گزارش اکوایران از آخرین تحولات بازار سهام؛

سهامداران در صف فروش / مازاد عرضه در بورس

18:08 - 1400/10/27
اکوایران: در روز دوشنبه شاخص‌‌های بورس نزول کردند و اغلب نمادهای بازار قرمزپوش شدند.

به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 4 هزار و 271 واحد افت کرد و برای هجدهمین روز متوالی نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد.

روز دوشنبه 275 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.  بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 26 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 

نزول شاخص‌ بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی 3هزار واحد رشد کرد. اما در ادامه معاملات روند شاخص کل نزولی شد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 4 هزار و 271 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 306 هزار و 532 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز هزار و 394 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 345 هزار و 84 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 3 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 875 واحد رسید.

سهامداران در صف فروش / مازاد عرضه در بورس12

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 135 نماد رشد قیمت داشتند که 95 نماد بورسی و 40 نماد فرابورسی بودند. همچنین 337 نماد کاهش قیمت داشتند که 240 نماد بورسی و 97 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 68 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «وبملت» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «خودرو»، «پارسان» و «شبندر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «زاگرس» و «کلر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «فرابورس» و «شگویا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شپنا و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، کرمان و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های فروش پایانی  

در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 69 درصد افزایش یافت و 169 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 29 درصد رشد کرد و در رقم 44 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد ونیرو (شرکت سرمایه گذاری نیرو) با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ونیرو، نمادهای فروس (شرکت فروسیلیس ایران) و کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 40 میلیارد تومانی داشت. پس از ذوب، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 138 هزار و 114 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 133 هزار و 769 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 373 میلیارد تومان رسید که 2 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 111 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، نماد وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و کالا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فرابورس و انرژی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 548 میلیون و 835 هزار و 115 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد وبملت تعلق داشت. کرمان و شسینا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

سهامداران در صف فروش / مازاد عرضه در بورس8