اثر عوامل بیرونی بر بورس تهران؛

پیش بینی بورس هفته / 3 سیگنال مثبت به بازار سهام

17:14 - 1400/11/15
اکوایران: در هفته اخیر روند بورس در اثر شوک مثبت دولت صعودی بود. در ابتدای هفته پیش رو نیز سیگنال‌های مثبتی در فضای بازار دیده می‌شود. آیا رشد با کمک اهرم‌های شوک دهنده تداوم خواهد داشت؟

به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند صعودی داشت و به کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی برگشت. در اولین روز هفته شاخص کل 29 هزار و 608 واحد صعود کرد و روز یکشنبه شاخص رشد 25 هزار و 578 واحدی داشت. روز دوشنبه شاخص 10 هزار و 22 واحد بالا آمد و روز سه‌شنبه کمترین رشد هفته را تجربه کرد. شاخص کل در این روز با افزایش 6 هزار و 681 واحدی پس از یک هفته به کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی بازگشت. اما در آخرین روز کاری هفته اخیر روند صعودی شاخص متوقف شد و 26 واحد پائین آمد، آیا روند صعودی بورس به پایان رسیده است؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟ 

پیش بینی بورس هفته / 3 سیگنال مثبت به بازار سهام4بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 71 هزار و 840 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس مثبت 5.8 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز صعود کرد در 4 روز ابتدایی هفته روند صعودی داشت. اما روز چهارشنبه که شاخص کل افت کرد، شاخص هم وزن نیز 251 واحد افت کرد و به رقم 333 هزار و 28 واحد رسید. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 14 هزار و 272 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 4.5 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته / 3 سیگنال مثبت به بازار سهام1

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، بورس پس از 4 هفته صعود کرد. پس از مصوبه ستاد اقتصادی دولت شوک مثبتی به بازار وارد شد و شاهد صعود شاخص بورس در 5 روز پیاپی بودیم. با این حال اما و اگرهایی درباره مصوبات ستاد اقتصادی موجب شد که روند صعودی بورس رفته رفته کمرنگ‌تر شود و نرخ رشد شاخص نزولی باشد یا به بیان بهتر روند شاخص صعودی کاهنده شود. ستاد اقتصادی دولت دو مصوبه حمایت از بازار سرمایه داشت که اولی 10 بند و دومی 5 بند داشت. تعلل دولت در ارسال اصلاحیه لایحه بودجه 1401 این نگرانی را ایجاد کرد که دولت تنها در پی شوک دادن به بورس بوده و قصد ندارد اصلاحیه را به مجلس ارسال کند.

رئیسی بورس را سرکار گذاشت؟ مقایسه دو مصوبه حمایتی دولت

در نهایت روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف اصلاحات انجام شده در برخی از بندهای لایحه بودجه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

در این نامه سقف قیمت خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی و پالایشی قید شده است و نحوه انتشار اوراق بدهی در بازار از طریق صندوق تثبیت بازار سرمایه به این شرح آمده است: دولت موظف است جهت انتشار اوراق مالی اسلامی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، بخشی از سهام متعلق به خود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس را با رعایت مقررات مربوط به توقیق اوراق بهادار در بازار سرمایه،‌به مدت سه سال نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کند. صندوق تثبیت بازار سرمایه، مجاز است نسبت به انتشار اوراق اسلامی به پشتوانه سهام توثیق شده دولت اقدام نماید. سود اوراق مالی اسلامی منتشره توسط صندوق تثبیت، از محل منابع این صندوق، به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود. تعداد،‌ نوع و نحوه ارزش‌گذاری سهام تعلق به دولت که به موجب این حکم در وثیقه قرار می‌گیرد. 

در ادامه این نامه آمده است دولت مجاز است معادل ده درصد (۱۰%) از کل وجوه حاصل از عرضه اولیه هر سهم متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه در روز عرضه اولیه را (بعد از ایفای تعهد بودجه) به منظور انجام عملیات بازارگردانی همان سهم، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار کارسازی نماید. 

ارسال اصلاحیه بودجه سیگنال مثبتی به بازار سهام می‌دهد. هرچند که این موارد باید مورد تایید و تصویب مجلس قرار بگیرد تا به قانون تبدیل شود، با این حال با توجه به ابلاغیه هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور برای اجرای بندهایی از مصوبه ستاد اقتصادی دولت، می‌توان انتظار داشت دست کم در کوتاه مدت شاهد رشد قیمت‌ها در بازار سهام باشیم. دیگر اقدام مثبت دولت تلاش برای کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان است که اقداماتی بازارگرایانه تلقی می‌شود و در تحلیل نهایی به سود بازار سهام است.

یک سیگنال مثبت دیگر برای بورسی‌ها رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها است. در روزهای اخیر قیمت نفت، روی، مس، سرب و آلومینیوم در بازارهای جهانی روند افزایشی داشته است. 

با این وصف می‌توان گفت فعلا سیگنال‌ها به سمت صعود قیمت‌ها است. اما روندهای درونی بازار در روزهای پایانی هفته پیش نشان از تمایل به فروش و خروج سهام داران حقیقی داشت. در سه روز آخر هفته روند خروج پول حقیقی افزایشی بود و این رقم در روز چهارشنبه به 456 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 8 روز کاری اخیر است. در دو روز پایانی هفته نیز ارزش مازاد تقاضا در پایان معاملات روزانه کاهش یافت و روز چهارشنبه به کمترین رقم در 6 روز اخیر رسید. بنابراین معاملات روز شنبه صحنه کشاکش روندهای درونی و سیگنال‌های بیرونی است.  

پیش بینی بورس هفته / 3 سیگنال مثبت به بازار سهام17