دولت چین در آستانه تصویب محرک‌های جدید مالی، مقابله با رشد کامودیتی‌ها را افزایش داد

سقوط 16 درصد ارزش سنگ‌آهن با واهمه از دولت پکن

11:11 - 1400/11/30
عزم دولت پکن برای کنترل نرخ سنگ‌آهن و مقابله با سفته‌بازان، با ایجاد واهمه میان تجار به سقوط قیمت سنگ‌آهن وارداتی به چین ظرف هفته اخیر منجر شد. با این وجود احتمال اعمال محرک‌های مالی جدید از سوی دولت چین به‌منظور شتابدهی به اقتصاد این کشور وجود دارد که این موضوع می‌تواند زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم کند.

 

به گزارش اکوایران اقبال از معامله‌گران سنگ‌آهن در هفته منتهی به روز جمعه هجدهم فوریه بازگشت به نحوی که هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین که در روز پنج‌شنبه هفته گذشته دهم فوریه تا 154 دلار به ازای هر تن نیز پیش رفته بود، تا 130 دلار به ازای هر تن عقب‌نشینی کرد و به این ترتیب ظرف بازه زمانی یک هفته‌ای سنگ‌آهن کاهش قیمت حدود 16 درصدی را تجربه کرد.

کنترل قیمتی پیش از شروع سیاست‌های انبساطی

هشدار دولت چین مبنی بر مقابله با سفته‌بازان در بازار سنگ‎‌آهن مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی قیمتی در بخش سنگ‌آهن در هفته جاری بود. دولت پکن کمپینی برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت‌ها راه‌ انداخته است. دولت پکن درصدد است محرک‌های اقتصادی به‌منظور شتاب‌دهی به رشد اقتصادی چین وضع کند که این موضوع سیگنالی در جهت رشد قیمتی در بخش کامودیتی‌ها است. به نظر می‌رسد که دولت چین قصد دارد پیش از افزایش سیاست‌های انبساطی، قیمت‌ها را در بازار داخلی کنترل کند و مقابله با رشد نرخ سنگ‌آهن نیز از جمله این اقدامات تلقی می‌شود.   

چشم‌انداز نامشخص بازار سنگ‌آهن به فرار معامله‌گران انجامید

به گزارش متال‌بولتن دورنمای نامشخص از بازار سنگ‌آهن در چین به کاهش حجم معاملات آتی سنگ‌آهن در این کشور منجر شده است. به گفته یک تاجر مستقر در شانگهای، تقاضا برای محموله‌های سنگ‌آهن وارداتی از طریق دریا در هفته گذشته محدود بود و اکثر شرکت‌کنندگان ترجیح دادند در حاشیه باقی بمانند. عدم اطمینان در مورد چشم‌انداز بازار سنگ آهن در چین باعث شده تا بازرگانان به دنبال محموله نباشند.

یک تاجر مستقر در Xiamen نیز گفت: فعالیت معاملاتی در بنادر چین در روز پایانی هفته یعنی جمعه هجدهم فوریه در مقایسه با روزهای گذشته ثابت بود اما اکثر خریداران نرخ‌های کمتری را برای سنگ‌آهن پیشنهاد می‌کردند. در این شرایط نشانه‌های کمی از احتمال احیا مجدد بازار سنگ‌آهن چین در هفته‌های آینده و جود دارد.

کاهش حاشیه سود فولادسازان حامی عقبگرد قیمتی

اگرچه نرخ سنگ‌آهن در بازار داخلی چین رو به کاهش گذاشته اما خوش‌بینی به بهبود فولادسازی در چین با اتمام زمان برگزاری المپیک زمستانی پکن باعث می‌شود تا سیگنالی افزایشی در این بازار حاکم باشد. با این وجود احتمال کنترل قیمتی در بخش فولاد چین نیز وجود دارد که این موضوع از حاشیه سود فولادسازان کاسته و به تضعیف قیمتی در این بخش منجر می‌شود. تضعیف حاشیه سود فولادسازان چینی تقاضا برای محموله‌های فاین رو افزایش داده اما به افزایش فشار بر روی سنگ‌آهن  لامپ (درشت‌دانه) منجر می‌شود.