۲ درصد باشد، برای باز کردن یک پوزیشن معاملاتی، بروکر دو درصد از حجم کل معامله شما را به عنوان مارجین یا ودیعه نگه می دارد. 

یعنی اگر شما قصد داشته باشید، معامله ای با حجم یک لات که معادل ۱۰۰۰۰۰ هزار دلار است بر روی جفت ارز یورو به دلار انجام دهید، باید حساب معاملاتی خود را به اندازه ۲ درصد یعنی مبلغ ۲۰۰۰ دلار شارژ کنید تا بتوانید معامله مورد نظر را انجام دهید.
با استفاده از شرط مارجین می توانید بدون استفاده از لوریج به معامله کردن با سرمایه ایی کمتر از حجم مورد نظرتان بپردازید.

مارجین لول (Margin Level) چیست؟

یکی دیگر از مفاهیم مهم مرتبط با مارجین، سطح مارجین یا Margin Level است. این عدد که به صورت درصدی نمایش داده می شود بدین معنی است که به جز مارجینی که برای معاملات باز خود استفاده کرده ایم، چه مقدار سرمایه برای انجام معاملات جدید داریم.

فرمول محاسبه مارجین لول حاصل تقسیم Equity (میزان خالص دارایی) به مارجین استفاده شده است که در نهایت برای تبدیل آن به درصد در عدد ۱۰۰ ضرب می شود.

فرض کنید ۵۰۰۰ دلار حساب معاملاتی خود را شارژ کرده اید. پس میزان Equity شما برابر با ۵۰۰۰ دلار است. شما اولین معامله ۱۰۰۰۰۰ دلاری خود با سطح مارجین ۱ درصد را انجام می دهید. بنابراین ۱۰۰۰ دلار از حساب شما به عنوان مارجین در نظر گرفته می شود. به باقی مانده پول شما که می توانید با آن معاملات جدید باز کنید، مارجین آزاد گفته می شود. در این مثال مارجین آزاد شما معادل ۴۰۰۰ دلار است.

حالا برای محاسبه مارجین لول، عدد ۵۰۰۰ را به ۱۰۰۰ تقسیم می کنیم و آن را در ۱۰۰٪ ضرب می کنیم. عدد به دست آمده معادل ۵۰۰٪ است.

khl_mrjyn.png

کال مارجین (Margin Call) چیست؟

احتمالا اسم کال مارجین زیاد به گوشتان خورده باشد. کال مارجین یکی از مباحث مهم مربوط به معامله گری در فارکس است. اگر میزان Equity حساب شما با مارجین نگه داشته توسط بروکر برابر شود، پیام هشداری از طرف بروکر برای شما صادر می شود که به آن کال مارجین می گویند.

مطابق مثال بالا اگر میزان Equity شما به عدد ۱۰۰۰ برسد، مارجین لول شما ۱۰۰٪ می شود و زمان هشدار فرا می رسد. در این زمان است شما باید به عنوان معامله گر نسبت به باز نگه داشتن یا بستن معاملات خود اقدام کنید چرا که خطر از بین رفتن کل سرمایه تان وجود دارد. این درصد اگر به ۵۰٪ برسد (البته این میزان در بروکرهای مختلف متفاوت است) بروکر تمام معاملات شما را به صورت خودکار می بندد و  شما کال مارجین می شوید.

مفهوم مارجین و نحوه استفاده صحیح آن از اهمیت زیادی در بین معامله گران برخوردار است. این مفهوم همانند شمشیری دو لبه است که در صورت استفاده صحیح از آن شما را به سود آوری می رساند اما در صورت استفاده نادرست، تنها از دست دادن سرمایه است که نصیب تان می شود.

منبع: https://amoozesh-boors.com/fa/article/margin-forex 
 

Submitted by honarkar on