خروج سنگین سهام داران از بازار؛

دو نیمه سبز و قرمز بورس تهران / 90 دقیقه نزول و 2 ساعت صعود

15:12 - 1400/10/05
اکوایران: امروز شاخص کل ابتدا روند نزولی داشت و در ادامه صعود کرد اما پائین‌تر از سطح دیروز قرار گرفت. روز یکشنبه خروج پول حقیقی نیز نسبت به روز گذشته شدت گرفت.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، معاملات روز یکشنبه، 5 دی 1400، دو نیمه متفاوت داشت. شاخص کل در 90 دقیقه ابتدایی نزول کرد و در 2 ساعت پایانی روند صعودی پیدا کرد. با این حال نتوانست بالاتر از سطح دیروز قرار گیرد و با کاهش هزار و 490 واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و 384 هزار واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش هزار و 638 واحدی در سطح 360 هزار و 269 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 158 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 657 واحد قرار گرفت. 

خروج سنگین نقدینگی حقیقی 

امروز برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 396 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در 5 روز کاری اخیر است.

 در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 33 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

دو نیمه سبز و قرمز بورس تهران / 90 دقیقه نزول و 2 ساعت صعود5

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 12 درصدی به رقم 8 هزار و 373 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 30  میلیارد تومان بود که 36 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

 ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 19 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 936 میلیارد تومان رسید که 47 درصد از کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

سهم‌های لیدر

امروز نمادهای «فولاد»، «نوری» و «خودرو» بیشترین تأثیر را در نزول شاخص کل داشتند و «فارس»، «شبندر» و «اخابر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کگهر»، «وملل» و «اتکای» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شبندر و کدما در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، فرابورس و حسیر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

غلبه سمت قرمز بازار 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 180 نماد رشد قیمت داشتند که 125 نماد بورسی و 55 نماد فرابورسی بودند. همچنین 309 نماد کاهش قیمت داشتند که 221 نماد بورسی و 88 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند.

مازاد عرضه در پایان معاملات

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 9 درصد افزایش یافت و 84 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 76 درصد افت کرد و در رقم 81 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز سهام کفرا (شرکت فراروده‌های نسوز ایران) با صف‌ خرید 9 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کفرا، نمادهای اخابر (شرکت مخابرات ایران) و تکشا (گسترش صنایع و خدمات کشاورزی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 28 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.