حقوق صاحبان سهام چیست؟

با ارزش‌ترین سهام بورس / فولاد از فارس پیشی گرفت

15:22 - 1400/10/10
اقتصادنیوز: ارزشمندترین شرکت‌های بورسی بر مبنای ارزش روز سهام، ارزش روز دارائی‌ها و ارزش حقوق صاحبان سهام کدامند؟

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز ، در میان سهم‌هایی که در بازار سهام خرید و فروش می‌شوند نماد فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین ارزش بازار را داشت اما به تازگی سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) از فارس پیشی گرفته است.  

 

با ارزش‌ترین شرکت‌ها بر اساس ارزش بازار

معیار رایج برای مقایسه ارزش شرکت‌ها قیمت روز سهام‌ آن‌هاست. در بازار بورس تهران در حال حاضر با ارزش‌ترین شرکت‌ بورسی بر مبنای ارزش بازار آن‌ها فولاد مبارکه است. فارس، فملی و میدکو در رتبه‌های بعدی قرار دارند و پس از آن‌ها کگل، کچاد، شستا، مارون، پارسان و وامید در رده‌های بعدی قرار دارند.

تحلیل‌گران بنیادی با مقایسه ارزش بازاری شرکت‌ها با مجموع دارایی‌های آن‌ها عملکرد شرکت‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

با ارزش‌ترین صنایع

در بورس و فرابورس گروه محصولات شیمیایی بیشترین ارزش بازار را دارد. در بورس، پس از محصولات شیمیایی، گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش بازار را دارد و پس از آن گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای قرار دارند. 

در فرابورس نیز پس از صنعت محصولات شیمیایی، بیشترین ارزش بازار به گروه‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی، استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص دارد. 

با ارزش‌ترین شرکت‌ها بر مبنای ارزش حقوق صاحبان سهام

با ارزش‌ترین شرکت‌ بورسی بر مبنای ارزش حقوق صاحبان سهام فولاد مبارکه اصفهان است. در آخرین اطلاعات منتشر شده در صورت‌های مالی شرکت فولاد مبارکه ارزش حقوق صاحبان سهام این شرکت 93 هزار میلیارد تومان است که در 6 ماه گذشته رشد 12 درصدی داشته است. 

پس از فولاد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) در رتبه دوم قرار دارد و شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) رتبه سوم را دارد. وبملت (بانک ملت) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

حقوق صاحبان سهام چیست؟

ارزش حقوق صاحبان سهام (ح.ص.س) خالص دارایی سهام داران شرکت است. در واقع اگر تمام بدهی‌های شرکت را از مجموع دارایی‌های جاری و ثابت کسر کنیم آنچه باقی می‌ماند حقوق صاحبان سهام (EQUITY) است. به عبارت دیگر حقوق صاحبان سهام ادعای سهام‌داران و صاحبان اصلی شرکت نسبت به خالص دارایی‌های شرکت است. 

با ارزش‌ترین شرکت‌ها بر مبنای ارزش روز دارائی

اگر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه را بر اساس ارزش روز دارائی‌ها رتبه‌بندی کنیم، بانک‌ها و موسسات اعتباری در صدر قرار می‌گیرند. 6 نماد بانکی وبملت (بانک ملت)، وبصادر (بانک صادرات)، وتجارت (بانک تجارت)، وپاسار (بانک پاسارگاد)، وپارس (بانک پارسیان) و ونوین (بانک اقتصادنوین) بیشترین ارزش روز دارائی‌ها را در میان شرکت‌های بورسی و فرابورسی دارند.

با ارزش‌ترین سهام بورس / فولاد از فارس پیشی گرفت4