فملی و فولاد؛ رکورددار خروج پول حقیقی

رشد 134 درصدی خروج سرمایه حقیقی از بورس

11:33 - 1400/11/22
اقتصادنیوز: در 4 روز کاری پایانی هفته خالص ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس تهران منفی بود و بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گزارش اقتصادنیوز، در سومین هفته کاری بهمن ماه روند خروج سرمایه حقیقی از بورس ادامه داشت و برای یازدهمین هفته پی در پی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودیم با این تفاوت که این هفته میزان خروج سرمایه افزایش یافت. 

نُهمین روز خروج پول حقیقی

بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که روز چهارشنبه پیش از آن، چهارمین روز خروج پول حقیقی ثبت شده بود. روز شنبه روند خروج نقدینگی حقیقی ادامه یافت و 340 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه با نزول شاخص‌های بازار سهام باز هم نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و ارزش آن به هزار و 409 میلیارد تومان افزایش یافت.

خروج پول حقیقی روز دوشنبه ادامه پیدا کرد و 422 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. این رقم در روز سه‌شنبه به 46 میلیارد تومان کاهش یافت کرد و روز چهارشنبه در نهمین روز خروج متوالی به 315 میلیارد تومان رسید. 

در مجموع کل هفته 2 هزار و 532 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 506 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افزایش 134 درصدی داشته است. 

رکوردداران خروج پول حقیقی

در این هفته، همانند هفته گذشته، نماد دو فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. پس از این دو نماد بزرگ بازار، نماد اتکای (شرکت بیمه اتکایی ایرانیان) بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشت. 

روز شنبه، فولاد، فملی و وگردش بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند. روز یکشنبه بیشترین خروج پول به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت و پس از آن فملی و شبندر قرار داشتند. بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار در روز دوشنبه به فملی تعلق داشت و اتکای و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اتکای روز سه‌شنبه در صدر جدول بیشترین خروج پول حقیقی قرار داشت و فولاد و شپنا پائین‌تر از آن قرار گرفتند. در آخرین روز کاری هفته نیز فملی، اتکای و فولاد بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند. 

افزایش ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت

در تمامی روزهای هفته اخیر شاهد ورود پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. روز شنبه 90 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شد و روز یکشنبه 231 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت وارد شد. روز دوشنبه هم برای پنجمین روز متوالی پول حقیقی به صندوق‌ها وارد شد که ارزش آن 310 میلیارد تومان بود.

اما روز سه‌شنبه 168 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی روانه صندوق‌های درآمد ثابت شد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز 102 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. 

در مجموع این هفته 901 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است. به عبارت دیگر طور میانگین روزانه 180 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است که نسبت به هفته قبل 15 برابر -معادل هزار و 400 درصد- بیشتر شده است.