تداوم روند نزولی بورس؛

بازدهی بورس در هفته آخر بهمن / حرکت صبور و محتاطانه معامله‌گران

12:45 - 1400/11/29
اکوایران: در هفته اخیر شاخص کل بورس روند نزولی داشت و حوالی سطح یک میلیون و 280 هزار واحد نوسان اندکی داشت. شاخص کل هزار و 748 واحد پائین‌تر از سطح هفته قبل ایستاد.

به گزارش  اکوایران ، شاخص کل بورس در هفته چهارم بهمن ماه نزول کرد تا برای دومین هفته متوالی بازدهی منفی داشته باشد. پس از آن که هفته پیش شاخص افت یک درصدی را پشت سر گذاشت، روز شنبه شاخص 38 واحد پائین آمد. روز یکشنبه افت شاخص بیشتر شد و 8 هزار 38 واحد نزول کرد. اما روز دوشنبه شاخص با افزایش 7 هزار و 349 واحدی مواجه شد.  

روز چهار‌شنبه شاخص تغییر جهت داد و 912 واحد پائین آمد تا هفته‌ای نزولی اما با دامنه نوسان کم را پشت سر بگذارد.  

بازدهی هفته

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل هزار و 748 واحد پائین‌‌تر ایستاد تا برای دومین هفته بازدهی بورس منفی شود. بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 14 صدم (0.14) درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 966 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 3 دهم (0.3) درصدی را ثبت کرد.

بازدهی بورس در هفته آخر بهمن / حرکت صبور و محتاطانه معامله‌گران2

رکود نسبی معاملات سهام

در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 153 هزار و 64 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 42 هزار و 524 تومان بود که نسبت به رقم 41 هزار و 249 میلیاردی هفته پیشین، رشد 3 درصدی داشته است.

در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات خرد- با رشد 5 درصدی نسبت به دو‌شنبه- به 2 هزار و 582 میلیارد تومان رسید. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 767 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 270 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 15 درصدی داشته است. این دومین هفته متوالی است که ارزش معاملات خرد افت 15 درصدی را پشت سر می‌گذارد که به معنی رکود نسبی معاملات بازار است..

افت میانگین هفتگی ارزش صف‌های فروش

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 84 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 86 میلیارد تومان کمتر بود و افت 51 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 109 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز دوشنبه برمی‌گردد که 67 میلیارد تومان بود.

افزایش میانگین هفتگی ارزش صف‌های خرید

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 151 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 52 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 52 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 190 میلیارد تومان بود و در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز چهرشنبه برمی‌گردد که 64 میلیارد تومان بود.

کاهش خروج سرمایه حقیقی

روز چهارشنبه برای سیزدهمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد و ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به 337 میلیارد تومان افزایش یافت.

در مجموع کل هفته هزار و 109 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 277 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 45 درصدی داشته است. بیشترین رقم خروج نقدینگی به روز یکشنبه برمی‌گردد که ارزش آن بالغ بر 346 میلیارد تومان بود. در این 13 روز در مجموع 4 هزار و 835 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.