بازگشت شاخص با تصمیمات بورسی دولت؛

پیش بینی بورس امروز 9 بهمن 1400 / امید به یارانه انرژی

11:28 - 1400/11/09
اکوایران: روز چهارشنبه تصمیم دولت برای تعیین سقف قیمت خوراک پتروشیمی موجب رشد شاخص بورس شد. آیا یارانه انرژی ناجی شاخص بورس شده است؟

 

به گزارش  اکوایران ، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 9 بهمن- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 21 هزار و 497 واحد بالا آمد و شاخص هم‌وزن رشد هزار و 691 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس افزایش 79 واحدی را پشت سر گذاشت.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 280 نماد رشد قیمت و 183 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 38 درصد بازار افت قیمت داشتند.

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت پالایش نفت تهران (شتران)، شرکت پتروشیمی نوری (نوری) و شرکت نورد و قطعات فولادی (فنورد) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت بیمه سامان (بساما)، شرکت کشت و دامداری فکا (زفکا) و شرکت صنعتی دوده فام (شصدف) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی

در بورس شرکت نوسازی و ساختمان تهران (ثنوسا)، شرکت دارویی رازک (درازک)، و شرکت نوش مازندران (غنوش) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه کوثر (کوثر)، شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) و شرکت کشتیرانی دریایی خزر (حخزر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای  بورس  در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای‌ 180 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 38 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 95 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 78 درصد کاهش یافت و 93 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته هزار و 850 درصد رشد کرد و در رقم 273 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس امروز 9 بهمن 1400 / امید به یارانه انرژی6

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد شتران (شرکت پالایش نفت تهران) با صف‌ خرید 29 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شتران، نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 سهم‌های صف فروش

در این روز بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 24 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز 9 بهمن 1400 / امید به یارانه انرژی1

پیش بینی بورس امروز

در پایان هفته اخیر شاخص کل بورس تهران نزدیک به 50 هزار واحد پائین‌تر از هفته قبل ایستاد اما روز چهارشنبه پس از سه روز نزول شدید، شاخص کل رشد 21 هزار واحدی را پشت سر گذاشت.

پس از 20 روز تعداد نمادهای سبزپوش بازار بیشتر از نمادهای قرمز بود و در پایان معاملات تعداد نمادهایی که صف خرید داشتند بیش از نمادهای صف فروش شد.

روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به 83 میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز سه‌شنبه افت 93 درصدی داشته است. همچنین پس از 20 روز متوالی معاملات بورس تهران با مازاد تقاضا بسته شد.

با ابلاغ سقف قیمتی برای نرخ خوراک پتروشیمی و تصمیم هیئت دولت به الحاق مصوبه 10 بندی ستاد اقتصادی –مصوبه موسوم به حمایت از بازار سهام- به لایحه بودجه 1401 بازار در روز چهارشنبه تغییر مسیر داد و شاخص‌ها سبز شدند.

نمادهای شیمیایی و پالایشی بیشترین رشد قیمتی را در معاملات چهارشنبه داشتند. در بورس شتران، نوری، خراسان، بوعلی، شپدیس، شپنا، شغدیر و شبندر و در فرابورس شصدف، شاوان، زاگرس، شبصیر، شکام و شگویا بیشترین رشد قیمت را داشتند. علاوه بر این بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای نوری، بوعلی، شتران و شپنا اختصاص داشت. در روز چهارشنبه هم معامله‌گران حقیقی در سمت تقاضا فعال بودند و هم معامله‌گران حقوقی و بازارگردانان بیش از آن که بفروشند، خریدند.

همچنین فولاد، فملی، فارس، وغدیر، نوری، شبندر، شپدیس، شپنا، تاپیکو و شتران بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

روند بازار در آخرین روز هفته به سهامداران و معامله‌گران سیگنال صعودی می‌دهد و بنا بر شاخص‌های عملکردی بورس در روز چهارشنبه می‌توان در انتظار رشد قیمت‌ها در روز شنبه بود. تحلیل‌گران خوشبین معتقدند گزارشات مالی میان‌دوره‌ای نیز از رشد بازار حمایت می‌کنند و بازار باید به نشانه‌های مثبت در عملکرد شرکت‌ها توجه کند. در مقابل تحلیل‌گران بدبین معتقدند اظهارات مقامات دولتی معمولا اثر کوتاه مدت بر بازار سهام دارد و در میان مدت بازار راه خود را در پیش می‌گیرد. این گروه معتقدند مشکل بورس تهران بی‌اعتمادی است و بازار به گفتاردرمانی دولت بی توجه شده است و اگر باز هم اظهارات ضد و نقیض ادامه یابد یا مصوبه هیئت دولت در مجلس تایید نشود بی‌اعتمادی سهامداران افزایش خواهد یافت. روز چهارشنبه بیست و پنجمین روز متوالی خروج پول حقیقی از بورس بود و نمادههای بزرگی همچون میدکو، سمگا، فملی، پارسان، وگردش و بپاس بیشترین خروج نقدینگی را داشتند. 

پیش بینی بورس امروز 9 بهمن 1400 / امید به یارانه انرژی20

 در همین رابطه: