گزارش اکوایران از آخرین تحولات بازار سهام؛

بحران بورس عمیق‌تر شد / رشد صف‌های فروش بازار

17:38 - 1400/11/04
اکوایران: در روز دوشنبه شاخص‌‌های بورس نزول کردند و اغلب نمادهای بازار قرمزپوش شدند.

به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 21 هزار و 824 واحد افت کرد و برای بیست و سومین روز متوالی نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد.

 روز دوشنبه 416 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی باز هم به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 26 میلیارد تومان بود. پس از فملی، تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 

صعود شاخص‌ به کانال 1.4 میلیونی

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 8 هزار واحد افت کرد و از نیمه کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی پائین آمد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 21 هزار و 824 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 234 هزار و 688 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 4 هزار و 273 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 323 هزار و 973 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 112 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 242 واحد رسید.

بحران بورس عمیق‌تر شد / رشد صف‌های فروش بازار18

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 51 نماد رشد قیمت داشتند که 36 نماد بورسی و 15 نماد فرابورسی بودند. همچنین 428 نماد کاهش قیمت داشتند که 302 نماد بورسی و 126 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 10 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 87 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «فارس»، «کچاد»، تاپیکو، وامید، فولاد، جم، شپدیس، پارسان و نوری بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در سوی دیگر «خودرو»، «شتران» و «خساپا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «شگویا»، «مارون» و «شاوان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سرچشمه»، «وهور» و «تجلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شتران صدرنشین است و فملی و نوری در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای  تجلی، کرمان و شگویا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش مازاد عرضه بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 0.6 درصد کاهش یافت و 331 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 80 درصد افت کرد و در رقم 15 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب معاملات دوشنبه با مازاد عرضه 316 میلیارد تومانی بسته شد که بیشترین رقم در یک ماه اخیر است. 

امروز نماد قچار (شرکت قند چهارمحال) با صف‌ خرید 3.7 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از قچار، نمادهای حآفرین (شرکت ریل پرداز نوآفرین) و کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 58 میلیارد تومانی داشت. پس از پارسان، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 159 هزار و 970 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 155 هزار و 642 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 23 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 445 میلیارد تومان رسید که 2 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

در معاملات امروز نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 144 میلیارد تومان بود.

پس از تجلی، نماد شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن نوری و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز تجلی با تعداد یک میلیارد و 353 میلیون و 852 هزار و 600 سهم در صدر قرار گرفته است. کرمان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خودرو تعلق داشت. خساپا و شتران نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بحران بورس عمیق‌تر شد / رشد صف‌های فروش بازار2