بی‌توجهی معامله‌گران به رشد نرخ جهانی در بازار محصولات پلیمری

عقب‌نشینی تقاضا برای محصولات پلیمری

15:57 - 1400/10/26
متقاضیان مواد پلیمری از خرید این محصولات در رینگ هفته گذشته بورس کالای ایران به امید کاهش قیمت پایه با توجه به سیگنال‌های ارزی عقب نشستند. به این ترتیب حجم فروش مواد پلیمری در هفته منتهی به روز 24 دی ماه به کمترین نرخ پس از هفته منتهی به روز اول مرداد ماه رسید.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، حجم معامله کالاهای زیرگروه پلیمرها در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته گذشته منتهی به روز جمعه بیست و چهارم دی ماه رو به کاهش گذاشت و به 63 هزار و 318 تن رسید که این رقم کمترین حجم داد و ستد این محصول پس از هفته پایانی تیر ماه بود. در حالی از میزان حجم معاملات در بخش پلیمری ظرف هفته گذشته کاسته شد که میزان عرضه محصولات این زیرگروه افزایشی بود، اما عدم استقبال خریداران از عرضه‌های هفته قبل به کاهش محسوس حجم معاملات در این بخش منجر شد.

 

کاهش نرخ ارز ظرف روزهای گذشته با ایجاد ذهنیت کاهشی میان صنایع تکمیلی باعث شده تا بسیاری از معامله‌گران به فکر تعویق خرید در انتظار کاهش قیمت پایه در عرضه‌های بعد و مشخص شدن روند بازار باشند.

نرخ ارز نیمایی و قیمت جهانی دو سیگنال بنیادی تعیین‌کننده بهای پایه عرضه شمش و محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران است. اگرچه ظرف هفته‌های اخیر، نرخ ارز نیمایی رو به کاهش نگذاشته اما، افت بهای ارز در بازار آزاد با تعدیل انتظارات تورمی میان متقاضیان به کاهش حجم خرید، در انتظار کاهش نرخ ارز نیمایی منجر شده است.

کاهش تقاضا برای محصولات پلیمری در رینگ هفته گذشته در حالی رقم خورد که قیمت نفت در بازارهای جهانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و این موضوع سیگنالی مثبت برای رشد قیمت پایه در این بازار تلقی می‌شود. با این وجود سیگنال‌های ارزی به مراتب قوی‌تر از سیگنال‌های جهانی در این بازار عمل کرده و ذهنیت متقاضیان را به کاهش خرید سوق‌ داده‌اند.

عقب‌نشینی تقاضا برای محصولات پلیمری6عقب‌نشینی تقاضا برای محصولات پلیمری16