نقشه بازار سهام در روز دوشنبه؛

احیای کانال 1.4 میلیونی بورس پس از یک ماه

15:50 - 1400/10/06
اکوایران: امروز پس از یک ماه شاخص کل بورس تهران بار دیگر به کانال یک میلیون و 400 هزار واحد برگشت و این محدوده را احیا کرد.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه، 6 دی 1400، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 16 هزار و 303 واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و 400 هزار واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز رشد کرد و با افزایش 5 هزار و 121 واحدی در سطح 365 هزار و 389 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 62 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 719 واحد قرار گرفت. 

سومین روز خروج نقدینگی حقیقی 

امروز برای سومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 214 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 36 میلیارد تومان بود. پس از شستا، شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

احیای کانال 1.4 میلیونی بورس پس از یک ماه3

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 87 هزار و 11 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 81 هزار و 552 میلیارد تومان بود که 94 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

 ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 216 میلیارد تومان رسید که 5 درصد از کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

سهم‌های پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «کچاد» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «فارس»، «شفن» و «کویر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «هرمز» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «غصینو» و «زاگرس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای غصینو، فرابورس و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

غلبه سمت سبز بازار 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 407 نماد رشد قیمت داشتند که 300 نماد بورسی و 107 نماد فرابورسی بودند. همچنین 89 نماد کاهش قیمت داشتند که 54 نماد بورسی و 35 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 80 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 18 درصد بازار افت قیمت داشتند.

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 26 درصد افزایش یافت و 106 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 106 درصد رشد کرد و در رقم 167 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز سهام شکام (شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز) با صف‌ خرید 14 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 25 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.