روند ساعتی شاخص کل و شاخص هم وزن؛

حرکت فواره‌ای شاخص بورس در روز شنبه

10:47 - 1400/11/03
اکوایران: در روز شنبه، 2 بهمن 1400، تابلوی بورس تهران دو رنگ متفاوت داشت. شاخص کل بورس سبزپوش شد اما شاخص کل هم وزن و شاخص کل فرابورس قرمز رنگ بودند.

به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 30 دقیقه ابتدایی بیش از 7 هزار واحد رشد کرد. اما خیلی زود روند شاخص کاهشی شد و با نرخ اندکی نزول کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 2 هزار و 411 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 281 هزار و 805 واحد رسید.

 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز هزار و 444 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 334 هزار و 195 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 84 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 556 واحد رسید.

حرکت فواره‌ای شاخص بورس در روز شنبه3

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 146 نماد رشد قیمت داشتند که 101 نماد بورسی و 45 نماد فرابورسی بودند. همچنین 317 نماد کاهش قیمت داشتند که 227 نماد بورسی و 90 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 30 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج سرمایه حقیقی 

امروز برای بیست و یکمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 273 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 13 درصدی را نشان می‌دهد. 

 در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی باز هم به سهام  فملی  (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 28 میلیارد تومان بود. پس از فملی، سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز همانند روز چهارشنبه اغلب  نمادهای پالایشی  رشد قیمت داشتند و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سبزترین گروه بازار بود.

امروز نماد «فولاد» بیشترین تأثیر را در رشد  شاخص کل  داشت و پس از آن دو نماد پالایشی «شپنا» و «شتران» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. امروز «نوری»، «رمپنا» و «شپدیس» نیز بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «کگهر» و «ارفع» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «خدیزل»، «اتکای» و «توسن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و شبندر و  نوری  در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای  فرابورس، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش مازاد عرضه بازار

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 40 درصد افزایش یافت و 164 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 107 درصد رشد کرد و در رقم 145 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد شتران (شرکت  پالایش  نفت تهران) با صف‌ خرید 81 میلیارد تومانی برای دومین روز کاری متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شتران، نمادهای هجرت (شرکت  پخش  هجرت) و فاذر (شرکت صنایع آذر آب) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به شیراز (شرکت پتروشیمی شیراز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 19 میلیارد تومانی داشت. پس از شیراز، نمادهای نوری (شرکت پتروشیمی نوری) و ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) بیشترین صف فروش داشتند.

رشد نسبی ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل  بازار سهام  به رقم 4 هزار و 909 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 654 میلیارد تومان بود که 13 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 840 میلیارد تومان رسید که 58 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 112 میلیارد تومان بود.

پس از شبندر، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و نوری رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فملی و اتکای در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) با تعداد 385 میلیون و 918 هزار و 432 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شپنا تعلق داشت. دو نماد خساپا و شبندر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

حرکت فواره‌ای شاخص بورس در روز شنبه12