کابینه جدید صالح آبادی در بانک مرکزی؛

خانه‌تکانی شبانه در بانک مرکزی

11:05 - 1400/10/27
اکوایران: خبرهای مربوط به گفت‌وگوها در وین و اظهارنظر انریکه مورا دیروز تا اندازه زیادی مورد توجه بود تا اینکه در ساعت های پایانی خبرهایی درباره خانه تکانی در بانک مرکزی به گوش رسید.

آخر وقت دیروز رئیس کل بانک مرکزی در احکامی جداگانه‌، افشین خانی را به سمت معاون ارزی، ابوذر سروش را به سمت معاون نظارت و محسن کریمی را به سمت معاون بین‌الملل بانک مرکزی منصوب کرد. این تغییرات با واکنش‌ها و تحلیل‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. برخی روی رزومه این سه چهره ذره‌بین انداخته و به بررسی فعالیت‌های گذشته آنها پرداختند مخصوصا در مورد محسن کریمی که از اعضای تیم مذاکره کننده بوده است. 

برگزاری نشست رفع تحریم‌ها

نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام می‌گوید که نشست کارگروه رفع تحریم‌ها در وین برگزار شده است. انریکه مورا گفت که جلسات بیشتری نیز برای همین روز برنامه ریزی شده است. نماینده اتحادیه اروپا همچنین ضمن «پیچیده خواندن» مذاکرات گفته است که هنوز موفقیت آمیز بودن مذاکرات وین درباره برجام نامشخص است.

انتقاد جدید از خودروهای داخلی

چند روز پیش رئیس پلیس راهور کشور گفته بود که هیچ کدام از کیسه های هوای خودروهای درگیر در تصادف فاجعه‌بار محور بهبهان عمل نکرده و با این حرف موج تازه‌ای علیه خودروهای تولید داخل راه انداخت. دیروز هم رئیس پلیس راهور تهران ادامه ماجرا را گرفت و گفت که نه تنها کیسه های هوا باز نمی‌شوند بلکه در صورت تند پیچیدن با خودروهای داخلی امکان بیرون پریدن لاستیک آنها هم وجود دارد!

پیش بینی اقتصاد ایران و جهان

بانک جهانی در تازه‌ترین برآورد خود از اقتصاد جهانی به آمارهای ایران نیز پرداخته است که نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور از سال ۲۰۲۰ آغاز شده، اما شتاب آن نزولی بوده است. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منفی ۶.۸ درصد و منفی ۶ درصد بود، اما در سال ۲۰۲۰ افزایشی ۳.۴ درصدی داشته است با این‌حال پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به ترتیب ۳.۱ درصد، ۲.۴ درصد و ۲.۲ درصد باشد؛ یعنی هر سال از شتاب این رشد کاسته می‌شود. بانک جهانی می‌گوید انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی ۴.۱ درصد باشد؛ اگرچه عوامل مختلفی مانند ظهور سویه اومیکرون ویروس کرونا یا امکان پیدایش سویه‌های جدیدتر بر چشم‌انداز اقتصاد جهان سایه انداخته است.