بورس صعود را می بیند؟

15:25 - 1400/12/01
از نیمه مرداد سال 1399 بود که بورس با ریزش شدیدی مواجه شد؛ سرمایه‌های مردمی که به صحبت‌های دولت اعتماد کرده بودند کاهش یافت.
بورس صعود را می بیند؟

بیش از یکسال و نیم از ریزش شاخص می‌گذرد و نمایشگر شاخص که روزی2،100،000 واحد را تجربه کرده بود در حال حاضر عدد 1،200،000 تا 1،300،000 را نشان می‌دهد. سرمایه گذاران از این ریزش کلافه شده‌اند و می‌خواهند بدانند چه زمانی این ریزش تمام می‌شود.

در  چند ماه پایانی سال 1400، بازار نوسانات زیادی را تجربه کرده است. خبرگان بازار و یا کسانی که  توانایی استفاده از نرم افزارهای معاملات الگوریتمی را داشتند، توانسته اند بخش خوبی از زیان‌های گذشته را جبران نمایند؛ اما سرمایه گذاران عادی بیش از پیش متضرر شده اند. در این مقاله موارد اثر گذار روی صعود و نزول بورس را بررسی می‌کنیم.

  • تورم: شاید عامل اصلی هجوم مردم به بورس، رشد سرمایه‌ای بوده است که در سالیان اخیر به واسطه تورم افسار گسیخته کشور کاهش پیدا کرده بود. تورم در کشور ما یکی از عوامل  بی ثباتی اقتصاد است و افرادی که نتوانند بیش از تورم رشد اقتصادی داشته باشند، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند. در حالی که تورم آسیب های زیادی به اقتصاد وارد کرده، بورس محل مناسبی برای سرمایه گذاری است. بورس و تورم همراه و همگام یکدیگرند، با رشد تورم درآمد شرکت‌های بورسی افزایش پیدا کرده و سهم آنها نیز رشد می‌کند.

 

  • دلار: افزایش و یا کاهش نرخ دلار هم اثر مستقیمی بر روی بورس دارد. سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بازار اغلب شرکت‌های نفتی و فولادی هستند که بخشی از محصولات آنها صادر می‌شود. تغییر قیمت دلار، درآمد آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در صورتی که نرخ دلار افزایشی باشد به واسطه افزایش درآمد این شرکت‌ها، شاخص هم رشد می‌کند و در صورت نزولی شدن دلار شاخص هم نزولی می‌شود.

 

  • کف سازی شاخص: شاخص بورس از 2،100،000 واحد که سقف تاریخی آن بود؛ بین 40% تا 50% ریزش را تجربه کرده است. سطح 1،200،000 به عنوان کف حمایتی به خوبی عمل کرده و به صورت معتبر شکسته نشده است. بر اساس تحلیل تکنیکال این محدوده می‌تواند به عنوان کف حمایتی عمل کند و از این ناحیه شاهد صعود شاخص بورس باشیم.

 

  • توافق های بین المللی: یکی از عوامل محدود کننده در اقتصاد کشور، تحریم‌های بین المللی و عدم توافق‌های اقتصادی با سایر کشورهاست. کاهش فروش نفت، عدم توانایی در وارد کردن پول کالاهای فروش رفته، کمبود تجهیزات صنعتی و ... از جمله آسیب‌هایی است که کشور از نبود قرارداد های بلند مدت دیده است. مذاکرات وین، قرارداد با چین و قرارداد با روسیه در صورت عملیاتی شدن می‌تواند در بلند مدت اثرات مثبتی را روی اقتصاد و در نتیجه روی بازار بورس بگذارد.

بورس صعود را می بیند؟4

  • بازار های موازی: بورس تنها بازار مالی داخل کشور نیست، بازار های دیگری نیز وجود دارند و مردم روی آنها سرمایه گذاری می کنند. طلا، دلار، مسکن، خودرو، صندوق های سرمایه گذاری، رمز ارز و ... از رقبای بازار سرمایه هستند. زمانی که قوانین و دشواری های این بازار زیاد بشود و سایر بازار ها آزاد تر و جذاب تر باشند؛ سرمایه گذاران از بورس کوچ کرده و به سمت این بازار ها می روند.

 

  • سیاست گذاری: آن چیزی که سرمایه گذاران را کلافه می‌کند و باعث خروج سرمایه از بازار می‌شود؛ عدم سیاست گذاری اصولی بازار و دخالت‌های ‌دستوری در بورس باعث می‌شود تا سرمایه گذاران برای بلند مدت به بورس اعتماد نکنند. اگر قوانین کشور به صورت اصولی از بازار سرمایه حمایت نکند، بازار توانایی رشد را نخواهد داشت.

در بالا به ذکر اثرگذارترین عوامل بر روی بورس ایران پرداختیم، گرچه می توان موارد دیگری را هم به آنها اضافه نمود. باتوجه به آنچه گفته شد، می توان نتیجه گیری کرد که بورس در شرایط خوبی قرار ندارد و در سرگردانی به سر می‌برد. اگر شما در این بازار سرمایه گذاری کرده‌اید و تخصص کافی برای این کار را ندارید توصیه می شود تا از خدمات سبدگردانی استفاده کنید.

بورس صعود را می بیند؟11

سبدگردان های متعددی در حال حاضر در بازار سرمایه فعالیت دارند و شما می توانید به شرکت های خوشنام بازار که سابقه و عملکرد مناسبی در بازار سرمایه دارند، اعتماد کنید. سبدگردانی پاسارگاد، شرایط منحصر به فردی را در قالب طرح های متنوع برای سبدگردان های حقیقی، شرکت های حقوقی و سایر سرمایه گذاران در نظر گرفته است.

آن گروه از شرکت هایی که به طور مستقیم زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند می توانند گزینه های بهتری برای اعتماد شما باشند. تحلیلگران شرکت های سبدگردان دارای مجوز، تخصص بالایی در خرید و فروش سهام دارند که این امر آنها را قادر می سازد با نوسان گیری بتوانند سود خوبی را عاید سرمایه گذاران خود نمایند.