مدیر اجرایی شرکت «نکو بهینه ماشین» در گفتگو با « دنیای اقتصاد»:

فقدان استراتژی صنعتی به واردات آسیب می‌زند

22:56 - 1400/11/20
دنیای بورس: امروزه تولید و واردات با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و اغلب شرکت‌ها نسبت به فقدان ثبات در قوانین و دستورالعمل‌ها گله مند هستند.

 از سوی دیگر دولت‌ها در کشور ما متاسفانه به نوعی نگاه از بالا به پایین به بخش خصوصی داشته‌اند و در تصمیم گیری‌ها نقشی برای این بازیگران اصلی اقتصاد قائل نیستند. حتی تشکل‌ها که در تمام کشورها نقش واسط را در انتقال دغدغه‌های دولت و بخش خصوصی بازی می‌کنند، در بهترین حالت صرفا مسئولیت تنظیم امور صنف را بدون قدرت اجرایی و اختیارات لازم عهده‌دار هستند.

در چنین شرایطی شرکت‌ها باید توانی را که باید روی تولید یا واردات اقلام مورد نیاز کشور متمرکز کنند، صرف بوروکراسی‌های پیچیده اداری می‌کنند. این چالش‌ها بویژه در زمان تحریم بسیاری از شرکت‌ها را به مرز ورشکستگی کشاند و البته با وجود این مشکلات، هنوز هم برخی شرکت‌ها با تدابیر درست و آینده نگری توانسته‌اند سهم خود را در بازار حفظ کنند. 

شرکت «نکو بهینه ماشین» (NBM) که در زمینه واردات، فروش و خدمات پس از فروش انواع دستگاه‌های تزریق پلاستیک و لوازم جانبی از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرده از جمله شرکت‌هایی است که توانسته روند رو به رشد خود را با تمام چالش‌های کنونی ادامه دهد.

این شرکت در سال 1394 پس از 12 سال همکاری نزدیک با شرکت سازنده دستگاه‌های تزریق پلاستیک هایشینگ (Haixing) که تا کنون ادامه دارد، موفق به اخذ نمایندگی انحصاری شرکت ایزومی  (Yizumi)به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های چینی سازنده دستگاه‌های تزریق پلاستیک شد.

پس از آن سبد محصولات این شرکت روز به روز کامل‌تر شد و امروزه علاوه بر نمایندگی انحصاری دو شرکت مهم و مطرح در زمینه دستگاه‌های تزریق پلاستیک، فروش و توزیع دستگاه‌های بادی، قالب‌های تزریق پلاستیک، لوازم جانبی و انواع ربات صنعتی ارائه می‌کند و با فروش و ارائه خدمات پس از فروش بیش از 3500 دستگاه تزریق پلاستیک توانسته با صنایع مختلف پلاستیک همکاری نزدیکی داشته باشد.

ارائه دستگاه‌ها به شکل «کلید در دست»

کاوه سلیمی، مدیر اجرایی شرکت «نکو بهینه ماشین» در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه «ایران پلاست» به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: ما امروز قادریم از طراحی خطوط تولید تا تامین و راه اندازی ماشین آلات تزریق پلاستیک را برای مشتریان انجام دهیم و اصطلاحا به شکل «کلید در دست» در اختیار آنها قرار دهیم. 

فقدان استراتژی صنعتی به واردات آسیب می‌زند14

اقدام مهم دیگری که از چهار سال پیش آغاز کرده‌ایم، تولید درب‌های یونیکپ برای پاکت‌های اسپتیک مانند پاکت‌های شیر است که باعث ماندگاری محتوی داخل ظروف می‌شود و خوشبختانه این اقدام با توجه اعلام نیاز شرکت‌های تولید کننده شیر انجام شده است. از طرفی دستگاه‌های سری تمام برقی ff از برند (Yizumi) را که فاقد آلودگی‌های روغنی و بسیار دقت هستند را برای صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی و غذایی وارد کرده‌ایم.

 فعالیت مهم دیگر ما راه اندازی مجموعه آموزشی «متد» است که آموزه‌های مدیریتی را در اختیار دانش‌‌پژوهان محترم قرار می‌دهد. 

خود اتکایی به جای خود کفایی

وی در ادامه به بیان چالش‌های موجود در صنعت تزریق پلاستیک که شرکت‌هایی با قدمت 60 ساله دارد اشاره کرد و افزود: در گذشته شعار خود کفایی مطرح می‌شد، اما امروز این شعار جای خودش را به خود اتکایی داده است. بدین معنا که باید بررسی شود، در چه حوزه‌هایی مزیت تولید وجود دارد و در چه صنایعی باید واردات انجام شود.

بنابراین خود اتکایی درک درستی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود است. متاسفانه در کشور ما، نگاه درستی به موضوع وجود ندارد و شاهد استراتژی‌های هدفمند در زمینه واردات نیستیم؛ بنابراین دچار روزمرگی قوانین شده‌ایم. یک روز قوانین واردات سهل و در برخی زمان‌ها سخت گیرانه است به تمامی این مشکلات، نقل و انتقالات ارز را هم اضافه کنید ...

فقدان استراتژی صنعتی به واردات آسیب می‌زند7

فقدان همسویی دستگاه‌ها در نظارت بر واردات

سلیمی در مورد رعایت استاندارد هم اظهار داشت: خوشبختانه دستگاه‌های ما منطبق با استانداردهای جهانی است و با وزارت صمت برای کنترل دستگاه‌های وارداتی مذاکره کردیم اما خلاء قانونی وجود دارد. بدین معنا که بین وزارت صمت و وزارت کار همسویی وجود ندارد و نظارت لازم روی واردات این دستگاه‌ها صورت نمی‌گیرد و حتی ممکن است برخی مشتریان به واسطه ورود دستگاه‌های بی کیفیت به کشور دچار مشکلات ریشه‌ای شوند. 

ارائه خدمات پس از فروش مطلوب به مشتری

مدیر اجرایی شرکت «نکو بهینه ماشین» در مورد خدمات پس از فروش شرکت خاطر نشان کرد: واقعیت این است که فلسفه اولیه ایجاد شرکت ارائه خدمات پس از فروش مناسب با توجه به نبود این خدمات توسط عرضه کننده‌ها بود. خوشبختانه امروز شرکت را به عنوان برندی که خدمات متمایز دارد به بازار معرفی کرده‌ایم.

ما حتی اگر دوره گارانتی به پایان رسیده باشد، باز هم خدمات مطلوبی به مشتریان ارائه می‌کنیم. به همین دلیل دستگاه‌های دست دوم ما هم در بازار خواهان دارد. حساسیت ما روی خدمات پس از فروش باعث شده تا میلیاردها تومان قطعات یدکی را در انبارها نگهداری کنیم و خواب سرمایه را به جان بخریم تا احتمالا دستگاه مشتریان دچار مشکل نشود. 

مدیر اجرایی شرکت «نکو بهینه ماشین» به ارتباط مستقیم مشتریان با شرکت تولید کننده خارجی اشاره کرد و افزود: ما به شرکت‌ها کمک می‌کنیم که بتوانند به طور مستقیم با توجه به مجوزهایی که دارند، بتوانند خرید کنند. این اقدام ضمن اینکه نقدینگی ما را درگیر نمی‌کند، با توجه به معافیت‌های مشتری، قیمت نهایی را هم برای آنها کاهش می‌دهد.  

بستری که حاکمیت فراهم نمی کند

وی در پایان گفت: یک سازمان برای پرواز احتیاج به دو بال دارد. یک بال شرایط و توانمندی‌های  داخلی است، اما بال دیگر بستری است که حاکمیت فراهم می کند. شرکت‌های بسیار توانمندی امروز در کشور داریم اما حاکمیت نتوانسته نقش هدایت گری خود را ارائه کند و حتی در برخی جاها که قصد هدایت گری داشته، به سمت تصدی گری رفته است.

من زمانی با شرکت‌های چینی در مورد ارتباط با دولت صحبت می‌کردم، عنوان می‌کردند که تشکل‌ها این نقش واسط را به خوبی ایفا می‌کنند و مشکلات صنعتگران و همچنین خواسته‌های دولت از صنعت را منعکس می‌کنند. به هر حال دولت تخصص لازم را برای شناخت کافی از مشکلات و چالش‌ها ندارد و باید از پتانسیل تشکل‌ها بهره ببرد.

http://www.nbmmachinery.com/