حال و هوای بورس پس از ریاست جمهوری رئیسی؛

فرار 36 هزار میلیارد تومان از بورس در دوره رئیسی

11:30 - 1400/11/09
در 6 ماه اخیر و در بازه زمانی 16 مرداد تا پایان دی ماه شاخص شاخص کل بورس بیش از 128 هزار واحد معادل 9 درصد نزول کرده است.

شش ماه از شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد. در کوران تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌های تلویزیونی بارها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به برنامه‌های خود برای حمایت از بازار سرمایه و جبران زیان سهامداران اشاره کردند. حتی یک از نامزدها که در دولت ابراهیم رئیسی معاون او شده است وعده داد مشکل بورس را 3 روزه حل خواهد کرد. 

 

انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 28 خرداد ماه برگزار شد و ابراهیم رئیسی بر رقبای عمدتا هم‌فکر خود غلبه کرد و با 62 درصد آرا به ریاست دولت سیزدهم رسید. پس از انتخابات دو نامزدی که بیش از دیگران درباره بازار سهام وعده داده بودند وارد دولت رئیسی شدند. محسن رضائی به معاونت اقتصادی رئیس جمهور منصوب شد و قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید شد. بنابراین فعالان بازار منتظر بودند ببینند که دولت رئیسی برای بحران سرمایه‌های از دست رفته سهامدارانی که با دعوت دولت و حاکمیت به بورس روی آورده بوند، چه راه حلی دارد.

رشد شاخص پس از انتخابات 

شاخص کل بورس تهران در پایان خرداد ماه در محدوده یک میلیون و 160 هزار واحد قرار داشت. یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاخص کل رشد 14 هزار واحدی را پشت سر گذاشت. این روند صعودی در دوره انتقال قدرت به دولت سیزدهم، کم و بیش ادامه یافت به طوری که در بازه زمانی برگزاری انتخابات تا مراسم تحلیف مقام ریاست جمهوری شاخص کل بیش از 245 هزار واحد معادل 21 درصد رشد کرد. رشد شاخص در دوره انتقالی نشان از امید فعالان بازار به حمایت دولت از بورس داشت.

فرار 36 هزار میلیارد تومان از بورس در دوره رئیسی5

روند 6 ماهه بورس تهران

سهام داران منتظر تحقق وعده‌های ابراهیم رئیسی بودند اما پس از روی کار آمدن کابینه جدید، روند کلی شاخص نزولی شد. در 6 ماه اخیر و در بازه زمانی 16 مرداد تا پایان دی ماه شاخص شاخص کل بورس بیش از 128 هزار واحد معادل 9 درصد نزول کرده است. 

شاخص در نیمه مرداد در محدوده ابتدایی کانال 1.4 میلیونی قرار داشت و مرداد را در کانال یک میلیون و 500 هزار واحد به پایان برد. شاخص در پایان شهریور به رقم یک میلیون و 386 هزار واحد رسید و مهرماه را یک کانال بالاتر و در رقم یک میلیون و 436 هزار واحد به پایان رساند. شاخص بورس در پایان آبان و آذر هم در کانال 1.3 میلیونی قرار داشت و در پایان دی ماه به محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد سقوط کرد. 

خروج سرمایه از بورس

در دوره انتقالی که شاخص روند صعودی پیدا کرد، مجموع جریان نقدینگی نیز به سمت بازار سهام مثبت شد. در این دوره ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس 862 میلیارد تومان بود و به طور میانگین روزانه 27 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. 

اما در دوره 6 ماه ابتدایی فعالیت دولت ابراهیم رئیسی در مجموع بیش از 36 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد و به طور میانگین روزانه 311 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی خارج شده است. 

فرار 36 هزار میلیارد تومان از بورس در دوره رئیسی16